Volkswagen ID.7 saavutti historiallisen ”erinomainen”-arvosanan ADAC-testeissä

• Volkswagen ID.7 saavutti erinomaisen arvosanan ADAC-testeissä
  • Itsenäisen testiorganisaation testaajat eivät ole koskaan antaneet autolle näin korkeita pisteitä
  • Täyssähköisen ID.-malliston lippulaivamalli saavutti yhteispisteet 1,5*
  • Parhaat arvosanat kolmessa kategoriassa: moottori/voimalinja (1,0), turvallisuus (1,1) ja ekologisuus (1,2)

Volkswagenin täyssähköisen ID.-malliston lippulaivamalli sai parhaat pisteet kautta aikain  arvostetussa ADAC-ajoneuvotestissä: Volkswagen ID.7:stä tuli ensimmäinen auto, joka on saavuttanut 1,5 pistettä (keskiarvo) ja siten kokonaisarvosanan "erinomainen" Euroopan suurimman autonkäyttäjien etujärjestön ja sen insinöörien suorittamissa riippumattomissa testeissä.

Joka vuosi Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e.V.:n asiantuntijat (ADAC) testaavat noin 100 ajoneuvoa yli 350 kriteerin mukaan seitsemässä kategoriassa. Volkswagen ID.7 sai erinomaiset pisteet neljässä kategoriassa: moottori/voimalinja (1,0), turvallisuus (1,1), ympäristö/ekologisuus (1,2) ja mukavuus (1,5). Sähköinen sedan teki vaikutuksen myös muissa yleisarvioon vaikuttaneissa pääkategorioissa: esimerkiksi ajo-ominaisuudet (2,1), kori/tavaratila (2,3) ja sisustus (2,4) arvioitiin "hyviksi". Koska kahdella pääkategorialla, ympäristö/ekologisuus ja turvallisuus, on suurin painotus, ID.7:n kokonaispistemäärä oli 1,5, jolloin sen historiallinen kokonaisarvosana oli "erinomainen".

”Olemme erittäin ylpeitä ja iloisia tästä upeasta tuloksesta. ADAC:n suorittama ajoneuvotesti on erittäin tärkeä, ja sitä arvostetaan todella paljon, kun otetaan huomioon organisaation asema riippumattomana elimenä. Testin tulos huomioiden olen vakuuttunut siitä, että nyt saavutettu arvosana voi vaikuttaa siihen, että suuri joukko potentiaalisia asiakkaita valitsee täyssähköautomme omaksi autokseen”, sanoi Volkswagen-brändin teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Kai Grünitz.

Testi suoritettiin Volkswagen ID.7 Pro -versiolla, jonka teho on 210 kW (286 hv). Se teki erityisen vaikutuksen korkealla energiatehokkuudellaan: ADAC Ecotestin osuudessa vain 18,1 kWh/100 km kulutus (yhdistetty) – näillä lukemilla täyssähköinen sedan on yksi keskikokoluokan taloudellisimmista malleista. Siksi se sai arvosanan 0,7 alakategoriassa "Kulutus/CO2" ja sen seurauksena sille myönnettiin myös täydet viisi tähteä Ecotestissä, joka on ollut kiinteä osa ADAC-ajoneuvotestiä yli 20 vuoden ajan. Tämä arvosana ylittyi vain ”Aktiivinen turvallisuus – Avustusjärjestelmät” -alakategoriassa, joka sai parhaan pistemäärän 0,6. Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, ID.7:n houkutteleva hinta on halvempi kuin kilpailijoiden aiemmat parhaiten arvioidut mallit.

"On hienoa nähdä, että turvallisuus, taloudellisuus ja mukavuus eivät ole vain hintakysymys. Kattavien testausmenetelmiemme ja nykyaikaisten testilaboratorioiden ansiosta ajoneuvotestimme on yksi ADAC:n kattavimmista kuluttajansuojatesteistä ja mahdollistaa kaikkien testitulosten vertailun rajoituksetta – ajoneuvoluokasta ja hinnasta riippumatta" sanoo ajoneuvojen testauspäällikkö Dino Silvestro ADAC-teknologiakeskuksesta Landsberg am Lechistä.

Volkswagenin ID.7 sai jo aikaisemmin arvostetussa Euro NCAP -turvallisuustestissä korkeimman pistemäärän viisi tähteä. Tämä nostaa täyssähköisen ID.-mallin vuoden 2023 parhaiten arvioitujen mallien joukkoon riippumattoman eurooppalaisen testiorganisaation kokonaisluokituksessa. Euro NCAP -turvallisuusarviointi perustuu tuloksiin neljässä kategoriassa. ID.7 saavutti parhaan tuloksen "Aikuismatkustajien suojaus" -kategoriassa 95 prosentin arvosanalla. Samoin ID.7 saavutti erinomaisia tuloksia "Lapsimatkustajien suojelussa", "Suojaamattomien tienkäyttäjien suojelussa" ja vakiona saatavilla olevissa kuljettajaa avustavissa järjestelmissä.

Volkswagen ID.7 on pärjännyt testeissä ja vertailuissa hyvin myös Suomessa. Tekniikan Maailman Talviauto 2024 -vertailutestissä** Volkswagen ID.7 oli mitalikolmikossa: ”Volkswagen on pätevä matka-auto, sillä ohjaus ja jousitusmukavuus on kunnossa”. Volkswagen ID.7 ylsi myös Vuoden Auto Suomessa 2024 -kilpailun finaaliin. Volkswagenin ID.7:n pitkä toimintamatka ja hulppeat tilat ovat vakuuttaneet niin ammattituomarit kuin asiakkaatkin.

Suomessa Volkswagenin ID.-sähköautomalliston lippulaivamalli on saanut hyvän vastaanoton. Volkswagen ID.7 -mallin hinnat ovat erittäin kilpailukykyiset: takavetoinen ID.7 Pro Elegance hinta alkaen 58 990 euroa ja suomalaisten suosikki farmarimalli ID.7 Tourer Pro Elegance hinta alkaen 59 990 euroa. Volkswagenin ensimmäinen täyssähköinen farmarimalli on ainutlaatuinen kokoluokassaan ja tarjoaa erinomaiset tilat ja ajomukavuuden. Tällä hetkellä Volkswagen ID.7 -mallia on saatavilla nopeaan toimitukseen jopa kahden viikon toimitusajalla. Volkswagen ID.7 Tourer -mallit puolestaan saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille kesällä. Mallisto täydentyy vielä nelivetoversiolla, jonka myynti alkaa lähikuukausina.

*Arvosana-asteikko: erinomainen 0,6–1,5 / hyvä 1,6–2,5 / tyydyttävä 2,6–3,5 / välttävä 3,6–4,5 / heikko 4,6–5,5)
** Tekniikan Maailma, numero 05/2024