VV-Auto aloittaa tyypin EA 189 -dieselautojen takaisinkutsun Suomessa

Volkswagen-konsernin tyypin EA 189 -dieselmoottorien ohjainlaitteisiin on asennettu ohjelmisto, joka muuttaa typenoksidien (NOx) päästöjä ennen markkinoille saattamista tehtävissä tyyppihyväksyntätesteissä.

Saksan viranomainen (KBA) on hyväksynyt näiden autojen tekniset korjaustoimenpiteet ja osa päivitykseen tarvittavista ohjelmistoista on nyt valtuutettujen merkkihuoltojen käytettävissä. Takaisinkutsu voidaan täten aloittaa myös Suomessa. Ohjelmistopäivityksessä moottorinohjainlaite päivitetään siten, että auton päästöt vastaavat tyyppihyväksynnän mukaisia arvoja.

Ensimmäisenä takaisinkutsun piiriin tulevat 2,0-litraisella moottorilla varustetut Volkswagen Golf, Volkswagen Amarok, Audi A4 ja Audi A5 sekä Audi Q5. Johtuen eri moottorinohjainlaitteiden suuresta määrästä, takaisinkutsu ei ala samanaikaisesti kaikille malleille ja moottori-/vaihteistoversioille.

"Maahantuoja lähettää takaisinkutsukirjeen asiakkaille, joiden autoja takaisinkutsu koskee. Kirjeen saatuaan asiakas voi varata ajan valtuutettuun merkkihuoltoon. Korjaustoimenpide kestää 30 minuutista tuntiin, ja vaivattomimmin korjaus hoituu huoltokäynnin tai esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä. Korjaustoimenpide voidaan tehdä vain valtuutetussa merkkihuollossa ja se on asiakkaalle maksuton." kertoo VV-Auto Groupin viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.

1,2- tai 2,0-litraisella dieselmoottorilla varustettuihin autoihin tehdään moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisella moottorilla varustettuihin autoihin asennetaan ilmanvirtausohjain moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi. Teknisten toimenpiteiden suorittamisen jälkeen autot täyttävät tyyppihyväksynnän mukaiset päästöstandardit.

Kun korjaustoimenpide on suoritettu, asiakas saa mukaansa todistuksen, jossa Volkswagen AG vakuuttaa, että toimenpiteet eivät vaikuta korjatun auton polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, CO2-päästöihin, ajokäyttäytymiseen tai akustiikkaan. Korjauksella ei ole myöskään vaikutusta autojen verotukseen Suomessa, sillä typen oksidien (NOx) päästöjä ei käytetä Suomessa auto- tai ajoneuvoverotuksen perusteena.

Autot ovat edelleen teknisesti turvallisia ja niillä voi ajaa normaalisti. Mikäli asiakas ei ole saanut takaisinkutsukirjettä ennen seuraavaa katsastusta, auton voi katsastaa normaaliin tapaan ja korjaus tehdään katsastuksen jälkeen.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.