Volkswagen Transportereita Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) käyttöön

Volkswagen Hyötyautot on luovuttanut autoja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen käyttöön.

Nyt luovutetut neljä Volkswagen Transporter Kombi 2,0 TDI 110 kW 4Motion -henkilöautoa ovat ensimmäiset uudet MPK:n käyttöön tulevat autot. Myöhemmin yhdistyksen käyttöön on tulossa vielä kolme Volkswagen Transporter 4Motion -pakettiautoa.

Maanpuolustuskoulutusyhdistys (MPK) on maan kattavin kokonaisturvallisuuden kouluttaja.  MPK kouluttaa selviytymään paremmin arjen vaaratilanteissa ja poikkeusoloissa. Yhdistys on puolustusvoimien strateginen kumppani, joka tekee yhteistyötä kokonaisturvallisuusalan viranomaisten ja järjestöjen kanssa. Koulutustapahtumia järjestetään vuosittain noin 2000 ja niihin osallistuu noin 50 000 henkilöä.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Tapio Peltomäki kertoi puheessaan tilaisuuden olevan historiallinen. MPK:n neljännesvuosisataisen toiminnan aikana yhdistys on toiminut muutaman lahjoituksena saadun käytetyn auton, sekä henkilökunnan ja vapaaehtoisten omien autojen turvin. Vuosittain yhdistyksen toiminnassa ajetaan matka, joka vastaa noin seitsemän kertaa maapallon ympäri tehtyä matkaa. Nyt liikkumiseen on tulossa konkreettinen muutos – eniten ajettavissa kohteissa voidaan jatkossa tehdä matkat yhdistyksen autoilla.

Maanpuolustuksen kannatussäätiön puheenjohtaja puolustusministeri Jussi Niinistö, kertoi puheessaan MPK:n toiminnan perustuvan suomalaisen maanpuolustuksen ytimeen, kansalaisten taitoon ja tahtoon puolustaa omaa maataan. MPK:n toiminta tukee maanpuolustuksen perusperiaatetta koko maan puolustuksessa. Toiminnan keskiössä on kentällä tehtävä työ ja toiminnalla on yhteiskunnan vahva hyväksyntä. Niinistö toivoi runsaita kilometrejä autojen käyttäjille maanpuolustuksen parissa.

K-Auton Hyötyautoista vastaava johtaja Juha-Pekka Sihvonen onnitteli yhdistystä hyvästä autovalinnasta ja toi esiin K-Auton emoyhtiön Keskon vahvan sitoutumisen vapaaehtoiseen maanpuolustukseen. Jos maa ei ole turvassa, niin millään muullakaan tekemisellä ei ole olennaista merkitystä.

Autot luovutettiin Autotalo Laakkosen Keravan toimipisteestä ja autojen sijoituspaikat ovat Oulussa, Kauhavalla, Joensuussa ja Turussa. Myöhemmin luovutettavat pakettiautot sijoittuvat Tikkakoskelle, Lahteen ja Helsinkiin.

Autoihin on asennettu mm. Volkswagen Hyötyautojen ajotietopalvelu, joka mahdollistaa esim. auton huoltokutsun. Autoihin on myös tehty Volkswagenin huolenpitosopimukset viideksi vuodeksi.

Lisätietoja:
Juha-Pekka Sihvonen, johtaja, Volkswagen Hyötyautot | K Auto Oy, juha-pekka.sihvonen@volkswagen.fi, puh. 040 767 0303
Timo Mustaniemi, MPK, hallintopäällikkö, timo.mustaniemi@mpk.fi, puh 045 180 3323