Volkswagen-konserni esitteli EA 189 -dieselmoottoreiden tekniset toimenpiteet Saksan viranomaiselle (KBA)

· Uusi vaihe NOx-päästöasian ratkaisemiseksi Euroopassa
· Vähäisiä laitetoimenpiteitä 1,6 TDI -moottoreihin
· 2,0 TDI -moottoreihin tarvitaan vain ohjelmistopäivitys
· Tavoitteena on, ettei vaikuta kulutukseen tai tehoon

VOLKSWAGEN-KONSERNIN LEHDISTÖTIEDOTE 25.11.2015

Wolfsburg, 25.11.2015 – Selvitys diesel-tapauksen ratkaisemiseksi etenee. Volkswagen-konserni on esitellyt 1,6-litraisten ja 2,0-litraisten EA 189 -moottorien konkreettiset tekniset toimenpiteet Saksan viranomaiselle (KBA). Suurimmalle osalle kyseisistä autoista on näin määritelty korjausratkaisu. Korjaustoimenpiteiden osalta keskityttiin mahdollisimman asiakasystävällisiin ratkaisuihin. Teknisten toimenpiteiden toteuttamisen jälkeen autot täyttävät voimassa olevat päästönormit. 1,2-litraisten dieselmoottoreiden osalta lopullinen tekninen ratkaisu esitellään Saksan viranomaiselle marraskuun lopulla, ja se sisältää todennäköisesti ohjelmistopäivityksen.

Saksan viranomaiselle (KBA) on nyt esitelty EA 189 -dieselmoottoreita koskevat tekniset korjaustoimenpiteet, ja KBA on tarkastanut ja vahvistanut ne. Näin väärinkäytösten korjaamiseen on saatu ratkaisu suurimmalle osalle kyseessä olevia autoja.

• 1,6-litraiseen EA 189 -moottoriin asennetaan ilmanvirtausohjain. Se on ritilä, joka lievittää pyörteistä ilmavirtausta ilmamassamittarin edellä ja parantaa näin ilmamassamittarin mittaustarkkuutta merkittävästi. Ilmamassamittari määrittää kulloinkin läpäisevää ilmamassaa. Tämä arvo on moottorinohjauksen kannalta hyvin tärkeä ihanteellista palamista ajatellen. Lisäksi moottoriin tehdään ohjelmistopäivitys. Näiden autojen teknisten toimenpiteiden toteuttaminen kestää todennäköisesti alle tunnin.

• 2,0-litraisiin moottoreihin tehdään ohjelmistopäivitys, ja tämä toimenpide kestää noin puoli tuntia.

Edistysaskeleet moottorien kehityksessä ja parannettu virtaussimulaatio monimutkaisten imujärjestelmien sisällä yhdistettynä ohjelmiston mukautukseen mahdollistivat yksinkertaisen ja asiakasystävällisen ratkaisun.
Teknisten toimenpiteiden tavoitteena on voimassa olevien päästörajojen saavuttaminen siten, ettei moottorin tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen tule muutoksia. Koska kaikki mallivaihtoehdot on kuitenkin vielä mitattava, näiden tavoitteiden saavuttamista ei voida tällä hetkellä vahvistaa lopullisesti.

Näiden KBA:n hyväksymien teknisten toimenpiteiden pohjalta kehitetään parhaillaan tarvittavia huolto-ohjelmia EU28-markkina-alueelle. Tavoitteena on, että ajoneuvoja aletaan korjaamaan tammikuusta 2016 alkaen takaisinkutsukampanjalla. Tämänhetkisen arvion mukaan takaisinkutsukampanja kestää vuoden 2016 loppuun saakka.

Volkswagen vakuuttaa kaikille asiakkailleen, että tarvittavien teknisten toimenpiteiden suorittamiseen tarvittava aika on mahdollisimman lyhyt. Sen lisäksi Volkswagen ottaa yhteyttä jokaiseen asiakkaaseen ja pyrkii huomioimaan kunkin asiakkaan yksilölliset tarpeet teknisten toimenpiteiden suorittamisen aikana, jotta asiakkaalle koituvat (esim. matkan jatkamiseen liittyvät) haitat voidaan minimoida. Tässä yhteydessä Volkswagen vakuuttaa myös, että kaikille asiakkaille tarjotaan sopiva vaihtoehtoinen liikkumismuoto veloituksetta.

Esimerkiksi kaikilla Volkswagenin asiakkailla on jo lokakuun alusta alkaen ollut mahdollisuus tarkastaa itse rekisteri- tai alustanumerolla, koskeeko tämä dieselautojen päästötapaus omaa ajoneuvoa. Suomessa hakupalvelu toimii osoitteessa www.volkswagen.fi.

Näiden määriteltyjen toimenpiteiden myötä tekniset ratkaisut ovat jo saatavilla suurimmalle osalle kaikista konsernin EA 189 -moottorilla varustetuista malleista Euroopassa, joita tämä tapaus koskee. Tämän kuun lopulla KBA:lle esitellään vastaavat toimenpiteet myös 1.2-litraiselle 3-sylinteriselle dieselmoottorille.

Volkswagenin menettelytapaan pohjautuen myös muut konsernin merkit – Audi, SEAT, ŠKODA ja Volkswagen-hyötyautot – suunnittelevat vastaavia toimenpiteitä niille ajoneuvoilleen, joita tämä tapaus koskettaa.

Lisäksi Volkswagen AG luopuu 31.12.2016 saakka vetoamasta EA 189 -moottorityypillä varustettuihin autoihin asennettua ohjelmistoa koskevien takuuvaatimusten mahdolliseen vanhentumiseen, sikäli kuin vaatimukset eivät ole jo vanhentuneet. Volkswagen-asiakkaat eivät siten joudu asian pitkittymisen vuoksi epäedulliseen asemaan.
Autot ovat edelleen teknisesti turvallisia, ja niillä voi ajaa normaalisti.

Huomio: Lehdistötiedotteen sisältämät tiedot eivät koske Volkswagen Group of American tai Volkswagen Canadan tuotteita ja palveluita.

Teksti- ja kuvamateriaali on saatavilla osoitteesta www.volkswagen-media-services.com
Filmi: Technical measures for the EA 189 diesel engines affected

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.