Volkswagen-konserni kehittää virtuaalitodellisuuden ratkaisuja interaktiiviseen tuotanto- ja logistiikkayhteistyöhön

• Volkswagen-konserni on ensimmäinen autonvalmistaja, joka kehittää virtuaalitodellisuusteknologiaa koko konsernissa HTC VIVE –virtuaalitodellisuusjärjestelmän avulla
• Volkswagen Digital Reality Hub -konsernifoorumi luo ihanteelliset olosuhteet merkistä ja paikasta riippumattomalle yhteistyölle virtuaalimaailmassa

Sukellus virtuaalisen todellisuuden (VR) yllättävään maailmaan – esimerkiksi ideoiden vaihtaminen konsernikollegoiden kanssa Tsekissä sijaitsevasta logistiikkahallista Wolfsburgiin – viimeisin virtuaalitodellisuustekniikka mahdollistaa tämän ensimmäistä kertaa. Volkswagen-konsernin asiantuntijat ovat kehittäneet tuotantoon ja logistiikkaan virtuaalitodellisuussovelluksia, joiden avulla osallistujat voivat tavata VR-huoneessa. Testivaiheen jälkeen Volkswagen-konserni on nyt ensimmäinen autonvalmistaja, joka kehittää VR-teknologiaa HTC VIVE-VR-järjestelmällä. Tähän tarkoitukseen kehitetty Volkswagenin Digital Reality Hub yhdessä Innoactive start-upin kanssa yhdistää kaikki olemassa olevat VR-sovellukset, käyttäjät ja työkalut yhdelle alustalle.

”Virtuaalitodellisuus luo ihanteelliset olosuhteet merkistä ja paikasta riippumattomalle yhteistyölle”, sanoo Jasmin Müller Audi Brand Logisticsilta. Yhdessä konsernikollegoidensa kanssa hän kehittää VR-ratkaisuja tuotantoon ja logistiikkaan osana merkkirajat ylittävää digitaalisen todellisuuden tiimiä. He ovat jo suunnitelleet logistiikkakoulutuksia virtuaalitodellisuudessa, luoneet virtuaalisia ympäristöjä työryhmille ja vaihtaneet esimerkkejä virtuaalitodellisuuden parhaista käytännöistä.

Dennis Abmeier konsernin IT:sta on myös digitaalisen todellisuuden tiimin jäsen. Hänen mukaansa ”tietojen vaihto on yhtä tärkeää kuin tiedon kerääminen. Siksi kehitimme Volkswagenin Digital Reality Hub -yhteisalustan yhteistyössä Innoactiven kanssa. Kaikilla työntekijöillä on pääsy kaikkiin olemassa oleviin VR-elementteihin sekä olemassa oleva tieto alustan kautta. Näin mahdollistamme sen, että erilliset yksiköt voivat toteuttaa nopeasti uusia käyttötapauksia, liikkua yhdessä VR-sovelluksessa ja suunnitella uusia työnkulkuja interaktiivisesti.”

Logistiikkaryhmän VR-käyttäjä Mathias Synowski kuvaa virtuaalitodellisuusratkaisujen lisäarvoa: ”Jatkossa voimme olla virtuaalisia osallistujia työryhmissä tai saada virtuaalisesti tukea toisen brändin asiantuntijoilta. Tämä tekee päivittäisestä tiimityöstämme paljon helpompaa ja säästää myös paljon aikaa.” VR-teknologian käyttöönotto on siksi tärkeä askel kohti tulevaisuuden digitaalista, verkottunutta ja tehokasta tuotantoa.

Virtuaalitodellisuussovellusten testaus ja käyttöönotto on esimerkki merkkirajat ylittävästä yhteistyöstä konsernissa: Konsernilogistiikan ja “digitaalisen tehtaan” sateenvarjon alla digitaalisen todellisuuden tiimi kehittää parhaillaan virtuaalitodellisuussovelluksia Audi-, SEAT- ja Volkswagen-brändeille. Sovellukset ovat saatavilla koko konsernissa Volkswagenin Digital Reality Hub -yhteisalustalla. Teknologian osalta loppukäyttäjän VR-laite on HTC VIVE Business Edition VR-järjestelmä, joka on kehitetty erityisesti yrityskäyttöön. Volkswagen-konserni on ensimmäinen autonvalmistaja, joka ottaa käyttöön VR-teknologian koko konsernissa HTC VIVE -järjestelmän avulla.

Video virtuaalitodellisuudesta Volkswagen-konsernin tuotannossa ja logistiikassa:

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.