• Volkswagen | K-Auto/

Volkswagenin ID.-malliston FastLane-malliversioita saatavilla hyvin –täyssähköautotehtaiden tuotanto rullaa täydellä teholla

• Volkswagenin suosittuja ID.3, ID.4 ja ID.5 FastLane -malliversioita on saatavilla noin 4-8 kuukauden toimitusajalla
  • Zwickaun tehtaalla työskennellään nyt kolmessa vuorossa
  • Emdenin tehtaasta toinen yksinomaan täyssähköautoja valmistava tehdas Saksassa
  • Volkswagen Hyötyautojen tehdas Hannoverissa aloitti Volkswagen ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo -mallien valmistuksen

Volkswagenin ACCELERATE-strategia etenee johdonmukaisesti. Osana maailmanlaajuista sähköistymisprojektiaan Volkswagenin tavoitteena on kasvattaa täyssähköautojen osuus Euroopassa yli 70 prosenttiin. Strategian ytimessä on myös tehtaiden modernisointi ja uudelleenmuokkaaminen.

”Suomen automarkkina sähköistyy kiihtyvää vauhtia ja Volkswagen tekee kaikkensa, että näissä vaikeissakin toimitusolosuhteissa saamme toimitettua suomalaisille tilatut autot mahdollisimman nopeasti. Volkswagen ID.-malliperheen FastLane-malliversiot ovat saavuttaneet suuren suosion niiden lyhyempien toimitusaikojen suhteen ja olen erittäin tyytyväinen, että voimme palvella asiakkaitamme tällaisella erityisellä tavalla. Tällä hetkellä FastLane-malliversioidemme toimitusajat vaihtelevat noin 4-8 kuukauden paikkeilla, mallista riippuen. Osa asiakkaistamme joutuu toki edelleen odottamaan autoaan pidempään, mutta nyt tehtaiden tuotannon pyöriessä täydellä vauhdilla, siihenkin on odotettavissa asteittain helpotusta”, sanoo K-Auton Volkswagen-henkilöautoista vastaava vt. liiketoimintajohtaja Kari-Mikael Järvenpää.

Suomeen saatiin juuri vahvistettua tehtaan tuotannosta lisäerä ID.3 FastLane-autoja. Nyt valittavana on 58 kWh Pro -version lisäksi myös 77 kWh akulla varustettu Pro S -versio, jonka WLTP-toimintamatka on jopa 546 kilometriä. Pro S -versiossa on Pro-versioon verrattuna lisäksi mm. 19” kevytmetallivanteet sekä Design-istuimet edessä, 30-värin Ambiente-valaistus sekä läpilastausmahdollisuus takaistuimessa. Volkswagen ID.3 Pro S hinta alkaen 45 500 euroa.

Volkswagenin täyssähköautotehtaat toimivat täydellä teholla

Volkswagenin ensimmäinen yksinomaan täyssähköautoja valmistava tehdas Zwickaussa on kärsinyt koko autoteollisuutta vaivaavasta komponenttipulasta ja Ukrainan sodan aiheuttamista tuotantovaikeuksista. Nyt tarvittavien komponenttien ja osien toimitusketjut ovat vakaita ja Zwickaussa voidaan työskennellä täydellä teholla ja kolmessa vuorossa. Päivittäin tuotantolinjoilta valmistuu noin 1 300 täyssähköautoa.

Toukokuun puolessa välissä ensimmäinen täyssähköinen Volkswagen ID.4 rullasi ulos Emdenin tehtaan tuotantolinjalta. Emdenin tehtaasta tulee toinen yksinomaan täyssähköautoja valmistava tehdas Saksassa. Sen uudelleenmuokkaaminen perinteisestä polttomoottoriautoja valmistavasta tehtaasta on ollut suurin projekti tehtaan historiassa, investointibudjetin ollessa noin 1 miljardi. Tehtaalla työskentelee noin 8 000 työntekijää ja tehtaan valmistuskapasiteetti tulee olemaan vuoden 2022 lopulla noin 800 täyssähköautoa päivässä. Volkswagenin Emdenin tehtaalla tullaan valmistamaan sekä ID.4-malliversioita että myöhemmin markkinoille tulevia ID. AERO -mallin Sedan- ja Variant-malliversioita (Eurooppaan tulevia versioita ei vielä ole esitelty).

Volkswagen Hyötyautojen tehdas Hannoverissa on aloittanut uusien täyssähköisten ID. Buzz -mallien valmistuksen. Volkswagen ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo -mallien valmistuksen aloitus Hannoverin tehtaalla on tärkeä virstanpylväs kohti sähköistymistä. Tehtaan muutostyöt kestivät lähes kaksi vuotta ja tuotantolinjojen muokkaaminen oli monimutkainen prosessi, sillä tehtaalla valmistetaan edelleen myös T6.1 ja Multivan -malleja. Tehtaalla työskentelee lähes 4 000 työntekijää ja tehtaalta valmistuu vuoden 2022 aikana noin 15 000 ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo -täyssähköautoa. Tulevaisuudessa Hannoverin tehtaan tuotantokapasiteetti on tarkoitus nostaa 900 autoon päivässä ja 130 000 autoon vuodessa.

Volkswagenin Wolfsburgin ja Dresdenin tehtailla valmistetaan tällä hetkellä täyssähköistä Volkswagen ID.3 -mallia. Vuonna 2026 Wolfsburgissa valmistettavien täyssähköautojen joukkoon liittyy uusi täyssähköinen malli – Trinity (ei vielä esitelty). Volkswagen investoi myös Braunschweigin, Salzgitterin ja Kasselin tehtaisiin, joissa valmistetaan MEB-alustarakennetta käyttävien täyssähköautojen akustoja, roottoreita/staattoreita ja sähkömoottoreita.

Vuoteen 2026 mennessä Volkswagen-brändi investoi noin 21 miljardia euroa tulevaisuuden sähköiseen liikkuvuuteen, hybridisaatioon ja digitalisaatioon.

Volkswagen ID.3 hinnasto ja lisävarustehinnasto:

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.