Volkswagen Arteonin hätätilanneavustin Emergency Assist – automaattista apua hätätilanteissa

• Uusi Volkswagen Arteon – innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät
• Jarrutus ja ohjaus toimivat hätätilanteessa automaattisesti
• Innovatiivinen suojaustekniikka hyödyntää neljää eri järjestelmää

Termi ”autonominen ajaminen” aiheuttaa autoteollisuudessa tällä hetkellä ehkä enemmän värikästä keskustelua kuin mikään muu aihe: se kiehtoo ja jakaa mielipiteitä. Tosiasia on, että automaattiset toiminnot lisäävät mukavuutta ja usein myös turvallisuutta. Siksi uudessa Arteonissa on enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuin missään Volkswagenissa aiemmin.

Auton itsenäisen toiminnan mahdollistaa useiden avustavien järjestelmien ja niihin liittyvien sensoreiden ja tietokoneiden yhteistoiminta. Arteonissa on hätätilanneavustin Emergency Assist 2.0, joka hyödyntää neljää kuljettajaa avustavaa järjestelmää, ja joka voi estää vakavan onnettomuuden. Heti jos sensorit havaitsevat, ettei kuljettaja pysty hallitsemaan ajoneuvoa, ottaa Arteon tilanteen haltuun: järjestelmä varoittaa muita tienkäyttäjiä, ohjaa ajoneuvon automaattisesti tien sivuun ja pysäyttää sen.

Kutsumme tätä pahimmaksi mahdolliseksi tilanteeksi. Äkillinen sairaskohtaus, joka voi tapahtua kenelle tahansa iästä tai fyysisestä kunnosta riippumatta. Jos kuljettaja menettää ajokykynsä autoa ajaessaan, toisen sukupolven hätätilanneavustin Emergency Assist alkaa toimia. Se yhdistää mukautuvan vakionopeudensäädin ACC:n, kaistanvaihtoavustin Side Assistin ja kaistanpitoavustin Lane Assistin yhteen järjestelmään. Tämä yhdistelmä pystyy – teknisten mahdollisuuksien rajoissa – pysäyttämään auton tien sivuun.

Kun hätätilanneavustin Emergency Assistin anturit tunnistavat, ettei kuljettaja ole määritellyn ajan kuluessa käyttänyt kaasu- tai jarrupoljinta tai ohjauspyörää, alkaa järjestelmä toimia. Ensin kuljettajaa varoitetaan ja hänen huomionsa pyritään herättämään äänimerkillä sekä visuaalisilla ja fyysisillä signaaleilla, kuten jarruilla. Jos kuljettaja ei reagoi signaaleihin, aktivoi hätätilanneavustin hätäpysäytystoiminnon ja sytyttää hätävilkut automaattisesti.

Pysäköintiavustin Park Assist ohjaa autoa sähköisen ohjaustehostimen ja kaistanpitoavustin Lane Assistin kaistat tunnistavien kameroiden avulla. Arteon ohjaa autoa pehmeillä liikkeillä, jotta muut lähellä ajavat autoilijat huomaavat vaarallisen tilanteen.

Samaan aikaan mukautuva vakionopeudensäädin jarruttaa automaattisesti ja estää keulan tutkasensoreiden avulla autoa törmäämästä edessä oleviin ajoneuvoihin. Hätätilanneavustin Emergency Assist 2.0:n uusi ominaisuus on se, että Arteon ohjaa auton hallitusti tien sivuun myös teillä, joilla on useita kaistoja. Tämä on mahdollista pysäköintiavustin Park Assistin ja kaistanpitoavustin Lane Assistin avulla, kun taas kaistanvaihtoavustin Side Assist tarkkailee sensoreillaan takana tulevaa liikennettä ja minimoi törmäysvaaran kaistanvaihdon yhteydessä.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.