Volkswagen ID.5 ja ID.5 GTX – uuden täyssähköisen SUV-coupén ennakkomyynti alkoi Suomessa

• Volkswagen esitteli uuden täyssähköisen SUV-coupén Volkswagen ID.5:n ja sen nelivetoversion ID.5 GTX:n marraskuun alussa
  • Nyt vain muutama viikko myöhemmin Volkswagen ID.5 -mallien ennakkomyynti alkoi Suomessa
  • Valittavana on yksi akkukoko, kolme eri tehoversiota ja viisi varustelutasoa
  • Volkswagen ID.5 hinta alkaen 49 370,00 euroa ja Volkswagen ID.5 GTX -nelivetoversion hinta alkaen 59 090,00 (hinnat autoverottomia)
  • Toimitukset Suomeen alkavat keväällä 2022

Volkswagenin täyssähköautojen kysyntä on jatkunut vahvana Suomessa koko vuoden 2021. Volkswagen ID.3 ja ID.4 -mallien yhteenlaskettu markkinaosuus täyssähköautorekisteröinneistä tammi-lokakuussa oli 25%. Nyt Volkswagen tuo markkinoille jälleen uuden täyssähköautomallin – SUV-coupé Volkswagen ID.5. ja sen nelivetoversion Volkswagen ID.5 GTX:n. Näiden uusien täyssähköautomallien Suomen valikoimasta löytyy yksi akkukoko, kolme eri tehoversiota ja viisi varustelutasoa. Volkswagen ID.5 -mallin hinnat alkavat 49 370,00 eurosta (Volkswagen ID.5 Pro 128 kW (174 hv), akku 77 kWh). Volkswagen ID.5 GTX:n -nelivetomallin hinnat alkavat puolestaan 59 090,00 eurosta (Volkswagen ID.5 GTX Business 220 kW (299 hv), akku 77 kWh).

Volkswagen ID.5 ja ID.5 GTX -mallit Suomessa

Volkswagenin täyssähköautojen jo totuttuun varustelufilosofiaan kuuluu erittäin kattava vakiovarustelu. Volkswagen ID.5 -mallien vakiovarusteisiin kuuluvat mm. lämpöpumppu, lämmitettävä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, mukautuva vakionopeudensäädin ACC ja ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla, led-ajovalot, digitaalinen mittaristo, Discover Pro navigointilaite 12” kosketusnäytöllä, langaton App Connect -älypuhelinliitäntä, kaistanpitoavustin Lane Assist, täysautomaattinen 2-alueinen ilmastointilaite Climatronic, lämmitettävä tuulilasi, pysäköintitutkat edessä ja takana, 19” kevytmetallivanteet, musta ulkokatto sekä 4 kpl:tta USB C -pistoketta. Lisäksi mukana tulee latauslaite suko-pistokkeella (Mode 2) ja julkisiin latauslaitteisiin sopiva Mode 3 (Type 2) -kaapeli.

Business-varustelutaso tuo mukanaan lisäksi mm. seuraavat varusteet: peruutuskamera, avaimeton lukitus Keyless Access, ympäristön tarkkailujärjestelmä Area View, Travel Assist -järjestelmä parviäly-toiminnolla ja kaistanvaihtoavustin Side Assist sekä sähkötoiminen takaluukku Easy Open & Easy Close -toiminnolla. Business Max -varustelutasosta löytyvät edellisten lisäksi mm. IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot ja led-takavalot dynaamisella vilkulla, Ambiente-valaistus ohjaamossa (30 eri väriä) ja sähkösäätöiset ErgoActive-istuimet edessä muistitoiminnoin (ArtVelours-verhoilu).

Lisäksi Volkswagen ID.5 -malleihin on lisävarusteena saatavilla mm. progressiivinen ohjaus ja urheilullinen alusta tai mukautuva alustansäätö DCC, tuulilasinäyttö AR-HUD ja vetokoukku sekä sisätilojen verhoilupaketteja ja metalli-, helmiäis- ja erikoismetallivärejä.

Volkswagen ID.5 ja ID.5 GTX

Volkswagen ID.5 -mallit valmistetaan Zwickaun tehtaalla ja ne tuotetaan CO2-neutraalisti läpi koko tuotantoketjun ja toimitetaan asiakkaalle täysin CO2-neutraalina. Vääjäämättömät päästöt tuotannossa kompensoidaan erilaisten ympäristöprojektien avulla.

Volkswagen ID.5. on Volkswagenin ensimmäinen täyssähköinen SUV-coupé-malli, joka on rakennettu MEB-alustarakenteelle. Volkswagen ID.5 -mallit on aina varustettu energiasisällöltään 77 kWh:n akulla (netto). Akku on valmistettu 12 moduulista, jossa kussakin on 24 pussikennoa.

Volkswagen ID.5 -mallien Pro-sähkömoottori tuottaa tehoa 128 kW (174 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 10,4 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 160 km/h. ID.5 Pron toimintamatka voi olla jopa 513kilometriä (WLTP).

Pro Performance -sähkömoottori tuottaa puolestaan tehoa 150 kW (204 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 8,4 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 160 km/h. ID.5 Pron toimintamatka voi olla myös jopa 513 kilometriä (WLTP).

ID.5 GTX -nelivetoversion sähkömoottorien yhteisteho on 220 kW (299 hv). Edessä olevan sähkömoottorin teho on 109 hv ja maksimivääntö on 162 Nm ja taka-akselilla sijaitsevan sähkömoottorin lukemat ovat puolestaan 204 hv ja 310 Nm. ID.5 GTX kiihtyy 0–100 km/h 6,3 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 180 km/h. ID.5 GTX:n toimintamatka voi olla jopa 485 kilometriä (WLTP).

ID.5-malleja voidaan ladata latauslaitteella tai julkisessa vaihtovirtalatauspisteessä 11 kW:n teholla. Tien päällä ID.5-malleja voi ladata pikalatausasemilla jopa 135 kW:n teholla, jolloin toimintamatkaa tulee lisää 390 kilometriä (ID.5 GTX, 320 km) vain 30 minuutissa. Uutena toimintona tietyille markkinoille tulee kaksisuuntainen lataus (bi-directional charging). Kun kodin energianhallintajärjestelmä ja yhteensopiva latauslaite on käytössä, ID.5:n akkua voidaan käyttää syöttämään energiaa talon tarpeisiin. Volkswagen turvaa myös akun pitkäikäisyyden ja tarjoaa akulle takuun (vähintään 70 % akun alkuperäisestä kapasiteetista) joko 8 vuoteen tai 160 000 kilometriin saakka.

Volkswagen ID.5 tekee vaikutuksen modernin ja itsevarman ulkonäkönsä vuoksi. Muotokieli on selkeää ja eleganttia mutta samalla voimakasta. Volkswagen ID.5 yhdistää SUV-coupén ominaisuudet edistykselliseen aerodynamiikkaan, ilmanvastuskertoimen ollessa vain 0,26 (ID.5 GTX 0,27).

Luvuilla ilmaistuna ID.5 (ID.5 GTX) on 4 599 (4582) mm pitkä, 1 852 (1852) mm leveä, 1 613 (1619) mm korkea ja akseliväli molemmissa malliversioissa on 2 766 mm. Volkswagen ID.5:n vetomassa on takavetoisten mallien yhteydessä 1 000 kg (jarrullinen) ja nelivetoversiossa puolestaan 1 200 kg. Tavaratilan koko on 549 litraa, takaistuimet taitettuna jopa 1 561 litraa.

Volkswagen ID:5:n innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät ja langattomasti tapahtuvat päivitykset tarjoavat kuljettajille maksimaalista mukavuutta ja parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Travel Assist -järjestelmä hyödyntää parviälyn kautta saatavaa paikkatietoa, jonka ansiosta järjestelmä pystyy helpottamaan ajamista myös tilanteissa, joissa tiemerkinnät ovat huonoja. Muistitoiminnolla varustetulle Park Assist Plus -järjestelmälle kuljettaja pystyy opettamaan automatisoidun pysäköintirutiinin. Uusin 3.0-ohjelmistosukupolvi mahdollistaa langattomat päivitykset ja lisätoimintojen ostamisen verkon kautta.

Uudet Volkswagen ID.5 ja ID.5 GTX -mallit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille keväällä 2022.

Volkswagen ID.5 ja ID.5 GTX -mallien ennakkohinnasto ja lisävarustehinnasto:  https://bit.ly/VolkswagenID5jaID5GTXHinnastojaLisävarustehinnasto

WLTP*. Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista.

Maksimisähköteho**. Maksimiteho, joka on käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan, laskettuna UN GTR -säännön nro 21 mukaan. Yksittäisissä ajotilanteissa käytettävissä olevaan tehoon vaikuttavat monet tekijät, kuten ympäristön lämpötila sekä korkeajänniteakun varaustila, lämpötila, kunto tai ikä. Erityisesti maksimitehon saaminen käyttöön edellyttää, että korkeajänniteakun lämpötila on 23–50 °C ja varaustila yli 88 %. Poikkeamat erityisesti edellä mainituista arvoista voivat johtaa tehon laskemiseen niin, ettei maksimiteho ole käytettävissä. Seisontailmastoinnin käytöllä voi epäsuorasti vaikuttaa akun lämpötilaan tietyssä määrin, ja esimerkiksi akkuvarauksen ylärajaa voi säätää autosta. Tietyllä hetkellä käytettävissä oleva teho näkyy auton tehonäytössä. Korkeajänniteakun optimaalisen ylläpidon kannalta suositeltava akkuvarauksen yläraja on 80 % (pitempien matkojen yhteydessä 100 %).

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.