Volkswagen ID.4 – Euro NCAP -kolariturvallisuustestissä täydet viisi tähteä

• Korkeat yksittäiset pisteet kaikissa testikategorioissa
  • Lapset ja aikuiset matkustavat turvallisesti uudessa ID.4:ssä
  • Vakiovarusteena etumatkustajien keskiturvatyyny

Vuoden Autoksi Maailmassa 2021 (World Car of the Year 2021) valittu Volkswagenin täyssähköauto ID.4 suoriutui vakuuttavasti uudistetusta Euro NCAP -kolariturvallisuustestistä. Volkswagenin ensimmäinen MEB-alustarakenteelle perustuva täyssähköinen SUV-malli saavutti testeissä täydet viisi tähteä. Auditoijat antoivat hyvät arvosanat kaikilla testin osa-alueilla – aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuus, jalankulkijaturvallisuus ja muut tiellä liikkujat sekä turvallisuutta lisäävät kuljettajaa avustavat järjestelmät.

Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä aikuismatkustajaturvallisuutta testataan useissa törmäysskenaarioissa: törmäys auton etuosaan, sivutörmäys auton kylkeen ja peräänajo. Tehtyjen testien ja mitattujen arvojen perusteella, kuten nopea ja turvallinen poistuminen ja pelastautuminen, kuljettajan ja aikuismatkustajien turvallisuustaso ID.4:ssa on 93 % enimmäispistemäärästä. Lapsimatkustajien turvallisuuden mittaustulos oli puolestaan 89 %.

Lapsimatkustajien arviointi perustuu kolmeen tärkeään näkökulmaan: etu- ja sivutörmäystapauksissa tutkitaan lastenistuinten tarjoaman suojan lisäksi myös minkälaisia vaihtoehtoja on eri kokoisten ja eri kategorioihin kuuluvien lastenistuinten asentamiseen ja minkälaisia lapsimatkustajien turvallisuutta lisääviä varusteita autoon on mahdollista saada.

Autossa matkustavien henkilöiden turvallisuustutkimusten lisäksi Euro NCAP arvioi kuinka hyvin automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) voi suojata muita tienkäyttäjiä – jalankulkijoita ja pyöräilijöitä – uhkaavassa törmäystilanteessa. Auditoijat kiinnittävät myös erittäin suurta huomiota vakiovarusteisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Yksi ID.4:n positiivisista asioista on se, että kaikissa varustelutasoissa on vakiovarusteena sekä kaistanpitoavustin Lane Assist että ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist -hätäjarrutustoiminnolla. Tämän lisäksi Volkswagen ID.4 on varustettu etuistuimien keskiturvatyynyllä. Tämä vähentää tai parhaassa tapauksessa estää esimerkiksi mahdollisen pääkontaktin kuljettajan ja etuistuimen matkustajan välillä sivuttaisessa törmäystilanteessa.

Volkswagen ID.4 -mallissa on varusteena myös uutta Car2X-teknologiaa. Se sallii auton vaihtaa informaatiota esimerkiksi liikenteen vaaratilanteista autojen ja liikenneinfrastruktuurin välillä langattoman WLANp-teknologian avulla. Volkswagen ID.4:ään on saatavilla lisävarusteena myös useita muita kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka tarjoavat lisäturvaa ja tekevät matkustamisesta mukavampaa.

Volkswagen ID.4 saavutti 85 % kaikista saatavilla olevista pisteistä, joka takasi Volkswagenin täyssähköiselle SUV-mallille erinomaisen suorituksen myös kuljettajaa avustavien järjestelmien kategoriassa. Jalankulkija ja pyöräilijäturvallisuudesta ID.4 saavutti puolestaan tuloksen 76 %.

Täydellä viidellä tähdellä Volkswagen ID.4 jatkaa Volkswagenin menetystä Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä – hiljattain, lokakuussa 2020 huippuarvosanan saavutti myös täyssähköauto Volkswagen ID.3.

Yksityiskohtaiset tiedot turvallisuustesteistä löytyy osoitteesta: www.euroncap.com.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.