Wolfsburgissa valmistettu jo 43 miljoonaa Volkswagenia

• 43. miljoonas valmistunut Volkswagen on uusi Touran

Lehdistötiedote 24.11.2015

Marraskuun 24. päivänä vuonna 2015 valmistui Volkswagenin Wolfsburgin tehtaalta aivan erityinen uusi Volkswagen Touran: se on 43. miljoonas Volkswagen Wolfsburgin tuotantolinjalta. Ensimmäinen Touran valmistui Wolfsburgin tuotantolinjalta vuonna 2003, ja tähän mennessä kesällä ensiesiteltyjä uusimman sukupolven Touraneita on valmistettu jo yli 28 000 kappaletta.

"Wolfsburgin tehtaan henkilökunta on erittäin sitoutunutta ja kokenutta. Henkilöstömme asiantuntemus on tehnyt tämän merkkipaalun saavuttamisen mahdolliseksi." kertoo Wolfsburgin tehtaanjohtaja Jens Herrmann. Myös tehtaan työntekijä Matthias Koch iloitsee saavutuksesta: "Wolfsburgin tehtaan työlleen omistautunut henkilökunta voi oikeutetusti olla ylpeä."

Tällä hetkellä Volkswagenin Wolfsburgin tehtaalla valmistetaan Touranin lisäksi Golfia, Sportsvania ja Tiguania. Tehtaan päivittäinen tuotantokapasiteetti on noin 3 800 autoa. Parhaillaan valmistaudutaan ensi vuonna aloitettavaan uuden Tiguanin tuotantoon.

Volkswagenin Wolfsburgin tehtaan aiempia merkkipaaluja ovat mm. miljoonannen Kuplan valmistuminen vuonna 1955. Kuplaa valmistettiin Wolfsburgissa vuoteen 1974 asti yhteensä 11 916 519 kappaletta. Samana vuonna 1974 alkoi niin ikään suursuosioon nousseen Volkswagen Golfin valmistus. Miljoonas Golf rullasi tehtaasta ulos jo kahden vuoden kuluttua, ja kymmenes miljoonas Golf valmistui vuonna 1988. 90-luvulla Wolfsburgin tehdas laajensi tuotantoaan mm. Polo- ja Lupo-malleihin. Golf jatkoi ennätysten rikkomista vuonna 2007, jolloin autoja oli valmistunut 25 miljoonaa, ja vuonna 2013 määrä oli jo 30 miljoonaa. Wolfsburgin valmistushistoriaan kuuluvat myös mm. Jetta, Bora, Golf Variant ja Passat.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.