Volkswagen Golf saa uuden superpihin 1,0 TSI -moottorin

Bensiinimoottori on yhtä polttoainetaloudellinen kuin dieselmoottori - tähän asti tämä on tuskin ollut mahdollista. Kolmisylinterinen moottori on yhtä vahva ja hienostunut kuin nelisylinterinenkin - tämäkään ei aiemmin ole ollut ajateltavissa. Volkswagenin uuden 1,0 TSI -moottorin myötä molemmat väitteet ovat nyt totta.

Uusi 1,0 litran TSI -moottori on kolmisylinterinen ja siinä on neljä venttiiliä per sylinteri. Uuden moottorin saa seuraavaksi keulalleen Volkswagenin suosikkimalli Golf - korkeasta hyötysuhteesta kertoo mallinimi Golf TSI BlueMotion. Tähän asti Golf BlueMotion on ollut saatavilla vain dieselinä (TDI) ja maakaasuversiona (TGI). Golf TSI BlueMotion -moottori on tilattavissa Comfortline-varustetason kanssa. TSI BlueMotion -moottorin yhdistetty polttoaineenkulutus on vain 4,3 l / 100 km ja CO2-päästöt ovat matalat 99 g/km – näihin lukemiin Golf 1,0 TSI BlueMotion pääsee niin 6-vaihteisella käsivaihteistolla kuin 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistollakin. Uusi moottori tulee tarjolle myös Golf Variantiin ja Golf Sportsvaniin. Golf Variantin yhdistetty polttoaineenkulutus uudella moottorilla on 4,3 l / 100 km ja DSG-automaatilla 4,5 l / 100 km. Golf Sportsvanissa käsivaihteistolla kulutuslukema on 4,5 l / 100 km ja DSG-automaatilla 4,6 l / 100 km. Uudessa TSI BlueMotionissa näin alhaisiin kulutuslukemiin päästään erittäin taloudellisen moottorin lisäksi madalletulla alustalla, suljetulla jäähdyttimensäleiköllä, tasaisella pohjalla, pidennetyillä vaihteistovälityksillä, matalan vierintävastuksen renkailla sekä aerodynamiikkaa parantavilla ilmanohjaimilla. BlueMotion-moottorissa on myös start-stop-automatiikka ja jarrutusenergian talteenotto.

Volkswagen Golf TSI BlueMotion on ensimmäinen laajamittainen sarjatuotantomoottori, jonka vääntömomentti on 200 Nm / 1 l. Kolmisylinterisen moottorin maksimiteho on 85 kW / 115 hv ja huippunopeus 204 km/h. TSI BlueMotion -moottorissa on bensiinin suorasuihkutus ja turboahdin. Moottori täyttää EU6-pakokaasunormin. Vakuuttavien lukemien eteen ei tarvitse edes tinkiä ovien tai istuinpaikkojen lukumääristä, sillä uusi Golf 1,0 TSI BlueMotion on tuttuun tapaan neliovinen ja viisipaikkainen. Yhtenä etuna uudessa moottorissa on sylinterikanteen integroitu pakosarja. Pakokaasut lämmittävät jäähdytysnestettä ja moottori saavuttaa nopeammin toimintalämpötilansa, mikä laskee polttoaineen kulutusta. Merkittävä hyöty asiakkaalle on myös se, että matkustamo lämpiää nopeasti.

Volkswagenin 1,0 litran TSI -moottoreiden aikakauden aloitti Volkswagen Polo alkuvuodesta 2015.