Tasapainoinen ja urheilullinen – uuden Volkswagen ID.4:n alusta

Report this content
  • Kehittynyt akselirakenne, takana kompakti monitukivarsituenta viidellä tukivarrella
  • Aerodynaamisesti optimoidut vanteet, yhdistelmärenkaat ja tehokkaat jarrut
  • Elektroninen ajovakauden hallinta ketteryyden ja vakauden ytimessä
  • Huippuluokan ID.4 Max -malli progressiivisella ohjauksella ja mukautuvalla alustansäätöjärjestelmällä (DCC)

Ketterä kaupungissa, mutkaton maanteillä, huoleton moottoriteillä: Volkswagenin uusi täyssähköauto ID.4 on monipuolinen, vaivaton ja helppo ajettava. Volkswagen on panostanut paljon tietotaitoa sekä E-SUV-alustan mekaanisiin komponentteihin että elektroniseen hallintajärjestelmään.

”Täyssähköinen SUV Volkswagen ID.4 on hauska ajettava samaan tapaan kuin kompakti ID.3. Sen alustassa on hyödynnetty lukuisia uusia ideoita ja hallintajärjestelmiä, jotka lisäävät turvallisuutta ja ajamisen mukavuutta entisestään”, kertoo Volkswagenin ajodynamiikasta sekä ohjaus- ja hallintajärjestelmistä vastaava johtaja Karsten Schebsdat.

Urheilullista käsiteltävyyttä alhaisen painopisteen ansiosta

ID.4 tarjoaa jo sellaisenaan parhaat edellytykset ajonautinnolle. Takaveto takaa vahvan pidon, minkä kuljettaja huomaa saapuessaan vaikkapa liikennevaloihin märällä kadulla. Suurjänniteakku on sijoitettu painonjakauman ja painopisteen kannalta parhaalle paikalle akseleiden väliin auton matalimpaan kohtaan. Painonjakauma on kaikissa malleissa enintään prosenttiyksikön päässä ihanteellisesta 50:50-suhteesta.

ID.4:n etuakseli on McPherson-tyyppinen, ohjauksen välityssuhde on 15.9:1. Ensimmäistä kertaa Volkswagenissa ohjausjärjestelmä sijaitsee pyörän keskikohdan edessä, mikä takaa vakauden myös nopeissa mutkissa. Takana on monimutkaisempi uusi ratkaisu: kompakti viiden tukivarren monivarsituenta ja joustavasti koriin kiinnitetty apurunko. Painon vähentämiseksi jousituksen osat on valmistettu kevyestä alumiinista.

Suurikokoiset renkaat ja tehokkaat jarrut

ID.4:n vannevalikoima alkaa 18-tuumaisista, vanteet ovat 18” ja 19” koossa terästä tai alumiinia. Tarjolla on myös 20- ja 21-tuumaiset kevytmetallivanteet. ID.4:n kääntöympyrä on äärimmäisen pieni tämän kokoluokan autolle – vain 10,2 metriä – vaikka suurikokoiset vanteet tarvitsevat tilaa myös pyöränkaarissa.

Vanteet on optimoitu aerodynaamisesti ja renkaiden vierintävastus on pieni. ID.4 -perusmalleissa renkaat ovat 235 milliä leveät sekä edessä että takana, profiili riippuu renkaan koosta. Esimerkiksi ID.4 1ST -malleissa on vakiona yhdistelmä: 235 milliä leveät renkaat edessä ja 255 milliä leveät takana.

Jykevän sähköisen SUV:n jarrut ovat tehokkaat: 77 kWh:n akuilla varustettujen etuakseleiden levyt ovat halkaisijaltaan 358 milliä. Takana on rumpujarrut, joiden jarrupalat on suunniteltu kestämään koko auton käyttöiän ajan. Ne eivät kärsi korroosiosta, vaikka jarruja käytetään harvoin päivittäisessä ajossa. Hidastukset hoitaa suurimmilta osin jarrutusenergiaa rekuperoiva sähkömoottori.

Progressiivinen ohjaus, mukautuva alustansäätö ja ajoprofiilin valinta

Tulevassa plus-urheilupaketissa alusta on saanut aivan uuden muodon. Ensinnäkin siinä on progressiivinen ohjaus, joka muuttuu nopeammaksi ohjauspyörän kääntökulman kasvaessa. Sen välityssuhde vaihtelee välillä 15,9:1 – 14,5:1. Toinen ominaisuus on mukautuva alustansäätö DCC, jonka toiminta säätyy tienpinnan ja ajotilanteen mukaan. Se voi säätää kummankin renkaan iskunvaimennusta 200 kertaa sekunnissa, mikä mahdollistaa huippuluokan ajomukavuuden tai tiukan pidon tiehen.

Mukautuva alustansäätö DCC ja progressiivinen ohjaus yhdistyvät ajoprofiilin valintaan. Valmiita asetuksia on kolme: Eco, Comfort ja Sport. Kuljettaja voi säätää itse keskusnäytöstä Individual-asetusta, joka tarjoaa lisää säätövaraa mukavan Comfortin ja dynaamisen Sportin välille – ja mahdollistaa vielä niitäkin äärimmäisemmät asetukset.

ID.4:n Vehicle Dynamics Manager -järjestelmä

Volkswagen ID.4 noudattaa kuljettajan tahtoa ja kääntyy mutkissa nopeasti, vakaasti ja lähes luonnostaan – tästä voi kiittää myös Vehicle Dynamics Manager -järjestelmää, joka toimii tiiviissä yhteistyössä elektronisen ajovakaudenhallinnan kanssa (ESC). Järjestelmä on esitelty jo uudessa Golfissa. Hallintajärjestelmä (Driving Dynamics Manager) kontrolloi sekä elektronisen tasauspyörästön lukon (XDS) ohjaamia yksittäisten pyörien jarrutuksia sekä mukautuvan alustansäädön (DCC) ohjaamia iskunvaimentimia. Ajo- ja ohjauskäytöksen optimoimiseen käytetään digitaalista mallinnusta. Heti ajoneuvon kääntyessä mutkaan ID.4 käyttäytyy spontaanimmin, lineaarisemmin ja tarkemmin.

ESC puolestaan toimii tiiviissä yhteistyössä sähkömoottorin ja tehoelektroniikan ohjausyksiköiden kanssa. Vaikka takavetoisella autolla on yleensä taipumusta yliohjautua, verkottuneet järjestelmät varmistavat, että ID.4:n takapyörät pitävät tiukasti kaikissa tilanteissa – sekä täydessä kiihdytyksessä, nopeissa mutkissa että hidastusten rekuperaatiovaiheessa. Luistonesto – jälleen uusi Volkswagen innovaatio – on kierroslukuperusteinen ja toimii millisekunnin välein niin nopeasti ja hienostuneesti, että kuljettaja tuskin huomaa sitä.

Täyssähköinen SUV

ID.4 on Volkswagenin ensimmäinen täyssähköinen SUV. Korkeajänniteakku tulee saataville joko 52 kWh (Pure) tai 77 kWh (Pro) kokoisena ja toimintamatka on jopa 520 kilometriä (WLTP).

Tulevaisuuden liikkuminen on sähköistä

Osana Transform 2025+ -strategiaa Volkswagen-brändi investoi 11 miljardia euroa sähköiseen liikkumiseen vuoteen 2024 mennessä. ID.4 on toinen ID.-perheen malli ID.3:n jälkeen. Tämä uusi tuoteperhe on hiljattain lisätty brändin perinteiseen tuotevalikoimaan. Termi ”ID” tarkoittaa älykästä suunnittelua, identiteettiä ja visionääristä teknologiaa.

Lisätietoja:  Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.