Volkswagen ID.3:n ennätysmatka: yhdellä latauksella 530 kilometriä Saksasta Sveitsiin

• Täyssähköisellä Volkswagenilla 531 kilometriä yhdellä latauksella
  • Virallinen WLTP-toimintamatka ylitettiin yli 100 kilometrillä
  • Matka ajettiin yleisillä maanteillä sekä moottoriteillä
  • Taloudellisuusajon tulos kertoo sähköautojen hyvästä hyötysuhteesta

Uusi Volkswagen ID.3 on tehnyt ensimmäisen toimintamatkaennätyksensä: täyssähköautolla ajettiin 531 kilometriä Saksan Zwickausta Sveitsin Schaffhauseniin yhdellä latauksella. ID.3-mallin WLTP-menetelmän mukaan mitattu toimintamatka on jopa 420 kilometriä, mutta nyt ID.3:lla tämä matka ylitettiin 26 prosentilla – yli 100 kilometrillä.

Testiauto oli sarjatuotantona Zwickaun täyssähköautotehtaassa valmistettu ID.3 1ST Pro Performance, jossa on 58 kW:n akku. Reitti Sveitsiin kulki yleisiä maanteitä sekä moottoriteitä mm. Bayeruthin ja Ulmin ohi. Ennätysajon suoritti sveitsiläinen taloudellisuusajon mestari Felix Egolf, jota kutsutaan myös tittelillä “hypermiler”. Hypermiling-termi on peräisin Yhdysvalloista ja viittaa sarjatuotantoautoilla ajamiseen taloudellisuus maksimoiden ja kulutus minimoiden.

”Tässä autossa on kaikki: se on kompakti, mutta tilava, siinä on tyylikäs, lähes futuristinen muotoilu ja lisäksi alhainen ilmanvastuskerroin”, Egolf totesi saapuessaan perille Schaffhauseniin.

Vaikkei taloudellisuusajossa tehty ennätys ole täysin verrattavissa arkipäiväiseen autoiluun, ennätys kertoo kuitenkin ID.3:n käytännöllisyydestä tavanomaisessa käytössä.

”Suurjänniteakun, taloudellisen voimalinjan ja nopean latauksen ansiosta pidemmätkään matkat eivät ole ongelma. Tämä on myös vahva viesti Zwickaun tehtaan tiimille ja koko ID.-kehitystiimille”, toteaa Volkswagenin teknologia- ja logistiikkajohtaja Reinhard de Vries.

Teknologian lisäksi ennätyksen rikkominen edellyttää taloudellista ajotapaa. Felix Egolf nosti usein jalan pois kaasupolkimelta ja antoi ID.3:n rullata vapaasti. Aivan kaikkea ei kuitenkaan optimoitu: kameramies ja tekniset varusteet nostivat kokonaiskuormaa noin 250 kiloa. Myös virtaa kuluttavat järjestelmät, kuten navigointi, päiväajovalot, radio ja ilmastointi olivat käytössä ainakin osan matkaa. Siitä huolimatta virrankulutus oli vain 10,9 kWh/100 km. ID.3:n mitattu standardikulutus on 14,5–15,4 kWh/100 km.

Ennätysmatkasta 44 prosenttia ajettiin moottoriteillä ja 56 prosenttia maanteillä. Keskinopeus oli 56 km/h. Felix Egolf ajoi Zwickausta Schaffhauseniin noin yhdeksässä tunnissa. Ennätysauto oli Mangan Gray -värinen ID.3 1ST Pro Performance, jossa oli 58 kWh:n akku ja tehoa 204 hv.

ID.3 on rakennettu Zwickaun täyssähköautotehtaalla ja se on Volkswagenin täyssähköisen ID.-perheen ensimmäinen malli. Saksissa sijaitsevalla tehtaalla on keskeinen rooli sähköiseen liikkumiseen siirryttäessä: suuri autotehdas muutetaan ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan sähköautotehtaaksi. Kaikkiaan 1,2 miljardia euron muutostyöt valmistuvat suunnitellun aikataulun mukaisesti tänä vuonna. Vuonna 2021, joka on ensimmäinen kokonainen vuosi täyssähköautotehtaana, tehtaalta valmistuu noin 300 000 täyssähköautojen modulaariseen MEB-alustarakenteeseen perustuvaa autoa. Zwickaun tehtaasta tulee siten Euroopan suurin ja tehokkain täyssähköautotehdas ja se on edelläkävijä Volkswagenin tuotantoverkoston maailmanlaajuisessa muutoksessa.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille yli 6,2 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 195 878 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös yli 10 000 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 86 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 70 vuotta. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 11 807 kappaletta markkinaosuuden ollessa 10,5 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2019 oli edellisvuoden tapaan Golf 3 396 rekisteröidyllä autolla ja 3,0 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös Volkswagen Polo 1,8 % markkinaosuudella. Hiljattain lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 474 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 37 jälleenmyyjää ja 43 valtuutettua merkkihuoltoa. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.