Ensi-ilta Geneven autonäyttelyssä: uudistuva Passat on ensimmäinen Volkswagen, joka tarjoaa osittain automatisoitua ajamista matkanopeudessa

• Kesällä ennakkomyyntiin tulevan suosikkimallin perusteellinen tekninen päivitys antaa esimakua Passat-malliston tulevaisuudesta
  • Ensimmäistä kertaa Passatissa: uusi Travel Assist -järjestelmä mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen 0–210 km/h nopeuksissa
  • Uusi infotainment-järjestelmä sisäänrakennetulla SIM-kortilla tuo uusia online-ominaisuuksia
  • Ladattavan hybridin Passat GTE:n toimintamatka sähköllä kasvaa noin 55 kilometriin (WLTP)

Uudella Passatilla tuotantoennätykseen: suosikkimallin valmistusmäärä ylittää tänä keväänä 30 miljoonan kappaleen virstanpylvään, mikä tekee siitä maailman menestyksekkäimmän kokoluokassaan. Tuotantolinjalta tuleva 30. miljoonas Passat edustaa mallisarjan kahdeksatta sukupolvea. Uusi Passat on käynyt läpi suuren teknisen päivityksen ja mukana ovat kaikki Volkswagenin viimeisimmät innovaatiot. Uusi Passat ensiesitellään Geneven autonäyttelyssä. Suomessa ennakkomyynti alkaa kesällä ja markkinoille auto saapuu syksyllä.

Travel Assist -järjestelmä saa ensi-iltansa uudessa Passatissa. Samanaikaisesti sekä Sedan- että Variant-mallina esiteltävä Passat on ensimmäinen Volkswagen, joka uuden IQ.DRIVE-järjestelmän avulla automatisoi ajamista 0–210 km/h nopeuksissa. Lisäksi uusiutunut Passat on maailmanlaajuisesti brändin ensimmäinen automalli, jonka ohjauspyörä on toteutettu kapasitiivisilla antureilla, jotka tunnistavat kuljettajan kosketuksen ja mahdollistaa Travel Assist -järjestelmän kaltaisten interaktiivisten käyttöliittymien toteuttamisen kosketusohjauksella. Toinen Passatin uusista ominaisuuksista on Emergency Steering Assist -hätäohjausavustin, joka lisää turvallisuutta väistötilanteissa. Uudet, interaktiiviset IQ.Light-led-matriisiajovalot kääntävät yön päiväksi: innovatiivinen valoteknologia on tähän asti ollut saatavana vain nykyiseen Touareg-malliin.

Kolmannen sukupolven infotainment-järjestelmä (MIB3) saa myös ensiesiintymisensä uudessa Passatissa. Älypuhelinten peilaamiseen tarkoitettu App Connect toimii Passatissa Apple CarPlayn kanssa langattomasti – ensimmäistä kertaa Volkswagenissa. Uusissa infotainment-järjestelmissä on vakiona integroitu SIM-kortti, joten haluttaessa Passat voi olla jatkuvasti verkossa.

Ajantasaista tietoa navigaattoriin tuo sekä V-Traffic-liikennepalvelut että online-liikennetiedot. Lisäksi järjestelmässä on uutta teknologiaa ja palveluita, kuten musiikin suoratoistopalvelut, internet-radio, online-ääniohjaus ja Volkswagen We -online-palvelut sekä tulevaisuudessa myös pilvipalvelun kautta siirrettävät ajoneuvoasetukset. Tietyt älypuhelimet voivat toimia myös ”mobiiliavaimena”, jolla voi sekä avata Passatin ovet että käynnistää auton.

MIB3 on integroitu sulavasti uuteen digitaaliseen mittaristoon. Digitaalinen mittaristo on kehittynyt huomattavasti aiemmasta Active Info Display -mittaristoista. Edistyksellinen korkeakontrastinen näyttö on selkeä ja laadukas ja muokattavuus ja käytettävyys on nostettu täysin uudelle tasolle. Uudella monitoimiohjauspyörällä voidaan yhdellä napin painalluksella käyttää kolmea erilaista näyttöä.

Myös moottoreita on kehitetty edelleen. Tästä esimerkkinä on ladattava hybridi Passat GTE, jonka toimintamatka sähköllä ajettaessa on kasvanut. Puhtaasti sähköllä pääsee nyt WLTP-mittaustavan mukaan noin 55 kilometriä (vastaa n. 70 km vanhalla NEDC-mittaustavalla).

Sähkömoottorin ja turboahdetun moottorin yhdistelmällä (160 kW/218 hv) Passat GTE on samalla mukava ja turvallinen auto pitkille ajomatkoille. Passat GTE alittaa jo Euro 6d -päästönormin rajat, joita sovelletaan uusiin ajoneuvoihin vuodesta 2021 alkaen. Kaikki muut TSI- ja TDI-moottorit täyttävät Euro 6d-TEMP päästömääräykset. Lisäksi jokainen uusi Passat – riippumatta siitä, onko siinä bensiini- vai dieselmoottori – on varustettu hiukkassuodattimella.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.