Passat rikkoi ennätyksiä: jo 30 miljoonaa valmistettua autoa maailmanlaajuisesti

• Suosituin keskiluokan malli: Volkswagenin Emdenin tehdas on valmistanut 30 miljoonannen Passatin
  • Passat lanseerattiin 46 vuotta sitten
  • Passatin 30. miljoonas auto oli ladattava hybridi GTE Variant

Huhtikuun 3. päivä – Volkswagenin Emdenin tehtaalla rikottiin uusi ennätys, kun Passatin 30. miljoonas auto rullasi ulos tuotantolinjalta. Mitään muuta keskiluokan automallia ei ole myyty niin paljon kuin Volkswagen Passatia. Passatin 30. miljoonas auto oli Passat Variant GTE: ladattava hybridi Pyrit Silver -metallivärisenä. Volkswagen Passat saapuu tänä vuonna markkinoille teknisesti päivitettynä ja tämä juhlaversio oli yksi ensimmäisistä valmistetuista uusiutuneista Passateista. Tulevina kuukausina tätä 30 miljoonatta Passatia pääsevät ajamaan kansainvälisiin lehdistötapahtumiin osallistuvat toimittajat.

”Passat on yksi Volkswagenin tärkeimpiä ja menestyneimpiä autoja – 46 vuotta sitten tapahtuneen lanseerauksen jälkeen, 30 miljoonaa asiakasta on luottanut tähän Volkswagenin malliin. Sen seurauksena Passatista on tullut yksi maailman suuruksista, auto joka on kotonaan niin Pekingin, Berliinin, Sydneyn, Johannesburgin, Helsingin, Tampereen kuin San Francisconkin teillä. Me Volkswagenilla olemme ylpeitä tämän mallin menestyksestä, se on tänä päivänäkin edelleen yksi luokkansa mittapuista, kertoo Volkswagen-henkilöautojen operatiivinen johtaja Ralf Brandstätter.

”Tällä hetkellä valmistamme Passatia kolmessa maanosassa, kymmenessä tehtaassa ja yli 100 markkinalle. Tämä tekee Passatista todellisen myyntimenestyksen”, sanoo Volkswagen-henkilöautojen tuotannosta vastaava johtaja Andreas Tostmann.

Volkswagen tarjoaa Passatista useita eri malliversioita riippuen maanosasta. Euroopassa kahdeksannen sukupolven teknisen päivityksen saavat Sedan- ja Variant-mallit esitellään kesällä. Kuljettajaa avustavat IQ.DRIVE-järjestelmät astuvat Passatissa uuden Travel Assist -järjestelmän myötä uudelle tasolle - Passatista tulee ensimmäinen Volkswagen, jota voidaan ajaa osittain avustavan järjestelmän turvin 0–210 km/h nopeuksissa. Uudistuneeseen Passatiin tulee myös saataville interaktiiviset IQ.Light-led-matriisiajovalot sekä uuden sukupolven MIB3-infotainmentjärjestelmä.

Uudistuvan Passatin GTE-malli tulee olemaan myös tärkeässä osassa, sillä tulevaisuudessa ladattavien hybridien toimintamatka sähköllä kasvaa. Toimintamatka WLTP-syklillä mitattuna on noin 55 km. Uudistunut Passat GTE (160 kW / 218 hv) täyttää jo nyt Euro 6d -päästöstandardin, joka tulee voimaan vuonna 2021.

Volkswagen aloitti Passat-mallien tuotannon Wolfsburgin tehtaalla 14.5.1973, mottonaan ”Uuden Volkswagen-aikakauden alku”. Malli oli merkkinä kokonaan uudesta malliperheestä, joissa oli vesijäähdytteiset moottorit, etuveto ja ultramoderni teräsalusta. Passat asemoitiin keskikokoluokkaan ja se oli VW 1600 -mallin seuraaja (Type 3 ilmajäähdytteinen takamoottori takavedolla). Tuona toukokuisena päivänä 46 vuotta sitten kukaan Wolfsburgissa ei voinut aavistaa, että Passatia myytäisiin 30 miljoonaa ja se ohittaisi jopa legendaarisen Kuplan myynnin (21,5 miljoonaa). Yhdessä Golfin (35 miljoonaa) ja Kuplan kanssa Passat muodostaa Volkswagenin historian myydyimmät mallit.

Suomen teillä Passateja liikkuu 71 483 kappaletta. Näistä 57 % on varustettu dieselmoottorilla, 40 % bensiinimoottorilla ja bensiini/-maakaasumalleja näistä on 2 %. Volkswagenin ladattavia hybridejä (GTE) Suomessa liikkuu tällä hetkellä noin 620 kappaletta, tämä luku tulee vielä tänä vuonna kasvamaan merkittävästi kun uudistuneen mallin toimitukset alkavat.

Nykyistä vuonna 2014 esiteltyä Passatia on myyty Suomessa yli 11 000 kappaletta. Vuonna 2018 Volkswagen Passat oli Volkswagen-malliston kolmanneksi eniten rekisteröity malli 1 822 autolla.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille yli 6,2 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 195 878 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös yli 10 000 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 86 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 70 vuotta. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 11 807 kappaletta markkinaosuuden ollessa 10,5 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2019 oli edellisvuoden tapaan Golf 3 396 rekisteröidyllä autolla ja 3,0 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös Volkswagen Polo 1,8 % markkinaosuudella. Hiljattain lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 474 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 37 jälleenmyyjää ja 43 valtuutettua merkkihuoltoa. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.