Volkswagen järjestelee uudelleen moottoriurheilutoimintaa

• Keskittyy uusiin teknologioihin ja asiakkaille tarjottavaan autourheilutoimintaan
• FIA WRC -rallitoiminta loppuu
• Työntekijöiden työpaikat turvattu

Volkswagen järjestelee uudelleen moottoriurheilutoimintansa. Vuodesta 2017 eteenpäin Volkswagen keskittyy uusiin teknologioihin ja asiakkaille tarjottavaan autourheilutoimintaan. FIA WRC -rallitoiminta loppuu vuoden 2016 jälkeen neljän historiallisesti menestyksekkään vuoden jälkeen, jonka aikana Volkswagen voitti neljä peräkkäistä WRC-maailmanmestaruutta, niin valmistajien kuin kuljettajien ja kartanlukijoidenkin sarjassa Volkswagen Polo R WRC -autolla.

"Volkswagenilla on edessään suuria haasteita. Tulemme tulevaisuudessa tekemään suuria panostuksia sähköautoiluun ja siksi meidän on keskitettävä kaikki tekemisemme tärkeisiin tulevaisuuden teknologioihin. Olemme ylittäneet urheilulliset tavoitteemme WRC:ssä ja nyt uudelleenorganisoimme Volkswagen Motorsport -toiminnot ja keskitymme enemmän tulevaisuuden teknologioihin", sanoi yli kahdellesadalle työntekijälle Hannoverissa puhunut Volkswagen-henkilöautoista vastaava tuotekehitysjohtaja Frank Welsch. "Samaan aikaan Volkswagen keskittyy enemmän asiakkaille tarjottavaan autourheilutoimintaan. Golf GTI TRC rata-ajo ja Beetle GRC rallicross -sarjoihin panostetaan myös enemmän ja samalla haluamme tarjota asiakkaille huipputuotteita ja kehittää uutta Poloa R5-säännöksiä vastaavaksi.

Vuodesta 2016 alkaen Volkswagen Motorsport on ollut mukana nopeasti kasvavissa TCR rata-ajosarjoissa Golf GTI TCR -autollaan. Yhdysvalloissa Volkswagen on ollut menestyksekkäästi mukana rallicross-sarjassa kahdella Volkswagen Beetle GRC -autolla. Volkswagen tutkii parhaillaan mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa näissä sarjoissa. Tämän lisäksi Volkswagen aloittaa ensi vuonna uuden R5-kategoriaan kuuluvan ja Volkswagen Poloon perustuvan ralliauton kehittämisen. Tämä ralliauto on asiakkaiden ostettavissa vuodesta 2018 lähtien.

"Tietysti olemme erittäin pahoillamme WRC-toiminnan loppumisesta – kulunut ajanjakso oli menestyksekkäin Volkswagenin moottoriurheiluhistoriassa. Koko tiimi teki hienoja asioita! Samalla meidän visio on nyt vahvasti tulevaisuudessa, koska olemme kaikki tietoisia tulevaisuuden haasteista. Haluamme uudelleenjärjestelymme edistävän Volkswagenin menestystä myös tulevaisuudessa. Tästä eteenpäin fokuksemme on tulevaisuuden teknologioissa myös moottoriurheilussa ja haluamme tarjota asiakkaillemme huipputuotteita myös tässä tuoteryhmässä", kertoi Volkswagen Motorsportin johtaja Sven Smeets.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.