Kuumaa, kylmää ja tuulen nopeus jopa 250 km/h: Volkswagen vihki käyttöön uuden tuulitunnelitestikeskuksen

• Ajoneuvotestit suoritetaan oikeissa ilmasto-olosuhteissa, simuloiden realistisesti todellista ajamista
  • Pienempi ilmanvastus vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä
  • Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess: optimaaliset testiolosuhteet tuotteiden kehittämiselle ja koko mallistolle

Osana laajinta malliston ja teknologian kehittämishankettaan, Volkswagen avasi Wolfsburgiin uuden tuulitunnelitestikeskuksen, joka on yksi alan moderneimmista ja tehokkaimmista. Keskuksen pinta-ala on 8 800 m2 ja se on sertifioitu myös uusien WLTP-mittausten mukaisesti (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures). Ajoneuvoja voidaan testata jopa 250 km/h tuulennopeuksilla simuloiden todellisia liikenneolosuhteita ilmanvastuksen, polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi voidaan tehdä ajosimulaatioita kaikissa ilmasto- ja ympäristöolosuhteissa, joita löytyy eri puolilla maailmaa – lämpötila voi vaihdella 30 pakkasasteesta 60 lämpöasteeseen.

”Vuoteen 2020 mennessä uudistamme koko tuotevalikoimamme ja myös laajennamme sitä tärkeimmissä segmenteissä. Kaiken kaikkiaan kehitystiimimme työskentelevät yli 50 ajoneuvoprojektissa”, korostaa Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess. Tuulitunnelitestikeskus tarjoaa optimaaliset olosuhteet muun muassa kasvavan malliston kulutuslukemien edelleen parantamiselle.

”Tekninen kehitys Wolfsburgissa on Volkswagenin sydän. Täällä työskentelee yli 10 000 henkilöä tulevaisuuden teknologioiden parissa. Uuden tuulitunnelitestikeskuksen ansiosta turvataan monien työpaikkojen tulevaisuus Wolfsburgissa. Jotta voimme käyttää uutta teknologiaa tehokkaasti, tarvitsemme erittäin päteviä ja kokeneita työntekijöitä, joita meillä täällä Volkswagenilla on”, Wolfsburgin tehtaan tehdasneuvoston edustaja Gerardo Scarpino sanoo.

”Aerodynaamiset testit ovat keskeinen tekijä tehokkuuden parantamisessa ja päästöjen vähentämisessä. Uuden keskuksen ansiosta meillä on erinomainen asema myös muilla kehitysalueilla kuten aeroakustiikassa ja sähköautoissa”, Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Frank Welsch korostaa.

Maantieolosuhteita muistuttava, liikkuvalla alustalla ja vaa'alla varustettu tuulitunneli varmistaa, että testeissä pystytään simuloimaan todellisia olosuhteita aerodynamiikkaa ja akustiikkaa kehitettäessä. Testattavan auton jokainen pyörä on omalla liikkuvalla hihnallaan, jolloin renkaiden pyörimisliikkeet ovat samanlaisia kuin oikealla tiellä. Vaaka ja integroitu kamerajärjestelmä kohdistavat testattavan mallin alle viidessä minuutissa. Aiemmalla järjestelmällä tähän kului noin 30 minuuttia. Tunnelin äänieristys tekee siitä yhden maailman hiljaisimmista autoteollisuuden tuulitunneleista: 160 km/h tuulennopeudella melutaso tunnelissa on vain 65 desibeliä, joka on verrattavissa normaaliin television tai puheäänen voimakkuuteen.

Termodynaamisessa tuulitunnelissa voidaan simuloida vesisateen ja auringonpaisteen lisäksi lumisadetta, joten testit ovat huomattavasti aiempaa todenmukaisempia. Tunnelin pääkomponentti on erittäin edistyksellinen nelipyörädynamometri.

Uuden keskuksen ansiosta Volkswagen säästää huomattavasti testauskustannuksissa. Lisäksi yhteistyö eri kehitysalueilla, kuten ajoneuvoturvallisuudessa, suunnittelussa, akustiikassa ja mukavuudessa helpottuu, kun kaikki työ tehdään samassa paikassa. Tuulitunneleilla on edelleen merkittävä rooli ajoneuvojen tyyppihyväksynnässä ja eri mallien yksityiskohtien parantamisessa.

Esimerkiksi ilmanvastuskerroin voidaan määritellä noin 20 minuutissa, kun sen laskeminen tietokoneella kestäisi päiviä.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille yli 6,2 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 195 878 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös yli 10 000 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 86 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 70 vuotta. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 11 807 kappaletta markkinaosuuden ollessa 10,5 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2019 oli edellisvuoden tapaan Golf 3 396 rekisteröidyllä autolla ja 3,0 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös Volkswagen Polo 1,8 % markkinaosuudella. Hiljattain lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 474 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 37 jälleenmyyjää ja 43 valtuutettua merkkihuoltoa. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.