43 venettä Louhiluokan EM-kisoihin

Volvo Dragon European Championships eli Louhiluokan Euroopan mestaruus -purjehdukset järjestetään 5.-10. elokuuta Hangossa.
Ilmoittautuneita veneitä on 43, kymmenestä eri maasta. Suurimmat joukkueet tulevat Suomesta (14 venettä) ja Venäjältä (12 venettä). Myös viisi ruotsalaista, neljä saksalaista, kaksi norjalaista ja kaksi englantilaista louhea osallistuvat kilpailuun. Yhden venekunnan maita ovat Tanska, Viro, Ranska ja Monaco.

Euroopan mestaruudet alkavat elokuun 5. päivänä, jolloin mittaukset ja avajaiset järjestetään. 6.-10.8. ajetaan yhteensä 7 lähtöä. Ennen EM-viikkoa pidetään virityskilpailuna 1.-4.8. Suomen avoimet louhimestaruudet.

Euroopan vahvimmat Louhimaat ovat viime aikoina olleet Tanska ja Saksa. Vuodesta 1980 lähtien Tanska on voittanut kahdeksan EM-arvoa, Saksan voittaessa 6. Tanskan kunniaa puolustaa tällä kertaa Valdemar Bandolowski, joka viime vuoden Skotlannin EM-kisoissa sijoittui seitsemänneksi. Saksalaisista vahvin lienee Markus Wieser, joka Fritz Wernerin ja Thomas Auracherin kanssa voitti viime vuoden Dragon Gold Cupin Ranskan Douarnenez'issä.

Venäjällä Louhiluokka on kasvanut voimakkaasti. Menestyviä purjehtijoita ovat mm. Alexey Krylov, Artiom Kuznetsov ja Maksim Semerkanov, jotka kansainvälisissä Louhiregatoissa ovat sijoittuneet kymmenen parhaan joukkoon. Englannin Patrick Clifford on myös vieraillut aikaisempien EM-kisojen kärkijoukoissa.

Suomen Louhipurjehtijoista Tom Jungell on näyttänyt kyntensä voittamalla 2000-luvulla neljä Suomen mestaruutta. Henrik Dahlman vei SM-arvon vuonna 2006, Timo Lampénin voittaessa vuonna 2000. Dahlman sekä Christian Borenius ovat keränneet arvokasta kokemusta Louhiluokan suur-regatoista mannermaalla. Vuoden tulokkaita Louhiluokassa ovat avomeripurjehtija Harry Harkimo ja ratakettu Kenneth Palmgren.

Regatan pääsponsorina toimii Volvo. Volvo jatkaa voimakasta panostustaan purjehdusurheilun tueksi. Viimeksi Volvo tuki Kanadan Kingstonissa pidettyjä ISAFin juniorien maailmanmestaruuskilpailuja, joissa Suomen joukkue Laser- ja 29er-veneillä sijoittui ansiokkaalle 11. sijalle Volvo Team Trophy joukkuekilpailussa.

EM-regatan järjestäjänä toimii Hangö Segelförening, joka viime vuonna täytti 100 vuotta. HSF järjesti Louhien EM-kisat myös vuonna 1992. Euroopan mestari saa vuodeksi haltuunsa maineikkaan kiertopalkinnon Coupe Virginie Heriot. Rouva Heriot oli innokas kilpapurjehtija, joka itse osallistui HSF:n 20-vuotis juhlaregattaan vuonna 1926.

Henry Ericsson, lehdistöpäällikkö, Volvo Dragon European Championships 2007, puh +358-500-433580, sähköposti henry.ericsson@arcada.fi

Lisätietoja: www.dragoneuropeans.org, www.intdragon.org, www.hsf.fi