Volkswagen lahjoittaa lääkintätarvikkeita, vapauttaa henkilöstöään vapaaehtoistyöhön ja 3D-tulostaa suojainten osia

• Volkswagen-konserni lahjoittaa noin 40 miljoonan euron arvosta lääkintätarvikkeita terveydenhuoltoon
  • Volkswagen vapauttaa lääketieteellisen koulutuksen omaavan henkilöstönsä vapaaehtoistyöhön julkiseen terveydenhuoltoon täydellä palkalla
  • Konsernin brändit valmistavat suojavisiirien komponentteja 3D-tulostuksella

Volkswagen-konserni organisoi saksalaisille lääkäreille ja sairaaloille lääkintälaitteita Kiinasta noin 40 miljoonan euron arvosta. Tilattuihin tuotteisiin kuuluu mm. hengityssuojaimia, käsineitä, desinfiointiaineita, kuumemittareita, suojalaseja ja suojavaatteita. Volkswagen vapauttaa myös lääketieteellisen koulutuksen omaavia työntekijöitään 15 päiväksi vapaaehtoistyöhön julkiseen terveydenhuoltoon täydellä palkalla. Lisäksi konsernin brändit ovat ryhtyneet valmistamaan suojavisiirien komponentteja 3D-tulostuksella. Ala-Saksin tasavallan pääministeri Stephan Weil ja Volkswagenin henkilöstöjohtaja Gunnar Kilian vastaanottivat Brunswickissa ensimmäisen erän Kiinasta tulleita hengityssuojaimia.

”Elämme vaikeita aikoja ja kuten aina tällaisina aikoina, olemme kiitollisia hyvistä uutisista ja yhteisvastuun osoituksista. Volkswagenin antelias lääkintätarvikkeiden lahjoitus on juuri tällainen. Tarvikkeet hyödyntävät ihmisiä, jotka työskentelevät terveydenhuollossa Ala-Saksin ja koko Saksan alueella. Haluan kiittää lahjoittajaa sekä Volkswagenin työntekijöitä, jotka ovat halunneet tarjota apua koronakriisissä”, sanoi Ala-Saksin pääministeri Stephan Weil

”Lääkärit ja sairaanhoitajat tarvitsevat täyden tukemme taistelussaan koronavirusta vastaan. Lahjoituksellamme haluamme antaa oman panoksemme Saksassa ja erityisesti Ala-Saksissa. Volkswagen-konsernilla on täällä yli 130 000 työntekijää, lisäksi noin 3 500 tavarantoimittajaamme työllistää tuhansia ihmisiä. He kaikki luottavat Volkswageniin ja me autamme. Kiitos kuuluu työntekijöillemme, jotka ovat työskennelleet erittäin ammattitaitoisesti, jotta me voimme pitää lupauksemme”, sanoi Volkswagenin henkilöstöjohtaja Gunnar Kilian

Volkswagen vapauttaa työntekijöitään terveydenhuollon vapaaehtoistyöhön

Volkswagen vapauttaa lääketieteellisen koulutuksen omaavia työntekijöitään – lääkäreitä, kirurgeja ja hoitajia – 15 päiväksi vapaaehtoistyöhön julkiseen terveydenhuoltoon täydellä palkalla. Myös muissa tehtävissä Volkswagenilla työskentelevät asianmukaisen pätevyyden omaavat henkilöt voivat osallistua vapaaehtoistyöhön.

”Sairaalan työntekijät, kirurgit sekä ensiapuhenkilöstö suoriutuvat erinomaisesti tehtävästään koronanvastaisessa taistelussaan. He tarvitsevat solidaarisuutta ja täyden tukemme. Siksi päätimme vapauttaa lääketieteellisen pätevyyden omaavat työntekijät tukitehtäviin julkiseen terveydenhuoltoon niin, ettei heille tule ansionmenetyksiä”, Kilian kertoi.

Järjestelyllä Volkswagen vastaa myös työntekijöiden toiveisiin saada heidän lääketieteellinen osaamisensa käyttöön yhteisen edun hyväksi. Volkswagenin näkökulmasta lääketieteellisen koulutuksen saaneet työntekijät voisivat toimia monissa tehtävissä esimerkiksi pelastuslaitoksilla ja ensiavussa tai tarjota apuaan esimerkiksi auttavissa puhelimissa tai näytteenotossa.

Suojavisiirien kiinnityspantoja tuotetaan nyt 3D-tulostuksella

Volkswagen on ryhtynyt tuottamaan 3D-tulostuksella suojavisiirien kiinnityspantoja yhdessä Airbusin ja kansainvälisen materiaalia lisäävän eli 3D-valmistuksen parissa toimivien yritysten MGA-verkoston kanssa. Tavoitteena on valmistaa mahdollisimman paljon kiinnityspantoja ensi viikkoon mennessä, jolloin Airbusin kehittämät tuotteet viedään Espanjaan.

Tämän lisäksi Volkswagen-konsernin brändit tuottavat myös muita lääkintätarvikkeita.

Volkswagen tulostaa kiinnityspannat, joihin asennetaan tavanomaiset muovikalvot. Läpinäkyvillä suojavisiireillä voidaan peittää kasvot kokonaan. Korkeimpien mahdollisten hygieniastandardien takaamiseksi Volkswagenin kiinnityspantoja valmistavat työntekijät käyttävät käsineitä ja kasvosuojia.

”Tiimimme työskentelee täydellä vauhdilla valmistaakseen kiireellisesti tarvittavat osat mahdollisimman nopeasti”, kertoo Volkswagen-konsernin tuotantojohtaja Gerd Walker

Volkswagen-konsernin 3D-tulostusprojektia ohjaa yli 30 asiantuntijan työryhmä.