Uusi Volkswagen Crafter ensiesiteltiin Offenbachissa

• Neljä perusmallia, kolme pituutta, kolme kattokorkeutta - yhteensä 69 eri vaihtoehtoa
• Etuveto, takaveto tai 4MOTION-neliveto, manuaalivaihteisto tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto
• Saatavilla myös 4MOTION-nelivedon ja 8-vaihteisen automaattivaihteiston yhdistelmä
• Erittäin laaja valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä
• Ilmanvastuskerroin vain 0,33
• Valmistetaan uudessa huippumodernissa tehtaassa Wrzesniassa, Puolassa

Offenbach, 8.9.2016. Volkswagen-hyötyautot ensiesitteli torstaina uuden Volkswagen Crafterin 350 lehdistön edustajalle Offenbachissa, Saksassa. Uusi Crafter tarjoaa erittäin monipuolisen malliston jokaiseen yksilölliseen kuljetustarpeeseen. Crafterin kokonaispaino on jopa 5,5 tonnia, tavaratilaa on 18,4 m3 ja tavaratilan sisäkorkeus suurimmillaan 2196 mm.

Uudessa Crafterissa on sähköinen ohjaustehostin ja uudet moottorit. Se on suunniteltu entistä polttoainetehokkaammaksi ja optimoitu sekä pitkille että lyhyemmille ajomatkoille, lastaus on helppoa ja kuljettajan ja matkustajien matkustusmukavuutta on lisätty merkittävästi mm. ergonomisilla ratkaisuilla. Kuljettajaa avustajia järjestelmiä on enemmän kuin koskaan tässä kokoluokassa.

Pakettiauto ja Kombi-malli on saatavilla pituuksilla 5986 ja 6836 mm (pakettiauto myös 7391 mm) ja korkeuksilla 2355 ja 2590 mm (pakettiauto myös 2798 mm). Lisäksi saatavilla on yksi tai kaksiriviset ohjaamot eri pituuksilla sekä pick-up-versio. Sähköinen ohjaustehostin, joka esitellään ensimmäistä kertaa tässä kokoluokassa, tarjoaa erinomaisen ohjaustuntuman, optimaaliset liikeradat ja turvalliset ajo-ominaisuudet kaikissa ajotilanteissa.

Ohjaamon ergonomiaan on kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Saatavilla on kolme eri versiota kuljettajanistuimesta, saataville tulee esimerkiksi kuljettajan istuimen hierontatoiminto. Uuden Crafterin vakiovarusteita ovat esimerkiksi sähkökäyttöiset ikkunat, avaimeton keskuslukitus ja erityisesti suunnitellut paikat puhelimelle, tabletille ja tietokoneelle.

Uuden Volkswagen Crafterin kuljettajaa avustavat järjestelmät tarjoavat mukavuutta ja lisäävät turvallisuutta. Saatavilla ovat esimerkiksi Lane Assist -kaistanpitoavustin, Park Assist -pysäköintiavustin ja Trailer Assist -perävaunun peruutusavustin. Lisäksi on tarjolla ACC adaptiivinen vakionopeudensäädin, Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä sekä sivutuuliavustin. Crafteriin on myös saatavilla peruutuskamera, pysäköinnissä avustava etäisyysmonitori, poikittaisliikenteestä varoittava avustin ja sensoreihin perustuva auton sivusuojausjärjestelmä sekä led-ajovalot.

Täysin uudet EU6-moottorit on kehitetty nimenomaan uutta Crafteria varten. Euroopassa uusi 2,0 TDI -dieselmoottori on saatavilla kolmessa teholuokassa: 75 kW (102 hv), 103 kW (140 hv) ja biturbo 130 kW (177 hv). Myöhemmässä vaiheessa tarjolle tulee myös 90 kW (122 hv) moottori. Kaikissa moottoreissa on Start&Stop-järjestelmä vakiona. Uusi 2,0 TDI -dieselmoottori on asennettu poikittain ja se on taivutettu kahdeksan astetta eteenpäin, jolla saadaan aikaan lyhyempi laitepituus ja lisää tilaa kuljettajalle ja tavaratilalle. Uudet moottorit ovat myös polttoainetehokkaampia ja uusi 2,0 TDI -dieselmoottori kuluttaa keskimäärin 15 % vähemmän polttoainetta kuin edeltäjänsä.

Suomeen uudet Volkswagen Crafterit saapuvat alkuvuonna 2017. Suomen hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.