Jarrutus vai rullaus? - Volkswagen ID.4:n älykäs jarrutusenergian talteenotto

• Jarrutus vai rullaus: tärkein tavoite  on maksimaalinen taloudellisuus
  • D-asennossa auto useimmissa tapauksissa rullaa moottori sammutettuna, kun kuljettaja nostaa jalan tehopolkimelta
  • Jarrutusenergian talteenotolla hidastuvuus enintään 0,13 g tehopoljin nostettuna, jarrutettaessa miltei 0,3 g
  • Kestävät jarrut, elinikäiset jarrupalat takana

Volkswagen ID.4:n älykäs jarrutusenergian talteenotto ja toimintamatka. Rekuperaatio eli jarrutusenergian talteenotto hidastuksessa lisää huomattavasti sähköauton toimintamatkaa. Uudessa, Vuoden Autoksi Maailmassa 2021, valitussa Volkswagen ID.4:ssa tavoitteena on maksimaalinen energiatehokkuus.

Mitä pitäisi tapahtua, kun sähköauton kuljettaja nostaa jalkansa tehopolkimelta? Pitäisikö sähkömoottorin voimalinjan toimia generaattorina, joka muuntaa kineettisen energian sähköenergiaksi, vai pitäisikö auton hyödyntää vauhti rullaamalla vapaalla eikä tuottaa sähköenergiaa?

Vastaukset kysymyksiin riippuvat valmistajasta ja mallista. Jotkut täyssähköautot käyttävät rekuperaatiota eli ottavat energiaa talteen aina, kun kuljettaja nostaa jalan tehopolkimelta. Uuden sähköisen SUV-mallin, ID.4:n – samoin kuin kompaktin ID.3:n – tapauksessa Volkswagen valitsi taloudellisemman strategian: rullaus on etusijalla, sillä energian muuntaminen johtaa väistämättä siihen, että osa energiasta menetetään. Tämä koskee D-ajotilaa, joka aktivoituu aina auto käynnistettäessä.

Rullaus ja rekuperaatio. Rullaustoiminto alkaa, kun kuljettaja nostaa jalan tehopolkimelta, mikä tekee ajamisesta rentoa ja ennakoitavaa. Jos kuljettaja haluaa hidastaa enemmän, hän painaa jarrupoljinta ja aktivoi samalla jarrutusenergian talteenoton eli rekuperaation. Lähes kaikissa päivittäisissä jarrutuksissa, aina 0,25 g hidastuvuuteen asti, sähkömoottori huolehtii jarrutuksesta. Sähköinen jarrutehostin aktivoi pyöräjarrut vain silloin, kun on jarrutettava voimakkaammin. Jarrutuksen siirtyminen sähköstä hydrauliseen jarruun tapahtuu lähes huomaamatta – erittäin tarkan ja nopean jarru- ja voimalinjajärjestelmähallinnan ansiosta. Nämä järjestelmät varmistavat myös, että rekuperaatiosta aina huolehtivilla takapyörillä on riittävä pito.

Taloudellisuus vakiona. Jokaisessa ID.4:ssa on vakiona ennakoiva Eco Assistance -järjestelmä. Se analysoi navigointijärjestelmästä ja ajoneuvon antureista saamiaan tietoja ja auttaa kuljettajaa ajamaan taloudellisesti ja rennosti. Kun ID.4 lähestyy hitaammin ajettavia alueita, kuten taajamia, risteyksiä tai mutkia, Eco Assistance ohjeistaa kuljettajaa nostamaan jalan pois tehopolkimelta. Siitä eteenpäin järjestelmä hallinnoi rullausta ja energian talteenottoa ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään. Auto reagoi samalla tavalla myös saavuttaessaan hitaammin kulkevaa ajoneuvoa.

D tai B. Kuljettaja voi halutessaan vaihtaa ajotilan D ajotilaan B (Brake eli jarru) valintakytkimestä. Tässä ajotilassa ID.4:n rekuperoi energiaa kaikissa hidastustilanteissa, ei tosin aivan auton pysähtymiseen asti. Raja on asetettu 0,13 g:n hidastuvuuteen, jolloin vauhti hidastuu vielä havaittavasti, mutta kuljettaja ei voi vielä ajaa käyttämällä pelkkää kaasupoljinta sekä kiihdyttämiseen että jarruttamiseen. Tämä on harkittua – tavoitteena on vaivaton, intuitiivinen ajotuntuma, joka onkin yksi auton vahvuuksista.

Joissain ID.4-malleissa kuljettajalla on käytössään ajotilan valinnan lisäksi myös toinen työkalu, joka vaikuttaa valintaan vapaan rullauksen ja rekuperaation talteenoton välillä. Kyseessä on ajoprofiilin valinta, joka sisältyy lisävarusteena saatavaan Sport Plus-varustepakettiin. Sport-ajoprofiili suosii jarrutusenergian talteenottoa myös D-asennossa – mutta ei aivan samassa määrin kuin B-asennossa. Joissain tilanteissa myös akun varaustaso ratkaisee: jos akku on ladattu täyteen, siihen ei voida varastoida enää rekuperoitua energiaa.

Tulevaisuuden liikkuminen on sähköistä. Volkswagenin ID.-malliperheeseen kuuluu jo kolme mallia: ID.3, ID.4 ja nelivetoinen ID.4 GTX. Tänä vuonna tarjolle tulee vielä uusi coupemainen ID.5. Tällä hetkellä asiakas voi valita autoon kapasiteetiltaan joko 45, 52, 58 tai 77 kWh akun, joiden teholuokat ovat 107 kW (145 hv) ja 220 kW (299 hv) välissä.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.