• Volkswagen | K-Auto/

Volkswagenin Trinity-projekti – pitkä toimintamatka, erittäin nopea lataus ja mullistava tuotantoprosessi: sedanin tuotanto käynnistyy vuonna 2026

• Trinitystä tulee ACCELERATE-strategian keskipiste
  • Uudet standardit toimintamatkalle, latausnopeudelle ja digitalisaatiolle
  • Liiketoimintamalli 2.0:n tavoitteena luoda tuottoja digitaalisista palveluista auton käyttöaikana
  • Sarjatuotannon myötä Wolfsburgin tehtaasta tulee näyteikkuna innovatiivisille, täysin verkottuneille tuotantoprosesseille

Volkswagen tarjoaa ensimmäisen ennakkokatselmuksen Trinity-projektiinsa: täyssähköisen sedan-mallin valmistus alkaa Wolfsburgissa vuonna 2026 ja se asettaa uudet standardit toimintamatkalle, latausnopeudelle ja digitalisaatiolle – ja se suoriutuu useimmista ajotilanteista itsenäisesti, eli toimii autonomisen ajamisen tasolla 4.

Trinity-nimi on johdettu latinan sanasta trinitas, joka tarkoittaa kolmiyhteyttä. Sen mukaisesti Trinity edustaa kolmea keskeistä teemaa: hiljattain kehitettyä nykyaikaisimmat ohjelmistot sisältävää elektronista alustaa, toimitusrakenteen yksinkertaistamista sekä täysin verkotettua ja älykästä tuotantoa Wolfsburgin päätehtaalla Saksassa.

”Trinity on eräänlainen kiteytys ACCELERATE-strategiallemme, tiennäyttäjähanke, ohjelmistopohjainen unelma-automme”, kertoo Volkswagen-brändin toimitusjohtaja Ralf Brandstätter.

Hiljattain kehitetty ajoneuvoarkkitehtuuri tulee asettamaan uudet standardit toimintamatkalle, latausnopeudelle (lataa yhtä nopeasti kuin tankkaat) ja digitalisaatiolle.

Trinity tarjoaa lisäksi mahdollisuuden autonomiseen ajamiseen volyymisegmentissä. Suunnitellun sarjatuotannon aloittamishetkellä vuonna 2026 Trinity on autonomisen ajamisen tasolla 2+ (osittainen automaatio, auto voi liikkua ilman kuljettajan ajoon puuttumista) ja on teknisesti valmis tasolle 4 (auto suoriutuu useimmista ajotilanteista täysin itsenäisesti).

”Käytämme mittakaavaetuamme saadaksemme autonomisen ajamisen useiden ihmisten ulottuville ja rakentamalla oppivan neuroverkoston. Näin luomme edellytykset autokantamme jatkuvalle tietojenvaihdolle esimerkiksi liikennetilanteista, esteistä tai onnettomuuksista”, Ralf Brandstätter sanoo.

Trinity säästää ihmisten aikaa ja vähentää stressiä. Pitkän moottoritiematkan jälkeen saavut määränpäähäsi rentoutuneena, koska auto on tuonut sinut automaattisesti lomanviettopaikkaasi tai kotiisi töiden jälkeen.

”Trinitystä tulee siis asiakkaillemme eräänlainen aikakone”, kertoo Brandstätter.

Sarjatuotannon alkaessa Wolfsburgin tehtaasta tulee näyteikkuna huipputeknisille, älykkäille ja täysin verkottuneille tuotantoprosesseille.

”Ajattelemme auton valmistustavan täysin uusiksi ja esittelemme vallankumouksellisia lähestymistapoja. Digitalisaatiolla, automaatiolla ja kevytrakenteilla on tässä tärkeä rooli”, sanoo Ralf Brandstätter.

Tulevaisuuden ajoneuvomalleista, kuten Trinitystä, valmistetaan huomattavasti vähemmän eri versioita. Autoissa on käytännössä kaikki tarvittava valmiina ja asiakkaat voivat ottaa haluamansa toiminnot käyttöön milloin tahansa digitaalisen ekosysteemin avulla. Tämä yksinkertaistaa tuotantoa merkittävästi.

Kehittämällä autosta ohjelmistopohjaisen, Volkswagen luo edellytyksiä uusille, dataan perustuville liiketoimintamalleille. Yksilön liikkumisen esteitä on poistettava ja samalla on tarjottava entistä houkuttelevampia palvelupaketteja käyttäjille. Auton käyttövaiheessa Volkswagen aikoo saada lisätuottoja asiakkaiden ohjelmistojen kautta varaamista lataus- ja energiapalveluista tai autonomisesta ajamisesta.

”Tulevaisuudessa ajoneuvo itsessään ei enää määritä ostohetkellä sen yksilöllistä kokoonpanoa. Sen sijaan asiakkaat voivat hankkia digitaalisen ekosysteemin avulla lisätoimintoja tarpeittensa mukaan milloin tahansa”, Ralf Brandstätter kertoo.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.