Volkswagen julkisti uuden logon ja brändi-ilmeensä

• ”Uusi brändi-ilme merkitsee Volkswagenille uuden aikakauden alkua”, sanoo Volkswagen-henkilöautojen myynnistä, markkinoinnista ja jälkimarkkinoinnista vastaava johtaja Jürgen Stackmann
  • Brändi luo yhdenmukaisen, globaalin, 360 asteen brändikokemuksen, joka on modernimpi ja aidompi
  • Ensimmäisenä uusi logo loistaa Wolfsburgin pääkonttorin tornitalossa

Verho on nostettu uuden Volkswagenin edestä: Volkswagen julkisti uuden logon ja brändi-ilmeensä Frankfurtissa autonäyttelyn ensimmäistä lehdistöpäivää edeltävänä iltana. Tämä maailman ensi-ilta merkitsi Volkswagenille uuden aikakauden alkua ja siihen liittyi myös samanaikainen täyssähköauton ID.3:n esittely.

Volkswagenin tulevaisuus on sähköinen ja digitaalinen – hiilineutraaliutta unohtamatta. Uudella brändisuunnittelulla Volkswagen on luonut yhdenmukaisen, modernin ja aidon, globaalin 360 asteen brändikokemuksen. Uusi sileä ja kaksiulotteinen Volkswagen-logo on aiempaa selkeämpi ja pelkistetympi. Uusi brändi-ilme ja logo toimivat joustavammin myös digitaalisissa sovelluksissa. Volkswagenin brändi-ilmeen uudistus on yksi maailman suurimmista uudelleenbrändäyksistä. Uuteen brändi-ilmeeseen siirrytään asteittain vuoden 2020 puoliväliin mennessä.

”Uusi brändi-ilme merkitsee Volkswagenille uuden aikakauden alkua. Uusien sisältöjen ja uusien tuotteiden avulla brändimme lähtee matkalle kohti perustavanlaatuista siirtymää kohti päästöneutraalia tulevaisuutta. Nyt on oikea aika tehdä Volkswagenin uusi asenne näkyväksi muillekin”, sanoo Volkswagen-henkilöautojen myynnistä, markkinoinnista ja jälkimarkkinoinnista vastaava johtaja Jürgen Stackmann

Uusi Volkswagen näkyy ja tuntuu autojen muotoilussa, asiakaskohtaamisissa ja koko yritysilmeessä, ja se koskee sekä Volkswagen-henkilöautoja että Volkswagen Hyötyautoja.

”Uusi brändi-ilme mahdollistaa sähköisen liikkumisen havainnollistamisen uudella tavalla ja uusissa kanavissa. Tulevaisuudessa Volkswagen on digitaalisempi ja avoimempi”, kertoo Volkswagenin pääsuunnittelija Klaus Bischoff, joka oli avainasemassa uuden yritysilmeen kehitystyössä.

”Olemme luoneet uuden kokonaisvaltaisen, globaalin brändikokemuksen kaikkiin kanaviin ja kaikkiin kontaktipisteisiin. Tulevaisuuden tavoitteenamme ei ole esittää täydellistä mainosmaailmaa. Haluamme tulla inhimillisemmäksi ja raikkaammaksi, omaksua ja olla lähellä asiakasta ja kertoa aitoja tarinoita“, sanoo Volkswagen-henkilöautojen markkinointijohtaja Jochen Sengpiehl.

Uuden brändi-ilmeen toteutti Volkswagenin oma suunnittelu- ja markkinointitiimi. Yhdeksän kuukauden ennätysajassa tehtyyn suunnittelutyöhön integroitiin kaikki yrityksen yksiköt. Apuna oli Volkswagenin erityisesti tätä tarkoitusta varten kehittämä konsepti ja hankkeeseen osallistui 19 sisäistä tiimiä ja 17 ulkoista toimistoa.

Uuden brändi-ilmeen kansainvälinen käyttöönotto alkoi Frankfurtin autonäyttelystä ja samanaikaisesti uusi logo paljastettiin Wolfsburgissa, Volkswagenin pääkonttorissa. Seuraavaksi logot vaihdetaan useassa vaiheessa: ensimmäisessä aallossa ovat mukana Euroopan toimipisteet ja jälleenmyyjät, Kiina on vuorossa lokakuussa, Pohjois- ja Etelä-Amerikka ja muu maailma vuoden 2020 alusta alkaen. Tavoitteena on saada muutos valmiiksi vuoden 2020 puoliväliin mennessä.

Volkswagenin uudelleenbrändäys on yksi maailman suurimmista tämän tyyppisistä muutoksista autoteollisuudessa. Kaiken kaikkiaan muutos toteutetaan 171 markkina-alueella 154 maassa ja maailmanlaajuisesti vaihdetaan noin 70 000 logoa yli 10 000 jälleenmyyjän sekä huoltoliikkeen tiloissa.

Symboli ja tavaramerkki on entistä nykyaikaisempi, selkeämpi ja yksinkertaisempi logo. Pelkistetty logo esitetään uudessa muodossa, sileänä ja kaksiulotteisena kuviona. Logoa voidaan käyttää monipuolisesti ja se on välittömästi tunnistettavissa myös digitaalisessa mediassa. Tähän päivään asti logo on ollut sinivalkoinen. Nyt mukaan on lisätty uusi sinisen sävy, ja myös muut värivaihtoehdot ovat mahdollisia. Koska digitaalisten sovellusten yksinkertaiset ja käyttäjäystävälliset käyttöliittymät ovat tulleet entistä tärkeimmiksi, logoa voidaan nyt käyttää uudessa liikkuvassa kehyksessä entistä joustavammin.

Ensimmäistä kertaa brändillä on myös äänilogo, joka korvaa aiemman brändilupauksen. Volkswagen erottuu brändinä tulevaisuudessa myös akustisesti, sekä autoissa että viestinnässä.

Brändin uusi, rohkeampi ja värikkäämpi visuaalinen kieli poikkeaa huomattavasti aiemmasta. Keskipisteenä on ihminen. Volkswagen ei enää keskity valokuvissa autojen täydellisyyteen. Tulevaisuudessa päätavoitteena on esitellä realistisia tilanteita, joihin asiakkaat voivat samaistua.

Valo tulee olemaan avainasemassa autojen lisäksi myös viestinnässä. Valo on uusi kromi. Tulevaisuudessa logo on valaistu niin autoissa, brändin toimipisteissä kuin jälleenmyyjilläkin.

Myös jälleenmyyjäliikkeissä logo, liikkuva kehys ja valo ovat avainasemassa - niiden avulla liikkeisiin luodaan miellyttävä ilmapiiri. Jälleenmyyjäliikkeiden sisustukseen ei tule arkkitehtonisia muutoksia ja muutosten kustannukset pidetään muutenkin alhaisina.

Volkswagen on useiden vuosikymmenien ajan käyttänyt autojen esittelyssä sekä mainoksissa miehen ääntä, mutta nyt brändi puhuu naisen äänellä: lähes kaikilla markkinoilla Volkswagen puhuu lämpimällä, miellyttävällä ja itsevarmalla naisen äänellä.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.