• Volkswagen | K-Auto/

Uudistunut Volkswagen Polo – yksi ensimmäisistä malleista luokassaan, johon saatavilla osittain autonomista ajamista tukevia järjestelmiä

Report this content
  • Myyntimenestys vuodesta 1975 lähtien: yli 18 miljoonaa valmistettua Poloa, Volkswagen Polo on yksi maailman menestyneimmistä kompaktin kokoluokan autoista
  • Terävämmät linjat: uudistuneessa Polossa vakiovarusteena led-ajovalot ja led-takavalot sekä uudet puskurit
  • Teknologiset uudistukset: saatavilla ensimmäistä kertaa IQ.Drive Travel Assist -järjestelmä, joka avustaa osittain autonomisessa ajamisessa sekä IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot
  • Digitaalinen ja aina liitettynä: vakiovarusteena Digital Cockpit -mittaristo, online-infotainment-järjestelmä sekä lisävarusteena saatava ilmastoinnin kosketusnäyttöohjaus
  • Uudet varustelutasot: Suomessa Comfort, Style, R-line ja GTI – kaikissa varusteluversioissa aikaisempaa enemmän vakiovarusteita
  • Moottorivalikoima: saatavilla kolme taloudellista 1,0-litraista bensiinimoottoria sekä 1,0-litrainen TGI-kaasuversio – myöhemmin saataville tulee myös 2,0-litrainen Polo GTI

Volkswagen Polo: Poloa valmistetaan sekä Espanjassa, Pamplonassa että Etelä-Afrikassa, Uitenhagenissa ja kohta ne ovat matkalla asiakkailleen ympäri maailman. Yli 18 miljoonalla valmistetulla kappaleella, Polo on yksi maailman menestyneimmistä kompaktin kokoluokan autoista. Polo on ehkä kooltaan pieni mutta se on yksi suurista Volkswagen-mallistossa: vuosien ajan se on lunastanut paikkansa kolmen myydyimmän mallin joukossa. Nyt Polo uudistuu jälleen. Auton muotoilu, teknologiat ja varustelutasot ovat uudistuneet ja ne ovat heti havaittavissa, niin auton etu- kuin takaosassakin. Puskurit ja tavaratilan luukku ovat saanet uudenlaisen ilmeen, kuten myös etu- ja takavalot, jotka ovat nyt molemmat varustettu led-teknologialla. Uuden valomuotoilun ansiosta Polossa on nyt erityisen karismaattinen päiväajovalojen ja pimeän ajovalojen kuvio. Ensimmäistä kertaa Poloon on saatavilla myös IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot, jolloin auton levyinen, huomiota herättävä led-valojuova erottaa valot muista versioista. Uudistetun Polon vakiovarusteisiin kuuluvat myös 8” Digital Cockpit -mittaristo ja uudelleen suunniteltu monitoimiohjauspyörä sekä viimeisimmän sukupolven infotainment-järjestelmä, joka varustelutasosta riippuen sisältää sisäänrakennetun e-SIM-kortin ja langattoman App-Connect-älypuhelinliitännän. Mikäli autoon on valittu Climatronic-ilmastointi, automaatti-ilmastointia voidaan ohjata nyt kosketusnäytön kautta.

Uudistunut Volkswagen Polo tarjoaa ensimmäistä kertaa osittain automatisoitua ajamista

Lisävarusteena saatavilla IQ.DRIVE Travel Assist -järjestelmä, kaistanpitoavustin Lane Assist on vakiovaruste. Teknisestä näkökulmasta katsottuna tässä kompaktin kokoluokan neliovisessa mallissa on paljon yhtäläisyyksiä Volkswagenin isomman kokoluokan autojen kanssa. Esimerkiksi: uudistettuun Poloon on ensimmäistä kertaa saatavilla osittain autonomista ajamista tukeva IQ.DRIVE Travel Assist –järjestelmä (vakiovaruste R-Line). Järjestelmä yhdistää uuden ennakoivan ja mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistanpitoavustin Lane Assistin. Uuden Travel Assist -järjestelmän avulla auto automatisoi ajamista aina 0–210 km/h nopeuksissa.  Mikäli auto on varustettu Travel Assist -järjestelmällä, uusi monitoimiohjauspyörä on varustettu herkillä kosketuspinnoilla. Nämä rekisteröivät, että kuljettajan kädet koskettavat ohjauspyörää kun IQ.DRIVE Travel Assist -järjestelmä on aktivoituna, näin auto vastaa EU:ssa määritellyn automatisoidun ajamisen tason 2 vaatimuksia. Tämän lisäksi Polossa on vakiovarusteena useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist, joka sisältää nyt hätätilanneavustin Emergency Assistin sekä kaistanpitoavustin Lane Assistin.

Uudet varustelutasot sisältävät nyt aikaisempaa enemmän vakiovarusteita

Comfort, Style, R-Line ja GTI. Polon varustelutasot on suunniteltu ja konfiguroitu uudelleen. Tällä kertaa Volkswagen tekee kuitenkin kaiken toisin ja on nimennyt varustelutasot uudelleen ja samalla lisännyt aikaisempaa enemmän vakiovarusteita kuhunkin varustelutasoon. Suomessa varustelutasojen nimet poikkeavat Saksan varustelutasojen nimistä ja ovat tästä lähtien: Comfort, Style ja R-Line. Myöhemmin mallistoon lisätään vielä erityinen Polo GTI.

Polo on kaikkea muuta paitsi tavanomainen. Uusien valojen ja muiden uusien vakiovarusteiden lisäksi uutena vakiovarusteena on myös keskiturvatyyny, joka sijaitsee kuljettajan istuimessa. Törmäystilanteessa se avautuu etuistuinten keskelle ja estää esimerkiksi mahdollista pääkontaktia kuljettajan ja etuistuimen matkustajan välillä sivuttaisessa törmäystilanteessa. Toinen uusi turvallisuusominaisuus on sivuturvavyön kiristin, joka kiristää turvavyötä sivuttaissuunnassa lantion kohdalla. Vakiovarusteita ovat myös 6,5” infotainment-järjestelmä, ilmastointi, Bluetooth- ja App-Connect-liitännät sekä sähkökäyttöiset ja lämmitettävät ulkopeilit.

R-Line-varustelutaso puolestaan lisää Poloon urheilullisia ominaisuuksia. R-Line-varustelutaso tuo mukanaan mm. 8” infotainment-järjestelmän, erilaisen istuinmateriaalin, ArtVelours-microfleece-verhoilun ja langattoman App-Connect-älypuhelinliitännän, Travel Assist -järjestelmän ja 16” alumiinivanteet sekä ulkonäköön vaikuttavia tekijäitä kuten omat R-Line-puskurit.

Ulkovärejä on saatavilla kahdeksan, joista neljä voidaan yhdistää mustaan kattoon. Lisävarusteilla Polosta voi luoda omanlaisensa. Saatavilla on mm. panoraamakattoluukku,  IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot, 10,25” Digital Cockpit Pro -mittaristo, 9,2” Discover Pro -infotainment-järjestelmä, avaimeton lukitus ja käynnistys Keyless Access, urheilullinen alusta (-15 mm) ja ajoprofiilin valinta.

Neljä kolmesylinteristä moottoria

Kolme bensiinimoottoria ja TGI-kaasuversio. Uudistettuun Poloon on valittavissa kolme eri tehoista bensiinimoottorivaihtoehtoa ja yksi TGI-kaasuversio. Volkswagen Polo on aina etuvetoinen. Bensiinimoottorit ovat saatavilla manuaalivaihteisena teholuokissa 59 kW (80 hv), 70 kW (95 hv) ja 81 kW (110 hv). Polon 70 kW:n versio on saatavilla myös seitsenvaihteisella DSG-automaattivaihteistolla, 81 kW:n versio on puolestaan aina varustettu DSG-automaattivaihteistolla. Lisäksi Polo on saatavilla TGI-kaasuversiona (maa-/biokaasu). Polon 1,0 TGI -moottorin teho on 66 kW (90 hv) ja vääntö 160 Nm. Kaikki moottorit ovat kolmisylinterisiä ja kapasiteetti on 999 cm. Polon 70 kW ja 81 kW -moottoreissa on turboahdin. Myöhemmin saataville tulee myös Polo GTI, jonka moottorin teho on 152 kW (210 hv).

Polon mitat. Volkswagen Polo perustuu MQB A0 -alustarakenteeseen. Sen mittasuhteet ovat pysyneet lähes samoina. Pololla on pituutta 4 053 mm, leveyttä 1 751 ja korkeutta 1 446. Akseliväli on pysynyt samana ja on 2 564 mm. Tavaratilaa on 351 litraa.

Suomessa Volkswagen Polon myynti alkaa kesällä ja ensimmäiset uudistetut Polot saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille syksyllä.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.