Volkswagen ID.3 voitti alan johtavan suunnittelupalkinnon

• Volkswagen ID.3 hallitsi Automotive Brand 2020 -kilpailua korkeimmilla pisteillä
  • Myös uusi Golf ja ID. SPACE VIZZION -konseptiauto saivat palkinnot tunnetussa kansainvälisessä suunnittelukilpailussa

Volkswagen hallitsi Automotive Brand 2020 -kilpailua saaden yhteensä viisi palkintoa autojen suunnittelusegmentissä. Brändiä tulevaisuuteen johtava täyssähköinen ID.3 palkittiin ”Best of Best” -tunnustuksella kahdessa kategoriassa. Myös uusi Golf ja ID. SPACE VIZZION -konseptiauto olivat tänä vuonna palkittujen listalla.

Automotive Brand -kilpailu on ainoa riippumaton kansainvälinen automerkkien suunnittelukilpailu.

ID. palkittiin Best of Best -arvosanalla ”Extern Volume Brand” ja ”Interior Volume Brand” -kategorioissa. Tuomariston lausui autosta näin: ID.3 on ilmeikäs, sekä sisustuksen että ulkoasun muodot ovat kaartuvia, mutta samanaikaisesti jyrkkiä. ID.3 on vaikuttavan nykyaikainen tulkinta Volkswagenille tyypillisestä, kehittyneestä muotokielestä – se on kauan odotettu, uudenlaisen liikkumisen viriämisen edellyttämän rohkeuden esille tuova tuore Volkswagen.

”Meille ID.3 edustaa uudenlaisen liikkumisen aikakauden alkua. Samalla se on digitaalisen suunnittelun aikakauden airut. Tällä aikakaudella haluamme huipputeknologian mahdollistamilla menetelmillä luoda parhaita mahdollisia käyttökokemuksia. Tuomariston tunnustus osoittaa, että olemme oikealla tiellä”, kertoo Volkswagenin muotoilusta vastaava johtaja Klaus Bischoff.

Tämän vuoden kilpailussa voittajaksi nousi vuoden 2019 lopussa lanseerattu uusi kahdeksannen sukupolven Golf. Tuomaristo julkisti auton voittajaksi ”Extern Volume Brand” ja ”Interior Volume Brand” -kategorioissa. Concepts-kategorian voitti ID.-perheen seitsemäs jäsen, tilava ja aerodynamiikaltaan täydellinen ID. SPACE VIZZION -konseptiauto.

Automotive Brand -kilpailu on perustettu vuonna 2011. Saksan parlamentin Bundestagin vuonna 1953 perustama Saksan muotoiluneuvosto (Rat für Formgebung) haluaa antaa kunnianosoituksen erinomaiselle visuaaliselle ja tuotesuunnittelulle sekä kiinnittää huomiota brändin ja muotoilun perustavanlaatuiseen merkitykseen autoteollisuudessa. Poikkitieteellinen paneeli koostuu median, muotoilun, teollisuuden, korkeakoulujen ja arkkitehtuurin asiantuntijaedustajista. Virallinen palkintojenjakotilaisuus on suunniteltu pidettäväksi ensi syksynä Frankfurtissa.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.