Volkswagenin uusi lippulaivamalli ID.7 ensiesittelyssä

• Uusi täyssähköinen Volkswagen ID.7 lanseerataan syksyllä 2023
  • Suunniteltu pitkille matkoille, alustavien mittauksien mukaan toimintamatkaa jopa 700 km
  • Uusi entistä energiatehokkaampi sähkömoottori
  • Kaksi akkukokoa: 77 kWh ja 86 kWh
  • Vakiovarusteena lisättyä todellisuutta käyttävä tuulilasin heijastusnäyttö (AR-HUD)
  • Uudet istuimet ilmastoinnilla ja täysin uudella hierontatoimintokonseptilla
  • Älykäs, automatisoitu ja yksilöitävä ilmastointi elektronisesti ohjatuilla ilmanohjaussuuttimilla
  • Volkswagen ID. 7 valmistetaan Saksassa, Emdenin tehtaalla

Volkswagen arvioi, että Euroopassa noin 80 % asiakkaille toimitetuista autoista tulee olemaan täyssähköisiä vuoteen 2030 mennessä. Uusi Volkswagen ID.7 -malli on yksi mittapaalu tällä matkalla kohti täyssähköistä tulevaisuutta. Volkswagen sähköistää tällä täyssähköisellä mallilla nyt myös pidemmät matkat. Lähes viisi metriä pitkä, aerodynaaminen muotoilu ja uusi entistä energiatehokkaampi sähkömoottori, jonka teho on 210 kW (286 hv). Uutta on myös Volkswagenin tähän mennessä suurin akku – 86 kWh (nettokapasiteetti). Ensimmäiset WLTP-mittaukset ennustavat toimintamatkaksi jopa 700 kilometriä. Sisällä kuljettajaa ja matkustajia odottavat avarat sisätilat sekä intuitiivinen ja nopeasti reagoiva, kokonaan uusi infotainment-järjestelmä. Kuljettaja pääse nauttimaan myös uudesta, vakiovarusteena olevasta lisättyä todellisuutta käyttävästä tuulilasin heijastusnäytöstä (AR-HUD).

Ylemmän keskikokoluokan täyssähköinen Volkswagen. Uusi Volkswagen ID.7 on 4 961 mm pitkä, 1 538 mm korkea, 1 862 mm leveä ja sen akseliväli on 2 966 mm. Tavaratilaa tämä täyssähköinen sedan-malli tarjoaa 532 litraa.

Elegantti, voimakas ja aerodynaaminen siluetti. Sedan-mallin tyypilliset muodot luovat aerodynaamisen etuosan ja kattolinjan, jotka molemmat helpottavat energiankulutuksen vähentämistä ja lisäävät toimintamatkaa. Auton etuosan ulkoreunoilla sijaitsevat ilmanottoaukot ohjaavat ilman läpi ja auton sivuille auton perää kohti kohdistetusti. Samalla ne luovat ilmaverhon, joka rauhoittaa ilmavirtaa auton sivuilla. Auton kattolinja laskee kohti auton perää, parantaen ilmanvastuskerrointa. Volkswagen ID.7 -mallin ilmanvastuskerroin on noin 0,23 (varustelusta riippuen).

Uusi ohjaamokonsepti ja vakiovarusteinen tuulilasin heijastusnäyttö. Uudenlainen ohjaamokonsepti odottaa kuljettajaa: 15-tuumainen infotainment-järjestelmän näyttö, uudet ilmastoinnin ohjausnäppäimet, jotka ovat aina näkyvissä infotainment-järjestelmän näytön alareunassa ja valaistut liukunäppäimet sekä vakiovarusteena oleva lisättyä todellisuutta käyttävä tuulilasin heijastusnäyttö (AR-HUD).

Uusi ilmastointikonsepti. ID.7 voi erimerkiksi havaita kun kuljettaja lähestyy autoa avain mukanaan, ja aloittaa sisätilojen jäähdyttämisen kuumina kesäpäivinä tai lämmityksen kylminä talvipäivinä – jo ennen kuin kuljettaja on sisällä autossa. Uudelleen suunnitellut älykkäät ilmastointiaukot kontrolloivat ilman virtausta ja liikkuvat dynaamisesti, jotta ilma saadaan jaettua nopeasti laajalle alueelle. Mikäli autossa on matkustajia, ilma voidaan suunnata suoraan vartaloon tai ohjata tuulettamaan sisätilaa epäsuorasti. Nämä toiminnot ovat näkyvillä koko ajan uudessa keskinäytössä ja ne voidaan aktivoida ja tallentaa yksilöllisesti jokaiselle käyttäjälle. Erityiset pyynnöt voidaan aktivoida uudelleen kehitettyä puheohjausta käyttämällä. Mikäli käyttäjä sanoo ”Hei IDA, käteni ovat kylmät”, ID.7 vastaa laittamalla ohjauspyörän lämmityksen päälle. Samaan aikaan, lämmintä ilmavirtaa ohjataan kohti käsiä.

Uudenlaista ajomukavuutta. Uudet ErgoActive-istuimet tarjoavat sekä kuljettajalle että etuistuimen matkustajalle erittäin korkean tason matkustusmukavuutta. Istuinversiosta riippuen valittavissa on sekä istuinten ilmastointi että hierontatoiminto. Ensimmäistä kertaa hierontatoiminto voidaan myös aktivoida vain joko jalkoihin tai selkään. Valittavissa on myös uusi panoraamakattoluukku älylasilla sekä Harman Kardon -äänijärjestelmä.

Kaksi akkukokoa. Uuteen Volkswagen ID.7 -mallin on saatavilla kaksi akkukokoa: Pro 77 kWh (bruttokapasiteetti 82 kWh), jonka maksimilatauskapasiteetti on 170 kW. Myöhemmin saataville tulle myös isompi 86 kWh (bruttokapasiteetti 91 kWh) akku, jonka maksimilatauskapasiteetti on 200 kW.

Uusi, entistä energiatehokkaampi sähkömoottori. Uusi Volkswagen ID.7 lanseerataan kahtena eri akkuversiona – Pro ja Pro S – ja ensimmäistä kertaa MEB-alustarakenteeseen perustuva malli saa sähkömoottorin, joka on Volkswagenin uudelleen kehittämä. Järjestelmä sisältää 210 kW (286 hv) sähkömoottorin (kestomagneettisynkroninen moottori), kaksivaiheisen 1-vaihteisen vaihteiston ja invertterin (teho- ja hallintaelektroniikka).

Uusi lämmönhallintajärjestelmä. Volkswagen ID.7 saapuu markkinoille uudella lämmönhallintajärjestelmällä varustettuna. Auto lämmittää akun ennen latausasemalle saapumista. Toiminto menee päälle automaattisesti, mikäli reittisuunnittelu on aktivoitu. Akun esilämmitys on mahdollista aktivoida myös manuaalisesti infotainment-järjestelmässä sijaitsevasta painikkeesta.

Viimeisimmän sukupolven kuljettaja avustavat järjestelmät. Volkswagenin Travel Assist parviälytoiminnolla avustaa osittain automatisoitua ajamista. Esimerkiksi moottoritiellä se avustaa sekä poikittais- että pitkittäissuuntaisesti yli 90 km/h nopeuksissa ja se avustaa myös kaistanvaihdossa. Uusi, muistitoiminnolla varustettu Park Assist Pro avustaa pysäköinnissä ja mahdollistaa pysäköinnin myös älypuhelimen sovelluksen avulla (lisävaruste).

Valmistettu Saksassa, lanseeraus syksyllä 2023. Uusi Volkswagen ID.7 valmistetaan Saksassa, Emdenin tehtaalla. Volkswagen on investoinut yli miljardi euroa muuttaessaan tehtaan täyssähköisten mallien tuotantoa varten. Uuden Volkswagen ID.7 -mallin lanseeraus on tänä syksynä ja ennakkomyynti on suunniteltu alkamaan kesällä.