Buggy palaa – ja on nyt täyssähköinen!

• Volkswagen esittelee konseptiauton, joka perustuu legendaariseen amerikkalaiseen rantakirppuun 60- ja 70-luvulta
  • Selkeä, veistoksellinen muotoilu houkuttelee istumaan ratin taakse ja antaa tien viedä
  • Maailmanensi-ilta Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä

Volkswagen herättää legendan henkiin! Maaliskuun alussa, Wolfsburgissa pääkonttoriansa pitävä automerkki paljastaa ensimmäisen täyssähköisen version uudesta buggystä. Ottaen esimerkkiä suosituista Amerikan rantakirpuista, konseptiauto perustuu MEB-alustarakenteeseen, se näyttää kuinka monipuolinen uusi alustarakenne oikein on.

“Buggy on enemmän kuin auto. Se sykkii elinvoimaa ja energiaa neljällä pyörällä. Nämä ominaisuudet ilmentävät uutta sähkö-buggyä, joka osoittaa miltä moderni, nykyaikainen klassikko voi näyttää, ja ennen kaikkea kuinka tunteikkaan siteen sähköautoilu voi luoda,” sanoo Volkswagenin pääsuunnittelija Klaus Bischoff.

Täyssähköinen konseptiauto perustuu historiallisiin edeltäjiinsä, jotka löysivät kotinsa Kaliforniasta. Silloin ennen Kuplan alusta oli kaiken perusta, ja nyt MEB-alustarakenne osoittautuu yhtä joustavaksi. Alkuperäistä tyyliä noudattaen tässä todellisen rantakirpun uudelleentulkinnassa ei ole kiinteää kattoa tai perinteisiä ovia, sen sijaan off-road renkaat ja avoimet sivukynnykset dominoivat ulkonäköä.

Uutta MEB-alustarakennetta käyttävä konseptiauto osoittaa, että täyssähköautojen alustarakennetta voidaan käyttää muuhunkin kuin vain suurien määrien sarjatuotantomalleihin.  Kuten Kuplan alustalla, MEB-alustarakenteella on mahdollista helpottaa pienivolyymisten mallien kehitystä.

Vapaa-ajan autojen ja Volkswagenin teknologian yhteinen historia on pitkä: Kuplan avomallista ja erikoisrungoista, joita valmistivat yritykset kuten Hebmüller ja Rometsch, täysin avoimiin malleihin kuten Meyers Manx buggy, Kuplan alusta mahdollisti luovuuden – ja joskus myös hyvin eksklusiivisesti räätälöidyt mallit – vuosikymmeniksi. Maailmanlaajuisesti valmistettiin noin 250 000 yksilöityä autoa, joko ainutkertaisina tai pieninä volyymeinä aina 1980-luvulle saakka.

Volkswagenin uusin, ainutlaatuinen malli, täyssähköinen konseptiauto buggy, saa maailmanensi-iltansa Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä (7.-17.3.2019). Volkswagenin lehdistötilaisuus alkaa hallissa 2, maaliskuun 5. päivänä klo 10:20.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille yli 6,2 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 195 878 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös yli 10 000 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 86 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 70 vuotta. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 11 807 kappaletta markkinaosuuden ollessa 10,5 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2019 oli edellisvuoden tapaan Golf 3 396 rekisteröidyllä autolla ja 3,0 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös Volkswagen Polo 1,8 % markkinaosuudella. Hiljattain lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 474 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 37 jälleenmyyjää ja 43 valtuutettua merkkihuoltoa. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.