Volkswagen-henkilöautot uuteen toimitusennätykseen vuonna 2018

• Yrityksen historian menestyksekkäin vuosi – 6,24 miljoonaa toimitettua autoa (+0,2 %)
  • Kasvua Etelä-Amerikassa,  Yhdysvalloissa ja Euroopassa
  • SUV-malliston laajeneminen ja useat muut uudet mallit vauhdittivat kasvua

Volkswagen-henkilöautot teki uuden toimitusennätyksen vuonna 2018 ja toimitti asiakkailleen maailmanlaajuisesti 6,24 miljoonaa henkilöautoa (+0,2 %).

Kasvua tuli erityisesti Etelä-Amerikan (+13,1 %), Yhdysvaltojen (+4,2 %) ja Euroopan (+3,6 %) markkinoilla. Kiinan, Argentiinan ja Meksikon markkinat kärsivät talouden epävakaasta tilanteesta ja Länsi-Euroopan markkinatilanteeseen vaikutti WLTP-päästömittaustapaan siirtyminen. Volkswagenin SUV-malliston laajentuminen ja muut useat uudet mallit vauhdittivat erityisesti kasvua.

”Vuonna 2018 oli joillekin markkinoille tunnusomaista epävarmuuden ilmapiiri, erityisesti vuoden toisella vuosipuoliskolla. Kaiken kaikkiaan pystyimme kuitenkin voittamaan vastoinkäymiset uusilla mielenkiintoisilla tuotteilla. Strategiamme on onnistunut. Uusi toimitusennätys on kovan työn tulos”, kertoo Volkswagen-henkilöautojen myynnistä vastaava johtaja Jürgen Stackmann.

Erityisesti Volkswagenin maailmanlaajuisen SUV-malliston kasvu vauhditti toimituksia. Kun maailmanlaajuiset henkilöautojen toimitukset kasvoivat viime vuonna 0,2 % edellisvuoteen verrattuna, SUV-segmentin toimitukset kasvoivat huimat 38 %. Joka viides toimitettu Volkswagen-henkilöauto oli SUV (19,2 %). Vuoteen 2025 mennessä Volkswagenin mallistosta löytyy yli 30 SUV-mallia, niin perinteisellä polttomoottorilla kuin sähkömoottorillakin varustettuna. Myös Volkswagenin sähköautojen toimitukset kasvoivat. Täyssähköautoja ja ladattavia hydridejä toimitettiin asiakkaille noin 50 000 kappaletta, joka vastaa 13 % kasvua. Erityisesti e-Golfin toimitukset kasvoivat (+45 %), tehden siitä yhden Saksan ja Euroopan suosituimmista sähköautoista.

Euroopassa henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 1,75 miljoonaa (+3,6 %). WLTP-päästömittaustapaan siirtymisen aiheuttamista toimitusvaikutuksista huolimatta Volkswagen pystyi kuitenkin kasvattamaan markkinaosuuttaan Euroopassa. Erityisesti Volkswagenin Tiguan Allspace-, T-Roc-, Arteon- ja Polo-mallistot olivat tärkeässä roolissa. Kotimarkkinalla Saksassa autoja toimitettiin 541 200 kappaletta, joka vastaa 1,8 % kasvua edellisvuoteen verrattuna.

Yhdysvalloissa Volkswagen toimitti 354 100 (+4,2 %) autoa ja Kanadassa puolestaan tehtiin uusi toimitusennätys 72 000 autolla (+3,7 %). Etelä-Amerikassa pysyttiin hyvällä kasvu-uralla, toimitusten ollessa 474 000 (+13,1 %) autoa. Aasian ja Tyynenmeren alueella toimitettiin 3,29 miljoonaa autoa (-1,7 %), joista Kiinassa 3,11 miljoonaa autoa (-2,1 %). Kiinan markkinan pudotuksesta huolimatta Volkswagen kasvatti siellä markkinaosuuttaan ja pysyi Kiinan suosituimpana automerkkinä.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.