Uusi Volkswagen e-Golf tarjoaa jopa 300 km toimintamatkan

Report this content

• Uusi täyssähköauto e-Golf tarjoaa 50 % pidemmän toimintamatkan kuin edeltäjänsä
• Vakiovarusteena uusi 9,2 tuuman infotainment-järjestelmä eleohjauksella

Volkswagen ensiesitteli uusimman sukupolven täyssähköauton Volkswagen e-Golfin Los Angelesin autonäyttelyssä. Volkswagen e-Golf tarjoaa nyt enemmän voimaa, pidemmän toimintamatkan ja uusia innovatiivisia ominaisuuksia. Uusi e-Golf kulkee nyt jopa 200 kilometriä tai enemmän yhdellä latauksella – riippuen ajotavasta ja ilmastoinnin käytöstä.

Uuden Volkswagen e-Golfin toimintamatka on NEDC-syklin mukaisesti mitattuna 300 kilometriä. Tämä tekee uudesta neliovisesta korkealaatuisesta e-Golfista haluttavan vaihtoehdon nollapäästöisten autojen luokassa. Volkswagen tuo markkinoille uuden e-Golfin myötä litium-ioni-akun, jonka energiakapasiteettia on saatu lisättyä 24,2 kWh:sta 35,8 kWh:iin. Akku voidaan ladata 80 % saakka tunnissa käyttäen CCS-pikalatauspistoketta (DC, 40 kW). Mikäli lataus tapahtuu kotilatauspistokkeesta (AC, 7,2 kW) akku latautuu 100 % hiukan alle kuudessa tunnissa.

Sähkömoottori kehittää nyt 100 kW, joka on 15 kW enemmän kuin edeltävässä e-Golfissa. Samaan aikaan sähkömoottorin maksimivääntö on kasvanut 270 Nm:stä 290 Nm:iin. NEDC-syklin mukaisesti mitattuna yhdistetty sähkönkulutus on nollapäästöisenä 12,7 kWh/100 km. Volkswagen on parantanut myös e-Golfin tehokkuutta. Uusi neliovinen e-Golf kiihtyy nyt 0–100 km/h 9,6 sekunnissa ja sen huippunopeus on 150 km/h.

Volkswagen esitteli uuden Golfin vain muutama viikko sitten Berliinissä, Saksassa. Kaikki tärkeimmät uudessa Golfissa esitellyt toiminnallisuudet ovat saatavissa myös uuteen e-Golfiin. Nämä sisältävät mm. uudenlaiset etu- ja takapuskurit, led-ajo- ja -takavalot sekä uuden kojelaudan ja keskikonsolin. Myös 12,3 tuuman digitaalinen mittaristo Active Info Display tulee saataville uuteen e-Golfiin. Tämän lisäksi uusi e-Golf tarjoaa e-Remote online -palveluita, jotka sisältävät mm. akunlatauksen, ilmastoinnin ja lämmityksen päälle/pois-toiminnon sekä App Connect -älypuhelinliitännät kuten MirrorLink, Android Auto ja Apple CarPlay.

Volkswagen e-Golf on myös maailman ensimmäinen täyssähköauto, joka tarjoaa infotainment-järjestelmän eleohjauksella. Uusi 9,2 tuumainen radio- ja navigointijärjestelmä Discover Pro on vakiovaruste. Discover Pro -järjestelmää voidaan ohjata äänellä (englanti), kosketuksella tai sivusuuntaisella eleellä. Discover Pro -järjestelmässä kosketusnäytön pinta on tehty kokonaan lasista. Järjestelmän mukana esitellään ensimmäistä kertaa "Home"-toiminto, jolla kuljettajan on aina helppo palata päävalikkoon vain yhtä nappia painamalla. Kuljettajalla on nyt myös ensimmäistä kertaa mahdollisuus itse määritellä mitä toimintoja "Home"-näytöllä näytetään.

Volkswagen laajentaa myös tarjolla olevien kuljettajaa avustavien järjestelmien tarjontaa. Uusia järjestelmiä ovat mm. ruuhka-avustin Traffic Jam Assist jalankulkijatunnistuksella ja hätäjarrutustoiminnolla.

Uusi Volkswagen e-Golf valmistetaan Dresdenissä. Volkswagen investoi Dresdenin tehtaaseen yli 20 miljoonaa euroa ja läpinäkyvästä tehtaasta tulee tulevaisuuden liikkumisen keskus. Uuden e-Golfin valmistus alkaa Dresdenissä huhtikuussa 2017. Uutta Volkswagen e-Golfia valmistetaan näin ollen sekä Dresdenissä että Wolfsburgissa.

Dresdenin tehdas tulee olemaan Volkswagenin sähköisen liikkumisen keskus ja tunnusmerkki. Vuosi sitten Dresdenin tehdas muutettiin jo sähköisen ja digitaalisen autoilun näyteikkunaksi. Vierailijoilla on ollut mahdollisuus tutustua erilaisiin näyttelyihin ja koeajaa sähköautoja. Tuotannon uudelleenaloituksen myötä asiakkailla on mahdollisuus myös noutaa oma sähkö- tai hybridiauto – Volkswagen e-up!, e-Golf, Golf GTE tai Passat GTE –  Dresdenin tehtaalta Wolfsburgin tapaan.

Ensimmäiset uudet Volkswagen e-Golfit saapuvat Suomeen alkukesästä 2017. Hintoja ei ole vielä vahvistettu