Volkswagen on saanut Saksan viranomaiselta (KBA) luvan aloittaa 1,6-litraisten EA 189 -dieselmoottoreiden korjaukset

• Koskee 2,6 miljoonaa Volkswagen-konsernin autoa
• Kaikille EA 189 -dieselmoottoreille on nyt korjauslupa
• Asiakkaisiin otetaan yhteyttä kirjeitse

Saksan viranomainen (KBA) on hyväksynyt 1,6-litraisten EA 189 -dieselmoottoreiden korjausratkaisun. Nyt saatu lupa koskee 2,6 miljoonaa Volkswagen-konsernin autoa. Asiakkaisiin otetaan yhteyttä kirjeitse. Kutsukirjeen saatuaan, asiakas voi varata ajan valtuutettuun merkkihuoltoon korjaustoimenpiteen suorittamiseksi.

1,6-litraisella EA 189 -dieselmoottorilla varustettuihin autoihin asennetaan ilmanvirtausohjain moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi. Korjaustoimenpide kestää 30 minuutista tuntiin, ja vaivattomimmin korjaus hoituu esimerkiksi huoltokäynnin tai renkaanvaihdon yhteydessä.

KBA vahvistaa, että toimenpiteet eivät vaikuta korjatun auton polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin, ajokäyttäytymiseen tai akustiikkaan. KBA on vahvistanut tämän jo aikaisemmin 1,2- ja 2,0-litraisten moottoreiden kohdalla. Teknisten toimenpiteiden suorittamisen jälkeen autot täyttävät tyyppihyväksynnän mukaiset päästöstandardit. Korjauksella ei ole myöskään vaikutusta autojen verotukseen Suomessa, sillä typen oksidien (NOx) päästöjä ei käytetä Suomessa auto- tai ajoneuvoverotuksen perusteena.

Maahantuoja lähettää takaisinkutsukirjeen nyt myös 1,6-litraisten EA 189 -dieselautojen asiakkaille, joiden autoja takaisinkutsu koskee. Kirjeen saatuaan asiakas voi varata ajan valtuutettuun merkkihuoltoon. Korjaustoimenpide voidaan tehdä vain valtuutetussa merkkihuollossa ja se on asiakkaalle maksuton. Kun korjaustoimenpide on suoritettu, saa asiakas korjauksen suorittamisesta todistuksen.

KBA on hyväksynyt jo aikaisemmin tänä vuonna 1,2- ja 2,0-litraisten moottoreiden korjausratkaisut. Suomessa korjausratkaisu on tällä hetkellä saatavilla yhteensä 17 000 autoon ja näistä 46 % on jo korjattu (Audi, SEAT, Volkswagen).

Autot ovat edelleen teknisesti turvallisia ja niillä voi ajaa normaalisti. Mikäli asiakas ei ole saanut takaisinkutsukirjettä ennen seuraavaa katsastusta, auton voi katsastaa normaaliin tapaan ja korjaus tehdään katsastuksen jälkeen. Johtuen eri moottorinohjainlaitteiden suuresta määrästä, takaisinkutsu toteutetaan KBA:n kanssa sovitussa aikataulussa. Tästä johtuen takaisinkutsu ei ala samanaikaisesti kaikille malleille ja moottori-/vaihteistoversioille.

Oheinen video näyttää miten ohjainlaitteen päivitys tehdään.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille yli 6,2 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 195 878 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös yli 10 000 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 86 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 70 vuotta. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 11 807 kappaletta markkinaosuuden ollessa 10,5 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2019 oli edellisvuoden tapaan Golf 3 396 rekisteröidyllä autolla ja 3,0 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös Volkswagen Polo 1,8 % markkinaosuudella. Hiljattain lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 474 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 37 jälleenmyyjää ja 43 valtuutettua merkkihuoltoa. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.