Naisten Vuoden Auto 2024 -kategoriavoittaja: uusi Amarok on paras nelivetoauto ja pick-up

Report this content
  • Neliveto & Pick-up -kategorian palkinto "Women's Worldwide Car of the Year" -tuomaristolta menee Volkswagen Hyötyautojen Amarokille
  • 75-jäseninen raati, joka koostuu naispuolisista autotoimittajista ympäri maailman vakuuttui uudesta Amarokista
  • Amarok on yksi viidestä kategorian voittajasta, joista "World’s Best Car" valitaan maaliskuussa

Vuosi on alkanut hyvin: uusi Amarok teki vaikutuksen myös kansainväliseen tuomaristoon, jossa on 75 naispuolista autotoimittajaa eri puolilta maailmaa. Voittajat valittiin viidessä kategoriassa yhteensä 62 uudesta mallista, mukaan lukien Volkswagen Hyötyautojen Amarok, joka voitti neliveto & Pick-up -kategorian. Amarokilla on myös mahdollisuus voittaa "World's Best Car" -titteli. Voitosta kisaa kaikki viisi kategoriavoittajaa ja voittaja julkistetaan 8.3.2024.

Liikennetoimittajien kansainvälinen tuomaristo palkitsi marraskuussa Amarokin ”International Pick-up” -palkinnolla. Nyt uusi Amarok vakuutti myös 75-jäsenisen "Women’s Worldwide Car of the Year" -tuomariston. Suomea tuomaristossa edustaa toimittaja Mervi Varonen. Naispuoliset tuomariston jäsenet 52 maasta viideltä mantereelta äänestivät Amarokin – Volkswagen Hyötyautojen premium-pick-upin –maailman parhaaksi neliveto & pick-up -autoksi.

Naispuoliset autotoimittajat valitsevat joka vuosi suosikkinsa uusista malleista, jotka on lanseerattu edellisen vuoden aikana ainakin kahdella mantereella – tällä kertaa mukana oli 62 mallia. Valintaa on tehty vuodesta 2021 alkaen, joten tänä vuonna oli jo 14. kerta peräkkäin. Tuomariston päätökset keskittyvät turvallisuuteen, ajotekniikkaan ja mukavuuteen, taloudellisuuteen, ekologisuuteen ja vastineeseen rahalle. Marta García, "Women's Worldwide Car of the Year" -tuomariston puheenjohtaja, kertoo voiton taustoista: " Volkswagen Amarokin uusi sukupolvi edustaa radikaalia muutosta. Se tarjoaa entistä enemmän mukavuutta, off-road-ominaisuuksia ja kantavuutta. Valikoimassa on myös viisi moottoria, jotka mukautuvat jokaisen markkinana tarpeisiin. Myös sisätilojen laatua ja varustelua on parannettu.”

"Olemme iloisia saadessamme "Women’s Worldwide Car of the Year" -palkinnon maailman parhaasta neliveto & pick-up -autosta. Meidän Amarok on pick-up, joka tarjoaa luotettavaa suorituskykyä sekä tiellä että maastossa. Olemme erittäin ylpeitä, että voimme tarjota eri vaihtoehtoja asiakkaillemme”, sanoo Lars Krause, Volkswagen Hyötyautojen myynnistä, markkinoinnista ja jälkimarkkinoinnista vastaava johtaja.

Suomessa Volkswagen Amarokin valmiiksi varusteltuja malleja on saatavilla neljä: Life, Style sekä huippuversiot PanAmericana ja Aventura. Ne kaikki ovat saatavilla joko 2- tai 5-paikkaisena pakettiautona ja myös kevytkuorma-autoina. Suomessa on saatavilla kaksi dieselmoottoria joko neli- tai kuusisylinterisenä ja joko 2,0-litraisena (151 kW / 205 hv / 500 Nm) Life-varustelutasoon ja 3,0-litraisena (177 kW / 240 hv / 600 Nm) Style-varustelutasosta alkaen. Vaihteistona toimii kymmenvaihteinen automaattivaihteisto ja vetotapana on aina kytkettävä neliveto.

Uusi Volkswagen Amarok on 5,350 mm pitkä, mikä on yli 100 mm enemmän kuin edeltäjämallissa. Sen akseliväli on 3,270 mm (+175 mm) – tuloksena enemmän tilaa sisällä. Amarokin kantavuus on nyt jopa yli tuhat kiloa ja perävaunumassa on vakuuttavat 3,5 tonnia. Kasvanut akseliväli vaikuttaa positiivisesti myös maasto-ominaisuuksiin, esimerkiksi kahluusyvyys on nyt 800 mm.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Hyötyautot, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924

Avainsanat: