Volkswagen vuoden 2022 markkinajohtaja täyssähköautoissa

• Volkswagen jälleen täyssähköautojen markkinajohtaja Suomessa – osuus täyssähköautorekisteröinneistä 13,4 %
  • Volkswagenin täyssähköautoja rekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 1 947 kappaletta
  • ID.4 oli 881 autolla Volkswagenin rekisteröidyin täyssähköautomalli
  • Volkswagen Suomen toiseksi eniten rekisteröity automerkki 7 124 kappaleella, joka vastaa 8,9 % markkinaosuutta

Volkswagen jatkaa Suomen eniten rekisteröitynä täyssähköautomerkkinä Suomessa vuonna 2022. Volkswagen oli kaikki voimalinjat yhteenlaskettuna Suomen toiseksi rekisteröidyin henkilöautomerkki. Volkswagenin täyssähköautoja rekisteröitiin 1 947 kappaletta markkinaosuuden ollessa 13,4 %. Tällä osuudella Volkswagen oli ylivoimainen markkinajohtaja Suomen täyssähköautomarkkinalla vuonna 2022. Uusia Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 7 124 kappaletta markkinaosuuden ollessa 8,9 % (ilman matkailuautoja).

"Vuonna 2022 koko automarkkinaan vaikutti edelleen maailmanlaajuinen komponenttipula. Haastavista olosuhteista huolimatta Volkswagen selvisi kuitenkin vuodesta hyvin. Volkswagenin täyssähköautomallisto on noussut nopeasti suomalaisten suosikiksi ja perinteisempien polttomoottorimallien kysyntä pysyi hyvällä tasolla. Vuoteen 2023 lähdemme luottavaisin mielin, sillä mallistomme uudistuu ja kasvaa edelleen – täyssähköinen ID.-mallisto täydentyy isomman kokoluokan ID. AERO -konseptiauton sarjatuotantomallilla ja lisäksi ensi-iltansa saavat mm. suosikkimallien Tiguanin ja Passatin uudet mallisukupolvet”, kertoo K-Auton Volkswagen-henkilöautoista vastaava johtaja Tommi Iiskonmäki.

Volkswagenin suosituin malli vuonna 2022 oli edellisvuosien tapaan Volkswagen Golf 1 048 (14,7 % osuus koko Volkswagen-mallistosta) rekisteröidyllä autolla. Toisena Volkswagen ID.4 täyssähköauto 881 (12,4 %) rekisteröidyllä autolla ja kolmantena Volkswagenin suosittu crossover-malli T-Roc 702 (9,9 %) rekisteröidyllä autolla.

Volkswagenin täyssähköautomallistossa vuoden suosituin malli oli SUV-malli Volkswagen ID.4 881 rekisteröinnillä ja yhdessä ID.5 -mallin (585 kpl) kanssa rekisteröinnit nousivat 1 466 kappaleeseen. Muita Volkswagenin täyssähköautoja rekisteröitiin vuonna 2022 seuraavasti: ID.3 341 kpl ja e-up! 102 kpl. Vuoden Auto Suomessa 2023 -kilpailun yleisön suosikki Volkswagen ID. Buzzin myynti alkoi myös vuonna 2022 ja sitä rekisteröitiin 38 kappaletta ja ID. Buzz Cargo -pakettiautoversiota 68 kappaletta.

Koko Volkswagen-malliston rekisteröinneistä vuonna 2022 bensiiniautoja oli 59,6 %, täyssähköautoja 27,3 %, dieselautoja 12,1 % ja kaasuautoja 1,0 %. Ladattavien hybridien osuus Volkswagenin rekisteröinneistä oli 8,1 %. Automaattivaihteisten autojen osuus oli 89,8 % ja manuaalivaihteisia autoja rekisteröitiin 10,2 %.

Lähde: dun&bradstreet

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.