Täyssähköiset Volkswagen ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo saivat ensiesittelynsä

• Maailmanensi-ilta: luokkansa ensimmäiset täyssähköiset ID. Buzz -henkilöauto ja ID. Buzz Cargo -pakettiauto
  • Ikonista muotoilua: ID. Buzz on älykkään, tulevaisuuteen suuntautuvan ja kestävän liikkumisen uudet kasvot
  • Tilaa jokaiseen elämäntilanteeseen: ID. Buzz tarjoaa runsaasti tilaa niin matkustajille kuin tavaroillekin – ID. Buzz Cargoon mahtuu jopa kaksi eurolavaa
  • Uusia materiaaleja: Volkswagen korvaa nahkan ei-eläinperäisillä materiaalilla ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo -malleissa
  • Liitettävyyspalveluita ja mukavuutta: Plug & Charge -palvelu tarjoaa helpompaa latausta niin matkan päällä kuin kotonakin
  • Lanseeraus: Euroopassa ja Suomessa syksyllä

Volkswagen esitteli uudet täyssähköiset ID. Buzz -henkilöauton ja ID. Buzz Cargo -pakettiauton – yhden nykypäivän kehittyneimmän kestävään liikkumiseen tähtäävän automalliston. Kaksi täyssähköistä mallia siirtävät yhden maailman ikonisimman – T1-mallin – muotoilun perinnön sähköisen liikkumisen aikakauteen. ID. Buzz valmistetaan ja toimitetaan asiakkaille hiilineutraalina ensimmäisenä luokassaan. ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo noudattavat Volkswagenin kestävän kehityksen strategiaa: suuri osa käytetyistä materiaaleista on valmistettu kierrätetyistä materiaaleista ja sisätiloissa ei ole käytetty lainkaan oikeaa nahkaa.

Volkswagen ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo saapuvat ensimmäisiin Euroopan maihin – myös Suomeen – jo tänä syksynä. Ennakkomyynti alkaa Suomessa tämän hetken tiedon mukaan toukokuussa. Euroopan markkinoille tulevat versiot on varustettu 77 kWh:n akulla (brutto 82 kWh). Sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW, maksimivääntö on 310 Nm ja vetotapana on takaveto. Huippunopeus on rajattu elektronisesti 145 km/h. Molempia malleja voidaan ladata latauslaitteella tai julkisessa vaihtovirtalatauspisteessä 11 kW:n teholla. Tien päällä pikalatausasemilla autoja voidaan ladata jopa 170 kW:n teholla. Akun latausaste 5 prosentin tasosta 80 prosentin tasoon on saavutettavissa noin 30 minuutissa. Kuten kaikki Volkswagen ID.-mallistoperheen mallit myös ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo perustuvat MEB-alustarakenteeseen.

Kunnianosoitus ikoniselle T1:lle

ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo -mallisto on sekä edistyksellinen että monikäyttöinen: täyssähköinen, älykäs kuljettajaa avustavien järjestelmien ja informaatiojärjestelmien yhteen linkitys, langattoman verkon kautta tehtävät OTA-päivitykset ja täysin uudenlaisen liikkumiskonseptin yhteensopivuus. Auton visuaalinen kehys muodostuu ikonisilla muotoiluelementeillä.

“ID. Buzz tuo mukanaan hellyttävää charmia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. T1:ssä istutaan käytännössä etuakselin yläpuolella – siinä ei ole etuylitystä. Kun suunnittelimme ID.Buzz-malleja otimme huomioon nykypäivän turvallisuustekijät ja teknologian – pystyimme silti luomaan auton, jossa on erittäin lyhyet etu- ja takaylitykset”, kuvailee Volkswagenin muotoilujohtaja Jozef Kabaň.

Auton mittasuhteet tekevät ID.Buzzista ainutlaatuisen. Suunnittelijat ovat luoneet suoran linkin ikoniseen klassikkoautoon: tätä alleviivaa esimerkiksi auton pituus, joka on 4,712 mm sekä erittäin pitkä akseliväli, joka on nyt esitellyssä normaaliakselivälisessä mallissa 2,988 mm. Muoto seuraa toiminnallisuutta – tämä keskeinen autonvalmistuksen periaate pätee myös ID.Buzzin muotoilussa. Ikonisen selkeistä muodoista on seurauksena erinomainen aerodynamiikka: ID. Buzzin ilmanvastuskerroin on 0.285 ja ID. Buzz Cargon 0.29. Tämä vähentää energian kulutusta ja lisää toimintamatkaa. ID.Buzz -mallien mittasuhteet tulevat esille myös erittäin pienenä kääntöympyränä, joka on vain 11,1 metriä.

Volkswagen panostaa myös vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. ID.Buzz -mallien valmistuksessa on käytetty uusia innovatiivisia tekniikoita ja materiaaleja. Esimerkiksi ohjauspyörän päällys on tehty synteettisestä materiaalista, joka näyttää korkealaatuiselta nahalta ja myös tuntuu siltä. Lisäksi mm. jotkut istuinpäällisten materiaalit, lattiapäällysteet ja kattomateriaalit on tehty kierrätetyistä materiaaleista. Yksi näistä on niin kutsuttu SEAQUAL-lanka. Se on valmistettu merestä kerätystä muovista (10 %) ja kierrätetyistä muovipulloista (90 %).

Tilan maksimaalista hyödyntämistä

ID. Buzz tarjoaa kuljettajalle ja matkustajille uudenlaisen käsitteen tilan käytöstä ja avaruudesta. Molemmat ID. Buzz -mallit tarjoavat poikkeuksellisen paljon tilaa: viisipaikkaisen henkilöautomallin loungemaiset sisätilat tarjoavat paljon tilaa niin itse matkustamiseen kuin tavaroillekin (tavaratilan tilavuus jopa 1,121 litraa). Kun toisen rivin istuimet on taitettu alas, tavaratila kasvaa aina 2,205 litraan. Myöhemmin saataville tulee myös kuusi- ja seitsenpaikkaiset versiot pidemmällä akselivälillä. ID.Buzz Cargo tarjoaa puolestaan tavaratilaa yli 3,9 kuutiota ja tähän täyssähköiseen pakettiautoon mahtuu jopa kaksi eurolavaa.

Volkswagen ID.Buzz lanseerataan ensin viisipaikkaisena versiona, jossa etuistuimet ovat erilliset ja varustettu käsinojilla. Yhtenäinen takaistuin voidaan taittaa 40:60 jaolla. Takaistuinta voidaan myös liikuttaa sekä eteen- että taaksepäin. ID.Buzz:issa on aina molemmilla puolilla liukuovet.

ID.Buzz Cargo puolestaan on vakiovarusteisena kolmepaikkainen: edessä on erillinen kuljettajan istuin ja kahden istuttava istuin. Lisävarusteena saatavilla on myös kaksipaikkaisuus, kahdella erillisellä etuistuimella. Väliseinä on saatavilla joko umpinaisena tai ikkunalla varustettuna. ID.Buzz Cargon kokonaispaino on 3 000 kg ja sallittu maksimaalinen kuorma on 650 kg. Tavarat voidaan kiinnittää joko lattian tai seinän kiinnityskoukkuihin. Vakiovarusteisessa ID.Buzz Cargossa on liukuovi matkustajan puolella mutta lisävarusteena liukuovi on mahdollista saada myös kuljettajan puolelle.

Plug & Charge

Tulevaisuudessa Volkswagen ID.Buzz -malleja voi ladata uudella Plug & Charge -ominaisuudella. Toimintoa tukevien latausoperaattoreiden latausasemilla riittää, että kytkee latauspistokkeen autoon ja lataus alkaa automaattisesti ilman RFID-tunnuksen tai sovelluksen käyttöä. Todennus tapahtuu automaattisesti muutamassa sekunnissa sen jälkeen kun latauskaapeli on kytketty. Auto ja latausasema kommunikoivat ISO 15118 -standardin mukaisella salatulla ja suojatulla menetelmällä ja laskutus tapahtuu joko We Charge -sopimuksella tai ominaisuutta tukevien operaattoreiden omilla sopimuksilla. Vuonna 2022 Plug & Charge -palvelun piiriin kuuluvat Euroopassa Ionityn, Aralin, bp:n ja EON:n latausverkostot ja neuvotteluita jatketaan muiden merkittävien kumppaneiden kanssa.

Sähköinen tulevaisuus – MEB-alustarakenne avainasemassa

Volkswagen-konserni kiihdyttää muutostaan ja ID.Buzz on jälleen yksi merkki tavoitteesta tulla yhdeksi maailman johtavista täyssähköautojen valmistajista. Avainasemassa on konsernin MEB-alustarakenne. Maailman ensimmäinen skaalattava täyssähköautojen volyymituotantoon tarkoitettu alustarakenne tarjoaa perustan konsernin eri merkeille, malleille ja segmenteille. Tällä hetkellä kaikista Volkswagen-konsernin täyssähköautoista noin 30 % perustuu MEB-alustarakenteeseen. Vuoteen 2025 mennessä tavoite on jo yli 80 %.

Valmistettu Saksassa

Volkswagen ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo -mallit valmistetaan Volkswagen Hyötyautojen päätehtaalla Hannoverissa. Vuodesta 2022 lähtien tehdas on ollut yksi Volkswagen-konsernin huipputeknologiapaikoista. Tehtaan ID.Buzz -mallien tuotanto saavuttaa osittain 90 % automaatiotason. Samaan aikaan on käynnissä sekä tehtaan tuotantolinjojen että työntekijöiden toimenkuvien muuttaminen.

Suurin osa ID. Buzz -mallien sähköisen voimalinjan moduuleista valmistetaan korkeita laatustandardeja noudattaen Volkswagen-konsernin omassa komponenttidivisioonassa Saksassa. Moduulit valmistetaan komponenttitehtaissa Kasselissa, Braunschweigissa, Salzgitterissä ja Hannoverissa. Näitä ovat mm. sähkömoottori, akusto ja akselit. Volkswagen ID. Buzz on ID.-mallistoperheen ensimmäinen malli, jonka akselit valmistetaan myös itse. Tätä varten Hannover-Barsinghausenin tehtaan yksi halli on muutettu kokoonpanohalliksi ja siellä työskentelee noin 200 työntekijää. Pitkällä tähtäimellä myös ID.Buzz -mallien akusto tullaan valmistamaan Hannoverin tehtaalla. Tällä hetkellä ne valmistetaan Braunschweigissa.

Suomessa Volkswagen ID.Buzz ja ID. Buzz Cargo tulevat ennakkomyyntiin tämän hetken tiedon mukaan toukokuussa 2022 ja virallinen lanseeraus tapahtuu syksyllä 2022.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.