Volkswagen ID.3 – täydet viisi tähteä Euro NCAP -kolariturvallisuustestissä

• Korkeat yksittäiset pisteet kaikissa testikategorioissa
  • Aikuiset ja lapset matkustavat erittäin turvallisesti uudessa ID.3:ssa
  • Uusi vakiovarusteinen keskiturvatyyny vakuutti törmäystestissä

Unelma-alku täydellä viidellä tähdellä: Volkswagenin täyssähköauto ID.3 saavutti parhaan mahdollisen tuloksen Euro NCAP -kolariturvallisuustestissä. Auditoijat antoivat Volkswagenin ensimmäiselle MEB-alustarakennetta käyttävälle täyssähköautolle hyvät arvosanat kaikilla testin osa-alueilla – aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuus, jalankulkijaturvallisuus ja turvallisuutta lisäävät kuljettajaa avustavat järjestelmät.

”Tämä on suuri menestys koko meidän ID.3-tiimille. Autojemme korkea turvallisuustaso on aina ollut meille tärkeää ja siksi myös MEB-konseptiin perustuvien autojen turvallisuusnäkökulmat ovat olleet mukana alusta asti. Volkswagen ID.3 osoittaa tämän vakuuttavasti täydellä viidellä tähdellä”, sanoo Volkswagen-henkilöautojen kehityksestä vastaava johtaja Frank Welsch.

Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä aikuismatkustajaturvallisuutta testataan useissa törmäysskenaarioissa: törmäys auton etuosaan, sivutörmäys auton kylkeen ja peräänajo. Tehtyjen testien ja mitattujen arvojen perusteella, kuten nopea ja turvallinen poistuminen ja pelastautuminen, kuljettajan ja aikuismatkustajien turvallisuustaso ID.3:ssa on 87 % enimmäispistemäärästä. Lapsimatkustajien turvallisuus oli vielä korkeampi, 89 %.

Lapsimatkustajien arviointi perustuu kolmeen tärkeään näkökulmaan: etu- ja sivutörmäystapauksissa tutkitaan lastenistuinten tarjoaman suojan lisäksi myös minkälaisia vaihtoehtoja on eri kokoisten ja eri kategorioihin kuuluvien lastenistuinten asentamiseen ja minkälaisia lapsimatkustajien turvallisuutta lisääviä varusteita autoon on mahdollista saada. Autossa matkustavien henkilöiden turvallisuustutkimusten lisäksi Euro NCAP arvioi kuinka hyvin automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) voi suojata muita tienkäyttäjiä – jalankulkijoita ja pyöräilijöitä – uhkaavassa törmäystilanteessa. Auditoijat kiinnittävät myös erittäin suurta huomiota vakiovarusteisiin kuljettajaa avustavaiin järjestelmiin. Yksi ID.3:n positiivisista asioista on se, että kaikissa varustelutasoissa on vakiovarusteena sekä kaistanpitoavustin Lane Assist että ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist -hätäjarrutustoiminnolla.Volkswagenin täyssähköauto ID.3 on ensimmäinen Volkswagen, jossa on käytössä ns. keskiturvatyyny etuistuimilla. Tämä estää esimerkiksi mahdollista pääkontaktia kuljettajan ja etuistuimen matkustajan välillä sivuttaisessa törmäystilanteessa.

Volkswagen ID.3:een on saatavilla lisävarusteena esimerkiksi seuraavat kuljettajaa avustavat järjestelmät, jotka tarjoavat lisäturvaa ja tekevät matkustamisesta mukavampaa: Travel Assist -järjestelmä, joka mahdollistaa osittain automatisoitua ajamista aina 160 km/h nopeuksiin saakka, ruuhka-avustin Traffic Jam Assist, kuolleen kulman varoitin Blind Spot ja peruutettaessa risteävästä liikenteestä varoittava Rear Traffic Alert,  hätätilanneavustin Emergency Assist sekä pysäköintiavustin Park Assist.

Täydellä viidellä tähdellä Volkswagen ID.3 jatkaa Volkswagenin menetystä Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä – hiljattain huippuarvosanan ovat saavuttaneet mm. uusi Volkswagen Golf ja T-Cross. Euro NCAP -turvallisuustestit ovat toimineet uusien autojen tiukkana ja arvostettuna turvallisuuden mittapuuna jo vuodesta 1997 lähtien. Euro NCAP:n tehtävänä on tuottaa auton ostajille luotettavaa, puolueetonta ja vertailukelpoista tietoa uusien myyntiin tulevien autojen turvallisuudesta. Viime vuosina testimenettelyt ja vaatimukset vakiovarusteisille kuljettajaa avustaville järjestelmille ja passiiviselle turvallisuudelle ovat tiukentuneet huomattavasti. Yksityiskohtaiset tiedot turvallisuustesteistä löytyy osoitteesta: www.euroncap.com.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.