Golf täytti 45 vuotta – Volkswagen aloitti Euroopan menestyneimmän auton valmistuksen 29.3.1974

• Vuodesta 1974 saakka – uusi Golf on tilattu joka 41 sekunti
  • Golf on Volkswagenin menestysmalli 35 miljoonalla myydyllä kappaleella
  • Volkswagen Golfin ensimmäisen sukupolven valmistus alkoi Wolfsburgin tehtaalla

Golf, Euroopan menestynein auto, täytti tänään 45 vuotta. Maaliskuun 29. päivä, vuonna 1974 Volkswagenin tehtaalla Wolfsburgissa, alkoi tämän myyntimenestyksen virallinen tuotanto. Silloin ennen, kenelläkään Volkswagenilla ei ollut aavistusta siitä, että tämä Volkswagen Kuplan seuraaja tulisi myymään yli 35 miljoonaa kappaletta ympäri maailman – ja sitä myydään edelleen. Puhtaasti matemaattisin termein, uusi Golf tilataan jossain päin maailmaa joka 41 sekunti, joka päivä, ilman keskeytystä, siitä hetkestä lähtien kun valmistus alkoi 45 vuotta sitten. Tämä tarkoittaa keskimäärin noin 780 000 Golfia joka vuosi.

”Golf on Volkswagenin keskiössä. Se ilmaisee kehitystä ja teknologiaa tavalla, johon ei pysty mikään muu auto. Golf esimerkiksi mahdollisti turvallisuusteknologian miljoonille autoilijoille ensimmäistä kertaa. Se on merkkinä kokonaiselle sukupolvelle. Seitsemän sukupolven ajan Golf on antanut panoksensa Volkswagenin kehitykselle niin automerkkinä kuin konserninakin – Volkswagenista on tullut yksi maailman tärkeimmistä autovalmistajista”, kertoo Volkswagenin operatiivinen johtaja Ralf Brandstätter.

Vuonna 1974 työntekijämme kohtasivat haasteen, kun Kuplan tuotannosta siirryttiin Golfiin. Sen jälkeen, olemme johdonmukaisesti kehittäneet päätehdastamme, ja tänään Golfin lisäksi valmistamme e-Gofia, Golf GTE:tä ja Golf Sportsvania sekä kolmea muuta mallia Wolfsburgissa”, sanoo Wolfsburgin tehtaanjohtaja Stefan Loth.

Golf on yksi kompakteista automalleista maailmassa – luokkansa mittapuu, johon usein muita verrataan – ja se tulee edelleen olemaan yksi avaintuote Volkswagenin mallistossa. Volkswagen Golfin ajo-ominaisuudet ja kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä infotainment-järjestelmät ovat tulevaisuudessakin edelläkävijöitä.

Tietoa Golfin ensimmäisestä sukupolvesta:

29.3.1974: Ensimmäinen Golf rullaa ulos tuotantolinjalta – sarjatuotanto alkaa
8.7.1974: Golf saapui Volkswagen-jälleenmyyjille
5.8.1974: Ensimmäisten uusien Golfien toimitukset asiakkaille alkavat

Golf I 1974

Muotoilu: 2-ovinen ja 4-ovinen henkilöauto tavaratilan kannella

Sisusta: Viisipaikkainen, 300 litran tavaratila, taitettava takaistuin

Moottorit:
1,1-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori, 37 kW (50 hv)
1,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori, 51 kW (70 hv)

Voimalinja: Etuvetoinen, nelivaihteinen manuaalivaihteisto sekä kolmivaihteinen automaattivaihteisto lisävarusteena

Maksiminopeus:
140 km/h (50 hv, manuaalivaihteisto)
160 km/h (70 hv, manuaalivaihteisto)

Mallit:
Golf ja Golf L (molemmat 50 hv)
Golf S ja Golf LS (molemmat 70 hv)

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.