Ensisilmäys tulevaisuuden täyssähköautoon: maailmanensi-illassa ID. LIFE -konseptiauto

• Volkswagen esitteli kompaktin kokoluokan täyssähköisen konseptiauton Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä 2021
  • ID. LIFE  yhdistää kestävän kehityksen, digitaalisen teknologian, ajattoman muotoilun ja innovatiiviset sisätilat
  • Konseptiauto keskittyy johdonmukaisesti käyttäjiin ja heidän tarpeisiin ja antaa ensisilmäyksen tulevaisuuden kaupunkiautosta
  • Volkswagen kiihdyttää siirtymistä sähköiseen liikkumiseen ACCELERATE-strategian mukaisesti: ID.-malliperhe laajentuu uudella pienemmän kokoluokan täyssähköautolla vuonna 2025

Volkswagen kiihdyttää jälleen siirtymistä sähköiseen liikkumiseen ACCELERATE-strategian mukaisesti, tehden samalla kestävän liikkumisen mahdolliseksi yhä useammalle ihmiselle. Vuonna 2025 Volkswagen tuo markkinoille – kaksi vuotta alkuperäistä suunnitelmaa aikaisemmin – ID.-malliperheen mallin pienemmän kokoluokan segmenttiin. Auton arvioidaan maksavan noin 20 000 euroa. ID. LIFE -konseptiauto esiteltiin Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä. Konseptiauto antaa viitteitä siitä, miltä tulevaisuuden täyssähköauto voisi näyttää.

Pienemmän kokoluokan täyssähköisen kaupunkiauton visio keskittyy ihmisten ympärille ja yhteisölliseen kokemukseen.  Konseptiauto yhdistää kestävän kehityksen ja digitalisaation erittäin joustavaan käyttökokemukseen: ID. LIFE -konseptiauto voi esimerkiksi muuntautua elokuvateatteriksi tai pelikeskukseksi.

“ID. LIFE -konseptiauto on meidän visiomme kaupunkialueille suunnitellusta seuraavan sukupolven täyssähköautosta. Konseptiauto luo ensisilmäyksen pienemmän kokoluokan segmentin ID.-mallista, joka lanseerataan vuonna 2025. Auton hintaluokka asettuu noin 20 000 euroon. Tämä merkitsee, että teemme täyssähköautoilun mahdolliseksi yhä useammalle ihmiselle. Suunnitellessamme ID. LIFE -konseptiautoa, keskityimme johdonmukaisesti nuorempien asiakkaiden tarpeisiin. Uskomme, että tulevaisuuden auto merkitsee yhä enemmän elämäntapaa ja yksilöllisyyttä – jopa enemmän kuin tänä päivänä. Tulevaisuudessa asiakkaamme eivät halua vain matkustaa paikasta A paikkaan B vaan he ovat yhä kiinnostuneempia kokemuksista, joita auto voi heille tarjota. ID. LIFE on meidän vastauksemme heille”, sanoo Volkswagen-brändistä vastaava johtaja Ralf Brandstätter.

Yksinkertaista muotoilua. ID. LIFE -konseptiauton muotoilu on silmiinpistävän selkeää, yksinkertaista ja korkealaatuista. Koriste-elementeistä ja lisäosista on luovuttu, samoin monimutkaisesta eri materiaalien yhdistämisestä. Auton rungon, lasipintojen ja katon horisontaalinen linja korostaa myös muotoilun puristista ulkonäköä. ID.LIFE -konseptiauton yksilöitävä ja irrotettava katto on valmistettu ilmatyynytekstiilikennoista, jotka luovat sekä  tunteen ilmavuudesta että vähentävät auton painoa.

Sähkömoottori etuakselilla. ID. LIFE -konseptiauto perustuu Volkswagenin täyssähköautojen pienempään varianttiin MEB-alustarakenteesta, joka on suunniteltu erityisesti pienemmän kokoluokan autosegmenttiin. Tämä on ensimmäinen kerta kun MEB-alustarakenteeseen perustuva malli on etuvetoinen. ID. LIFE -konseptiauton sähkömoottori tuottaa tehoa 172 kW (234 hv) ja se kiihtyy 0–100 km/h 6,9 sekunnissa. Sen 57 kWh akku tarjoaa puolestaan noin 400 kilometrin toimintamatkan (WLTP).

“ID. LIFE -konseptiauto todistaa jälleen kerran kuinka ainutlaatuisen joustava MEB-alustarakenne on. Alustarakenne sopii kaiken tyyppisille autoille: niin pienemmän kokoluokan autoille kuin hyötyautoillekin. Se on autoteollisuuden kaikkein skaalattavin täyssähköautojen alustarakenne. Alamme vasta päästä vauhtiin MEB-alustarakenteen potentiaalin hyödyntämisessä. Jokainen uusi malli ja ohjelmistopäivitys parantaa suorituskykyä, latauskapasiteettia ja toimintamatkaa”, sanoo Volkswagen-brändin tuotekehityksestä vastaava johtaja Thomas Ulbrich.

Luonnonmukaiset ja kierrätetyt materiaalit. ID. LIFE -konseptiauton ympäristöä säästävä luonne on nähtävissä erityisesti valituissa materiaaleissa ja maalipinnoissa. Auton korin selkeissä pinnoissa on käytetty puulastuja ja bio-kovettimia, jotta on saatu aikaan luonnollinen väri. Katossa ja auton etuosassa käytetty ilmatyynytekstiili on valmistettu 100% kierrätetyistä muovipulloista. Sisäpuolella kojelauta ja takaistuinten ympäristö on puuta. Istuinten pinnat ja oven pehmusteet ovat puolestaan ArtVelours Eco -kangasta. Bioöljy, luonnonkumi ja riisinkuoret ovat esimerkkejä materiaaleista, joita on käytetty ID. LIFE -konseptiauton renkaissa.

Monikäyttöiset sisätilat. ID. LIFE -konseptiauto on erilaisten digitaalisten kokemusten luotettava kumppani. Se voidaan esimerkiksi muuntaa elokuvateatteriksi tai pelikeskukseksi kädenkäänteessä. Auto on varustettu videopelikonsolilla ja projektorilla, sekä valkokankaalla, joka levittäytyy kojelaudasta tarvittaessa. Muut laitteet voidaan yhdistää tarvittaessa 230 voltin / 16 ampeerin virtalähteeseen. Istuinmuotoilu on myös erittäin joustava – ideana on pitää auto kumppanina kaikissa tilanteissa ja elämäntyyleissä. Etuistuin voidaan esimerkiksi taittaa kokonaan alas, sama koskee myös takaistuinta. Tämä tarjoaa useita mahdollisuuksia elokuvateatterin eri istumajärjestyksistä aina noin kahden metrin pituiseen vuoteeseen tai suurimpaan mahdolliseen tavaratilaan.

Innovatiivinen ja digitaalinen toimintokonsepti. Kamerat ja näyttö korvaavat sekä ulko- että sisäpeilit. Tarpeellisia ajotoimintoja kontrolloidaan kosketusnäytöstä, joka sijaitsee kuusikulmaisessa, ylhäältä avoimessa ohjauspyörässä sekä älypyhelimen avulla, joka voidaan integroida auton käyttöjärjestelmään. Henkilökohtaisia laitteita – kuten älypuhelin tai tabletti – voidaan käyttää esimerkiksi navigaatiojärjestelmän toimintoihin. Laitteisiin tallennetut musiikki, elokuvat ja pelit ovat myös käytettävissä ja heijastettavissa valkokankaalle.

ACCELERATE-strategia kiihdyttää muutosta sähköiseen liikkumiseen. Pienemmän kokoluokan täyssähköinen ID.-malli on jälleen yksi askel kohti täyssähköistä liikkumista. Vuoteen 2030 mennessä Volkswagen aikoo lisätä täyssähköisten mallien myynnin osuuden Euroopassa lähes 70 prosenttiin ja Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa noin 50 prosenttiin.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.