Uusi Volkswagen T-Cross: ”Olen cool ja käytännöllinen”

• Urbaani SUV: karismaattinen ulkonäkö ja maksimaalinen muunneltavuus
  • Ammattijääkiekkoilijat testasivat uuden T-Crossin tavarankuljetustilat
  • Uusi Volkswagen T-Cross ensiesitellään lokakuussa ja saapuu nähtäville Auto 2018 -tapahtumaan marraskuussa

Lähtölaskenta uuden Volkswagen T-Crossin lanseeraukseen on alkanut. Kaikkien aikojen kompakteimman Volkswagenin SUV-mallin ensi-iltaa juhlitaan lokakuussa.

”Olen enemmän” saa seuraa uusista sloganeista: ”Olen cool” – karismaattinen muotoilu ja maksimaalinen yksilöllisyys, ”Olen käytännöllinen” – enemmän tilaa ja mukavuutta, ”Olen intuitiivinen” – digitaalisuus ja liitettävyys sekä ”Olen turvallinen” – yksi luokkansa turvallisimmista autoista.

Uusi Volkswagen T-Cross on aina etuvetoinen. Volkswagen T-Crossin TSI-bensiinimoottorit ovat varustettu partikkelisuodattimella ja tulevat Suomessa saataville teholuokissa 70 kW (95 hv) ja 85 kW (115 hv) sekä dieselmoottori puolestaan teholuokassa 70 kW (95 hv).

Volkswagen T-Crossin suunnittelijat ovat tutkineet maailmaa uudella tavalla ja luoneet uuden, urbaanin sukupolven SUV-mallin.

Esimerkki ulkoasusta: Volkswagen T-Crossissa on erityisen karismaattinen ja voimakaslinjainen muotoilu. Keulaa hallitsee laaja jäähdyttimen säleikkö, johon konepelti ja ajovalot on integroitu. Sivuilla terävä linja jakaa kyljen. Leikkaus muodostaa vahvan olkalinjan ja sulautuu takana uuteen muotoon: mustalla rajattuun heijastinnauhaan, joka kulkee läpi takaosan.

Esimerkki värityksestä ja varustelusta: kaksiväriset kojelaudan somisteet yhdistävät raikkaan ja urheilullisen sisustustyylin ja kaksitoista ulkovärivaihtoehtoa. Uusi T-Cross on saatavana myös erilaisina kaksivärivaihtoehtoina (lisävaruste) lanseerauksen yhteydessä.

Esimerkki sisustuksesta: kehittämisen alkuvaiheessa suunnittelijat syventyivät suureen sisätilaan virtuaalisesti käyttäen lisättyä todellisuutta. He testasivat ergonomiaa sekä tunnelmaa ja kokivat huomisen T-Crossin jo nyt, tavoitteenaan parantaa sitä entisestään. Samanaikaisesti he pystyivät havainnoimaan kuinka ensimmäiset asiakkaat kuuntelisivat musiikkia älypuhelimensa muistista tai suoratoistopalveluista uudesta beats-äänentoistojärjestelmästä.

Volkswagenin MQB-alustarakenne

Grizzlys Wolfsburgin ammattilaisia kiinnosti tietysti ”Olen käytännöllinen” -slogan, koska he tarvitsevat tilaa. Paljon tilaa. Uusi T-Cross tarjoaa juuri sitä. Videoklipissä Grizzlys Wolfsburg -joukkueen ammattijääkiekkoilijat heittävät varusteensa T-Crossin kyytiin – sinne mahtuvat helposti sekä varusteet että pelaajat.

Yksi syy tähän on modulaarinen MQB-alustarakenne, joka on T-Crossin tekninen perusta. Innovatiivinen ratkaisu siirtää etuakselia eteenpäin, jolloin akseliväliä saadaan pidennettyä ja sisätilat avarammiksi. Takapenkkiä voidaan siirtää pituussuunnassa. Jalkatilaa – tai Grizzlys Wolfsburgin tapauksessa tavaratilaa – voidaan kasvattaa 385 litrasta 455 litraan. Suurin mahdollinen tila on kokoluokassa suurin. Takaistuimen selkänoja voidaan taittaa joko jaettuna 60:40-suhteessa tai kokonaan, jolloin saadaan tasainen tavaratila ja vielä enemmän tilaa (1281 litraa) jääkiekkovarusteille tai esimerkiksi polkupyörille. Taitettava etuistuimen selkänoja tarjoaa vielä lisää muunneltavuutta.

SUV-malleille tyypillisesti T-Crossissa istutaan korkealla: istumakorkeus on 597 mm edessä ja 652 mm kolmella takaistuimella. Tämä on korkeamman maavaran ja istuinjärjestelmän ansiota. Mukavaa istuma-asentoa arvostavat myös Grizzlys Wolfsburgin isokokoiset ammattilaiset, amerikkalainen Jeff Likens ja saksalainen Armin Wurm. 32-vuotias Jeff oli maailmanmestari jo USA:n alle 20-vuotiaiden maajoukkueessa ja vuodesta 2015 hän on ollut Wolfsburgin varakapteeni. Yksi maan parhaista puolustajista, 29-vuotias Armin, puolustaa Grizzlys Wolfsburgin maalia. He pelaavat sekä saksalaisen moottorikaupungin joukkueen riveissä ensimmäisessä divisioonassa että Saksan maajoukkueessa.

Yksi asia on varma: Jeff ja Armin ovat vaikuttuneita T-Crossin tavaratilojen monipuolisesta tavarankuljetuskonseptista. On todennäköistä, että uusi Volkswagen tulee näkymään entistä enemmän ensi keväänä Wolfsburgin jääareenan edessä – silloin tietysti jo paketista purettuna.

Volkswagen T-Cross saa maailmanensi-iltansa lokakuussa Amsterdamissa. Suomessa uusi T-Cross tullaan näkemään marraskuun alussa Messukeskuksessa Auto 2018 -tapahtumassa (9.–11.11.2018).

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.