Jo viisi miljoonaa Volkswagen Tiguania

• Yhdentoista vuoden aikana on valmistettu viisi miljoonaa Tiguan ja Tiguan Allspace SUV-mallia
  • Tiguan-mallisto on tärkeä osa Volkswagenin maailmanlaajuista SUV-tarjontaa
  • Lähes 800 000 toimitettua autoa vuonna 2018 – Tiguan on yksi maailman menestyksekkäimmistä ajoneuvoista

Volkswagen pääsi heti vuoden 2019 alussa juhlistamaan uutta tuotantomerkkipäivää: tammikuun puolivälissä Wolfsburgin tehtaan tuotantolinjalta valmistui jo viides miljoonas Tiguan. Kompakti Tiguan osoittautui maailmanlaajuiseksi menestykseksi heti tullessaan markkinoille vuonna 2007, ja sillä on ollut merkittävä rooli Volkswagenin kasvustrategiassa ja SUV-mallistouudistuksessa.

Tiguanin ja Tiguan Allspacen tasapainoinen muotoilukonsepti on otettu innostuneesti vastaan kaikkialla maailmassa. Tiguanissa on käytetty uusinta tekniikkaa, auton ulkonäkö ja sisustus ovat huomiota herättäviä ja ajo-ominaisuudet erinomaisia. Vuonna 2018 toimitettiin yhteensä lähes 800 000 Tiguan ja Tiguan Allspace -mallia, mikä on vankka todiste kompaktin SUV:n suosiosta ja menestyksestä. ”Tiguan on saavuttanut historiallisen viiden miljoonan auton tuotantomäärän. Tiimimme osaaminen, poikkeuksellinen tiimihenki ja innostus, jolla valmistamme Volkswageneita, muodostavat perustan upealle menestykselle ja tarjoavat vahvan pohjan SUV-strategiallemme”, kertoo tuotannosta vastaava johtaja Andreas Tostmann.

”Tiguan varmistaa työpaikat kymmenille tuhansille huippupäteville työntekijöille ympäri maailmaa ja vaikuttaa merkittävästi yhtiön tulokseen. Siksi on tärkeää, että Tiguanin tuotantoon ja kehitykseen investoidaan edelleen, jotta auto kiinnostaa asiakkaita tulevaisuudessakin”, sanoo hallintoneuvoston jäsen ja työntekijöiden edustaja Bernd Osterloh.

Tiguanin tuotanto alkoi Wolfsburgin tehtaalla vuonna 2007 ja jo ensimmäisenä tuotantovuotena 2008 kokoonpanolinjalta valmistui yli 120 000 autoa. Tuotanto kasvoi tämän jälkeen nopeasti ja vuonna 2015 oli maailmanlaajuisesti myyty jo yli 500 000 Tiguania.

Tiguanin toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2016. Tämä oli ensimmäinen Volkswagenin SUV-malli, joka perustui modulaariseen MQB-perusrakenteeseen. Tätä seurasi vuonna 2017 erityisen tilava Tiguan Allspace, joka on lähes 22 cm pidempi ja saatavana myös seitsenpaikkaisena.

Uuden sukupolven malli ja Allspacen lisäys valikoimaan johti positiiviseen kehitykseen: vuonna 2017 myytiin yli 700 000 autoa ja vuosi 2018 oli lähes 800 000 auton myynnillä Tiguan-malliston menestyksekkäin.

Suomessa Tiguaneja oli vuoden 2018 lopussa rekisterissä noin 9 000 kappaletta, ja on ennakoitavissa, että 10 000 Tiguanin rajapyykki tulee rikkoutumaan tänä vuonna. 4MOTION-nelivetojen osuus on Suomessa varsin korkea – noin 80 % Tiguaneista on nelivetoja. Moottorivaihtoehdoista diesel on selvästi yleisempi, sillä noin 80 % rekisteröidyistä Tiguaneista on varustettu TDI-moottorilla. Tiguan on suosikki myös vetoautoa tarvitsevien joukossa: lähes 80 % Tiguaneista saapuu Suomeen esiin taittuvalla vetokoukulla varustettuna.

Suomessa on toistaiseksi tarjolla myös Tiguan-etukampanja, jossa Comfortline-varustelutason saa korotettua Highline-varustelutasoon, versiosta riippuen, 500–1 500 euron lisähinnalla. Highline-varustelutason mukana tulee Comfortline-vakiovarusteiden lisäksi mm. led-ajovalot, digitaalinen mittaristo Active Info Display, 18” Kingston-vanteet, kromatut kattokaiteet ja istuimet on verhoiltu ArtVelours-mikrokuituverhoilulla.

Tiguan- ja Tiguan Allspace -malleja valmistetaan neljällä Volkswagenin tehtaalla (Saksassa, Meksikossa, Venäjällä ja Kiinassa) ja sitä myydään kaikilla maailman tärkeimmillä markkina-alueilla.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.