Volkswagen vuoden 2016 eniten rekisteröity automerkki

• Suomessa rekisteröitiin vuonna 2016 selvästi eniten Volkswagen-merkkisiä autoja
• Volkswagen oli vuonna 2016 myös eniten rekisteröity henkilöautomerkki
• Volkswagen päätti vuoden 2016 vahvana markkinajohtajana: henkilöautojen markkinaosuus oli joulukuussa 12,8 %
• Suosituin Volkswagen-henkilöautomalli oli Volkswagen Golf
• Suosituin Volkswagen-pakettiautomalli oli Volkswagen Transporter

Volkswagen rikkoi jälleen omia ennätyksiään olemalla vuonna 2016 jo kuudennen kerran peräkkäin Suomen ostetuin henkilöautomerkki. Uusia Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin kuluneen vuoden aikana 13 197 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja).

Joulukuussa Volkswagen oli Suomen eniten rekisteröity henkilöauto markkinaosuuden (12,8 %) ollessa yksi koko vuoden parhaista.

Koko Volkswagen-henkilöautomallisto ylsi huippusuoritukseen vuonna 2016. Suomen suosituin Volkswagen-henkilöautomalli oli edelleen Golf 5072 kappaleella ja 4,3 % markkinaosuudella. Suurin kasvu oli Volkswagen Tiguanilla (827), jonka rekisteröinnit kasvoivat yli 120 % viime vuoteen verrattuna. Myös Volkswagen Touranin (777) rekisteröinnit kasvoivat merkittävästi. Viime vuoteen verrattuna sen rekisteröinnit kasvoivat yli 70 %. Volkswagenin plug-in-hybridien rekisteröinnit saavuttivat myös uuden ennätyksen. Volkswagen Golf GTE:n ja Passat GTE:n yhteenlasketut rekisteröinnit kasvoivat yli 200 % (218). Volkswagen-malliston 4MOTION-nelivetoautojen suoritus vuonna 2016 oli myös vahva. Henkilöautojen 4MOTION-nelivetojen määrä kasvoi yli 73 % ja niitä rekisteröitiin 1 790 kappaletta.

Volkswagen-hyötyautoilla ennätyksellinen myyntivuosi

Volkswagen-hyötyautomalleja rekisteröitiin Suomessa eri ajoneuvolajeissa vuonna 2016 yhteensä peräti 4023 kappaletta. Niistä 4MOTION-nelivetomalleja oli 1424 kpl (35,4 %), kaikkien aikojen ennätys sekin. Volkswagen-pakettiautoja rekisteröitiin 3080 kappaletta markkinaosuuden ollessa 22,8 %. Suosituin pakettiautomalli oli Volkswagen Transporter 2126 kappaleella ja 15,7 % markkinaosuudella. Kaikista Volkswagen-pakettiautoista 4MOTION-nelivetomalleja oli 1240 kappaletta (40,3 %). Volkswagen oli edelleen ylivoimainen nelivetoisten pakettiautojen markkinajohtaja Suomessa.

Volkswagen-hyötyautojen vuoden 2016 uutuuksiin kuuluivat mm. uusi Volkswagen Amarok V6-mallisto sekä väkivahvat 150 kilowatin moottorit Volkswagen Transporteriin. Klassikon asemaan noussut Volkswagen Transporter oli arvostetun kansainvälisen lehdistöraadin valitsema Van of the Year 2016 ja syksyllä sama taho palkitsi uuden Volkswagen Crafterin Van of the Year 2017-arvolla. Uusi Crafter saapuu Suomeen kevään 2017 aikana.

Rekisteröintitietojen lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, tietojen tekninen toimitus Bisnode Marketing Oy.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille yli 6,2 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 195 878 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös yli 10 000 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 86 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 70 vuotta. Vuonna 2019 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 11 807 kappaletta markkinaosuuden ollessa 10,5 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2019 oli edellisvuoden tapaan Golf 3 396 rekisteröidyllä autolla ja 3,0 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös Volkswagen Polo 1,8 % markkinaosuudella. Hiljattain lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 474 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 37 jälleenmyyjää ja 43 valtuutettua merkkihuoltoa. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.