Volkswagen Arteonin mukautuva vakionopeudensäädin ACC – katse eteenpäin

• Uusi Volkswagen Arteon – innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät
• Arteonissa mukautuva vakionopeudensäädin ACC pystyy ensimmäistä kertaa huomioimaan nopeusrajoitukset ja mutkat
• Tämä ennakoiva kuljettajaa avustava järjestelmä käyttää kameraa ja navigointijärjestelmä

Arteon on viisiovinen fastback-malli, ihanteellinen pitkille ajomatkoille. Uusi, lisävarusteena saatava mukautuva, ennakoivalla nopeuden säädöllä varustettu vakionopeudensäädin ACC parantaa mukavuutta pitkillä ajomatkoilla. Jatkokehitetty ACC pystyy ensimmäistä kertaa huomioimaan myös nopeusrajoitukset. Tähän asti avustava järjestelmä on ollut pelkkä vakionopeudensäädin, joka pitää halutun nopeuden.

Jokainen mukautuvaa vakionopeudensäädintä käyttänyt on huomannut, että järjestelmä olisi vielä mukavampi, jos se osaisi ”ajatella” ja ottaa huomioon myös mutkat ja nopeusrajoitukset. Arteon on ensimmäinen Volkswagen, joka toimii juuri näin: se voi reagoida mutkiin ja nopeusrajoituksiin ja säätää ajonopeutta niiden mukaan.

Näin se toimii: ACC hyödyntää tutka-anturia (vakionopeuden säätämistä varten) sekä tuulilasin kameran ja navigointijärjestelmän reittitietoja. Arteon voi havaita nopeusrajoitukset kameran ja liikennemerkkitunnistuksen avulla. Mukautuva vakionopeussäädin ACC hyödyntää näitä tietoja ja se voi myös ennakoida tulevaa reittiä navigaatiojärjestelmän avulla. Tämä ”nopeusavustin” tuo uutta mukavuutta etenkin ajettaessa pitkiä matkoja reiteillä, joissa on vaihtuvia nopeusrajoituksia. Samanaikaisesti käytössä on ”mutka-avustin”: auto pystyy tunnistamaan sijaintinsa navigointijärjestelmän reittitietojen avulla ja säätämään nopeutta, kun lähestytään mutkaa, liikenneympyrää ja risteystä.

Ennakoivan nopeudensäätimen avulla järjestelmä voi parantaa mukavuutta ja osaltaan vähentää polttoaineenkulutusta ennakoivien jarrutusten ja kiihdytysten avulla. Mukautuvan vakionopeudensäätimen ACC:n ennakoiva nopeuden säätö voi auttaa kuljettajaa, mutta auton ja tilanteen kokonaishallinta säilyy luonnollisesti koko ajan kuljettajalla. Puoliautomaattisen järjestelmän voi ohittaa milloin tahansa ottamalla se pois päältä, jarruttamalla tai kiihdyttämällä.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.