Uusiutuva Transporter 6.1 ensiesiteltiin BAUMA-näyttelyssä

• Transporter 6.1 pakettiauto- ja avolavaversio ensiesiteltiin BAUMA-näyttelyssä
  • Uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät Transporterista turvallisemman ja edistyksellisemmän
  • Uusia ratkaisuja mm. kuormaamisen helpottamiseksi
  • Uudistuneet Transporter 6.1 -mallit saapuvat Suomeen loppuvuodesta 2019

Volkswagen Hyötyautot esitteli uudistuvan Multivan 6.1 -malliversion helmikuussa ja nyt Münchenissä BAUMA-näyttelyssä esiteltiin Transporter 6.1. Näyttelyssä on nähtävillä seuraavat malliversiot: umpipakettiauto ja avolavaversio doppeliohjaamolla. Volkswagen Hyötyautot pystyy tarjoamaan laajan mallivalikoiman avulla auton kaikkiin yksilöllisiin kuljetustarpeisiin.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

Volkswagen Transporter 6.1 uusiutuu enemmän kuin normaalissa mallipäivityksessä on ollut tapana. Esimerkkinä tästä on hydraulisesta ohjauksesta siirtyminen sähkömekaaniseen ohjaustehostimeen – normaalisti tällainen järjestelmän muutos tapahtuu uuden mallisukupolven vaihdoksen yhteydessä. Sähkömekaanisen ohjauksen avulla voidaan ottaa käyttöön uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja samalla lisätä auton turvallisuutta ja käyttömukavuutta. Uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat mm. kaistanpitoavustin Lane Assist, pysäköintiavustin Park Assist, antureihin perustuva kylkisuojaus sekä kuolleenkulman ja risteävän takaliikenteen varoitin (varoittaa liian lähellä olevasta esteestä tai jalankulkijasta sekä peruutettaessa sivulta lähestyvästä ajoneuvosta) ja perävaunun peruutusavustin Trailer Assist. Navigaatiojärjestelmän yhteyteen tulee saataville liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä Road Sign Display. Vakiovarusteita ovat esimerkiksi monitörmäysjarrutus ja mäkilähtöavustin. Tämän lisäksi umpipakettiauton, Kombi-mallin, Caravellen ja Multivanin vakiovaruste on sivutuuliavustin, joka auttaa puuskittaisessa sivutuulessa ylläpitämään auton suuntavakauden.

Transporter 6.1 -mallin uusia vakiovarusteita ovat mm. myös uudet H7 ajovalot, uudet led-teknologialla toteutetut sisävalot sekä radiojärjestelmä ”Composition Color” bluetooth-yhteydellä. Lisävarusteena on saatavilla uusimman sukupolven MIB3-infotainment-järjestelmä, joka tarjoaa uudenlaisia digitaalisia ominaisuuksia kuten online-palveluita ja integroidun SIM-kortin.

Yksityiskohdat tuovat helpotusta arkeen

Transporter 6.1 saa uudistuksessa myös uudelleensuunnitellun ohjaamon. Uusiin ominaisuuksiin kuuluvat mm. 230 voltin pistorasia kuljettajan istuimen läheisyydessä ja lukittava säilytyslaatikko oikean puoleisen istuimen alla. Tämän lisäksi pitkien tavaroiden kuormausta on helpotettu, sillä nyt ne voidaan työntää oikeanpuoleisen etuistuimen alle. Tämä toiminto kasvattaa tavaratilan maksimaalista kuormauspituutta 2 450 mm:stä 2 800 mm:iin ja pidemmällä akselivälillä varustetun mallin kuormauspituuden 2 900 mm:stä 3 300 mm:iin. Transporter 6.1 on varustettu myös erillisellä tavaratilan lukkojärjestelmällä (umpipakettiauto ja väliseinällä varustettu Kombi-malli). Tämä mahdollistaa tavaratilan erillisen lukitsemisen.

Taloudelliset TDI-dieselmoottorit

Transporter 6.1 lanseerataan taloudellisilla 2,0-litraisilla turbodieselmoottoreilla. TDI-dieselmoottorit tulevat tarjolle neljässä eri teholuokassa: 66 kW (90 hv), 81 kW (110 hv) 110 kW (150 hv) ja 146 kW (199 hv). Kaikki moottorit täyttävät Euro 6d-TEMP -päästöstandardin. 4MOTION-neliveto on saatavilla 110 kW ja 146 kW tehoversioihin.

Suomeen uudistuneet Transporter 6.1 -mallit saapuvat loppuvuodesta 2019.