Ainutlaatuista hienostuneisuutta uudella tasolla

● Painopiste elegantissa, hienostuneessa muotoilussa ja yksityiskohdissa

● Uudet Drive-E-moottorit

● Uusi intuitiivinen Sensus Connected Touch -järjestelmä

● Kehittyneet IntelliSafe-järjestelmät

● Aktiivinen kaukovalojen ohjaus tekee pimeällä ajamisesta rentouttavampaa

- Uuden Volvo S80:n, V70:n ja XC70:n ominaisuudet perustuvat ihmiskeskeiseen lähestymistapaamme, joka on ollut Volvon tavaramerkki jo yli 85 vuoden ajan. Ne nostavat suurempien malliemme elegantin hienostuneisuuden uudelle tasolle. Luomme tietä tulevalle mallistollemme tuomalla nämä kolme mallia visuaalisesti lähemmäksi toisiaan. Uudistus on yksi perusteellisimmista yhtiömme historiassa. Pääpaino on ollut entistä korkeammassa laadussa ja yksityiskohtaisuudessa, kertoo Volvo Car Groupin tuotestrategian varajohtaja Lex Kerssemakers.

Uusi Volvo S80: ainutlaatuista hienostuneisuutta

Useat uudet ulkomuotoilulliset yksityiskohdat vahvistavat uuden Volvo S80:n hienostunutta nykyaikaista yleisilmettä. Uusissa etu- ja takapuskureissa on laajennettu ja levennetty vaikutelma, joka saa auton näyttämään leveämmältä ja matalammalta. Uudet suorakulmaiset päiväajovalot edessä antavat S80:n keulalle nykyaikaisemman ilmeen, ja pyöristetyt klassiset Volvo-valot takana vetävät visuaalisesti autoa maata kohti. S80-malliin voi asentaa ilmeikkäät 19 tuuman vanteet mukavuudesta tinkimättä.

- Kokonaisvaikutus lisää auton hienostunutta eleganssia. Olemme luoneet leveämmät mittasuhteet etusäleikköön ja lisänneet yksityiskohtia, kuten kromikorostuksia, jotka antavat autolle elegantin ja ylellisen ilmeen, sanoo ulkomuotoilun johtaja Fedde Talsma.

Yksityiskohtiin keskittyminen antaa S80-mallille entistä enemmän hienostuneisuutta. Executive-sisustuskokonaisuus on ylellisyyden korkein taso, joka yhdistää käsityön teknologiaan. Inscription puolestaan on valikoima vaihtoehtoja, joiden avulla asiakas voi muokata autoaan henkilökohtaisen makunsa mukaisesti.

- Olemme erittäin ylpeitä, että skotlantilainen Bridge of Weir on korkealaatuisten istuintemme nahkatoimittaja. Heidän aito lehmännahkansa on vähemmän pintakäsiteltyä kuin muissa premium-luokan autoissa, minkä ansiosta se tuntuu pehmeämmältä ja luonnollisemmalta. Istuinten ja auton muiden materiaalien korkea laatu luovat aitoa skandinaavista tunnelmaa, kertoo värien ja verhoilujen suunnittelujohtaja Lena Jiseborn.

Pinnan alla ajokokemuksen ytimessä vaikuttaa erinomainen alusta. S80-auton ostaja voi valita kolmesta eri alustatyypistä: Comfort, madallettu Sport-alusta ja aktiivinen Four-C.

Uusi Volvo V70: korostettua eleganssia

- Olemme valmistaneet farmarimalleja vuodesta 1953, jolloin Volvo Duett esiteltiin. Kuusi vuosikymmentä myöhemmin uusi Volvo V70 jatkaa perinteitä yhdistämällä muodon ja toiminnon kauniilla tavalla, Fedde Talsma toteaa.

Tämä ylivertainen tilava perheauto tarjoaa perheille ensiluokkaista mukavuutta ja hienostuneisuutta yhdistettynä vakuuttavaan 575 litran tavaratilaan.

Takaistuimet voi taittaa alas kolmessa osassa (40/20/40), mikä tarjoaa monia mahdollisuuksia säätää tavaratilaa. Kun kaikki takaistuimet on taitettu tasaisesti alas, tavaratila kasvaa valtavaan 1600 litraan. Sähkötoiminen takaluukku, jota voi käyttää etäältä avaimenperästä tai kojetaulusta käsin, on toinen ihmiskeskeinen yksityiskohta.

Takaistuimeen voi integroida kaksivaiheiset turvaistuimet, jotka tulevat esiin yhdellä vaivattomalla liikkeellä ja tarjoavat mukavan ja turvallisen matkustuskorkeuden lapsille (3-vuotiaasta ylöspäin).

Hienostunut muotoilu korostaa V70-mallin eleganttia nykyaikaista ilmettä.

- Olemme luoneet leveämmät mittasuhteet etusäleikköön sekä lisänneet yksityiskohtia kokonaisuuteen. Päiväajovalot ja kromikorostukset antavat autolle ylellisemmän vaikutelman. Uusi auto näyttää elegantimmalta ja dynaamisemmalta, Fedde Talsma toteaa.

Uuden V70:n takaosassa on uusi takapuskuri, pakoputket ja kromiyksityiskohtia sekä uudelleenmuotoillut takavalot. Autoon on myös saatavilla jopa 19 tuuman vanteet.

Hienostuneisuus näkyy myös eri sisustuspaketeissa. Inscription on valikoima vaihtoehtoja, joiden avulla asiakas voi luoda aidosti henkilökohtaisia yhdistelmiä.

Uusi Volvo XC70: vahvaa hienostuneisuutta kaikissa olosuhteissa

Volvo raivasi tietä täysin uudelle segmentille V70 Cross Country -mallillaan vuonna 1997.

- Päätavoitteemme XC-mallien jatkuvassa kehitystyössä on luoda erittäin mukava henkilöauto, jolla on pätevät maasto-ominaisuudet. Voimakas ja hienostunut nykyaikainen ulkoasu kuvastaa hyvin XC70:n pinnan alla piilevää vahvuutta ja kyvykkyyttä. Malli sopii hyvin niille, jotka kaipaavat seikkailuihinsa lisäannoksen hienostuneisuutta, Lex Kerssemakers sanoo.

Neliveto ja valinnainen alamäkihidastin tehostavat XC70:n maasto-ominaisuuksia entisestään.

Useat ulkoiset muotoilulliset yksityiskohdat terävöittävät XC70:n nykyaikaista ilmettä. Näitä ovat mm. uusi suurempi rautamerkki, päiväajovalot sekä mattahopeakoristukset. XC70-malliin on saatavana jopa 19 tuuman vanteet.

- Tavoitteemme on korostaa ylellistä tunnelmaa ja dynaamista ilmettä. XC70:n tulisi olla kuin kotonaan missä tahansa ympäristössä, olipa kyseessä sitten maaseutu tai kylpylän pysäköintialue, Fedde Talsma sanoo.

XC70 sisältää myös paranneltuja maasto-ominaisuuksia korostavia muotoilullisia yksityiskohtia, kuten suojalevyt, jotka suojaavat autoa epätasaisilla pinnoilla ajettaessa. Suojaava musta komponentti vyölinjan alapuolella jatkuu etusumuvalojen ympärille ja antaa autolle tarkoituksenmukaisen ja toiminnallisen ilmeen. Myös takavalot on muotoiltu uudelleen.

Kuten V70-mallissa, takaistuimet voi taittaa alas kolmessa osassa (40/20/40). Kun kaikki takaistuimet on taitettu tasaisesti alas, tavaratila kasvaa 575 litrasta 1600 litraan. Toinen ihmiskeskeinen yksityiskohta on sähkötoiminen takaluukku.

Takaistuimeen voi integroida kaksivaiheiset turvaistuimet, jotka tarjoavat mukavan ja turvallisen matkustuskorkeuden lapsille (3-vuotiaasta ylöspäin).

Parannuksia uudessa V70-, XC70- ja S80-mallistossa

Volvon uusi kaksilitrainen nelisylinterinen Drive-E-moottorituoteperhe lanseerataan vuoden 2013 syksyllä. Uusiin V70-, XC70- ja S80-malleihin on aluksi saatavilla uusi D4-turbodiesel sekä T5-bensiiniturbomoottori.

Uusi D4 kehittää 181 hevosvoimaa tehoa ja 400 Nm vääntöä. Moottori käyttää ensimmäisenä maailmassa i-Art-tekniikkaa, joka vähentää polttoaineen kulutusta. Tekniikka hyödyntää painepalautusta kustakin polttoainesuuttimesta perinteisen yksittäisen paineanturin sijaan, minkä ansiosta järjestelmä voi jatkuvasti valvoa ja säätää ruiskutusta jokaisessa neljässä sylinterissä.

Polttoaineen kulutus käsivalintaisella vaihteistolla varustetussa S80-mallissa on 3,8 l/100 km. Vastaavat CO2-päästöt ovat 102 g/km. V70:n ja XC70:n vastaavat lukemat ovat 4,1 l/100 km (109 g/km) ja 4,4 l/100 km (117 g/km).

T5-moottori kehittää 245 hevosvoimaa tehoa ja 350 Nm vääntöä. Polttoaineen kulutus uuden 8-vaihteisen automaattivaihteiston kanssa on 4,3 l/100 km (114 g/km) S80:ssa, 4,4 l/100 km (117 g/km) V70:ssä ja 4,8 l/100 km (129 g/km) XC70:ssä.

Vähäisempi polttoaineen kulutus

Nelisylinterisen 115 hevosvoiman D2-dieselmoottorin polttoaineen kulutus uudessa Volvo S80 -mallissa (käsivalintaisella vaihteistolla) on laskenut luokkansa matalimmalle tasolle 4,1 l/100 km (yhdistetty). Vastaavat CO2-päästöt ovat 107 g/km, mikä olisi ollut ennenkuulumatonta tämän kokoluokan autossa muutama vuosi sitten. Vastaavat lukemat automaattivaihteiston kanssa ovat 4,1 l/100 km ja 109 g/km. Insinöörien saavutusta korostaa se tosiseikka, että päästötaso on nyt sama Volvon suurimmassa sedanissa kuin yhtiön pienimmässä autossa, C30 DRIVe -mallissa, kolme vuotta sitten.

Uuden Volvo V70 D2 -mallin taloudellisuus on luokkansa kärkeä: 4,2 l/100 km (109 g/km) käsivalintaisen vaihteiston ja 4,2 l/100 km (111 g/km) automaattivaihteiston kanssa.

Volvo S80:n D3-automattiversion (136 hv) CO2 -päästöt ovat 129 g (4,9 l/100 km). V70 D3 -version vastaavat lukemat ovat 130 g (4,9 l/100 km).

Uudessa Volvo XC70 -mallissa D5-moottorin (215 hv), käsivalintaisen vaihteiston ja nelivedon yhdistelmä kuluttaa polttoainetta 5,3 l/100km (139 g/km).

S80-malli 1,6 litran GTDi T4 -moottorilla (180 hv) ja automaattivaihteistolla kuluttaa polttoainetta 7,1 l/100 km (165 g/km). Vastaavat lukemat V70 T4 -mallissa ovat 7,2 l/100 km (168 g/km).

Kaikki lukemat koskevat yhdistettyä ajoa ja ovat alustavia. Täydelliset tiedot kaikista moottori- ja vaihteistoversioista löytyvät Teknisistä tiedoista.

Sensus Connected Touch: uusia yhteysmahdollisuuksia

Sensus-HMI-käyttöliittymään on tuotu uusia ominaisuuksia, jotka lisäävät uutta intuitiivista tekniikkaa, jonka avulla autossa voidaan olla yhteydessä Internetiin. Sensus Connected Touch -järjestelmä muuntaa 7-tuumaisen näytön huippulaadukkaaksi infrapunakosketusnäytöksi, jota voi käyttää jopa hansikkaat kädessä. Tämä on automaailmassa ainutlaatuista.

Kuljettaja muodostaa yhteyden verkkoon autoon asennetun 3G/4G-nettitikun tai matkapuhelimen kautta. Ominaisuuksia ovat:

● Musiikin suoratoisto Internetistä

● Kansainvälinen valikoima Internet-radiokanavia (Tune In ja Orange Live Radio)

●Internet-selaus (ei ajettaessa)

● Google Map ja Google-haku

● 3D-navigointi liikennetiedoilla ja vaarallisten alueiden varoituksilla

● Ilmaisen pysäköinnin paikannin

● TripInfo, joka lukee Wikipedia-tietoja ääneen kiinnostavista kohteista reitin varrella

● Sovellukset ja App Store, jossa uusia toimintoja ja päivityksiä

● Säätiedot ja -ennusteet

● Volvo-huollon paikannin

- Ääniohjausjärjestelmä toimii kaikissa Connected Touchiin yhdistetyissä musiikkilähteissä. Lisäksi autossa olijoiden kesken voi jakaa WiFi-verkon, kertoo projektijohtaja Patrik Widerstrand.

Mukautuva digitaalinäyttö
Täysin uudessa V40-mallissa esitelty mukautuva digitaalinäyttö käyttää aktiivista TFT-näyttöä, joka näyttää kuljettajalle mukautettuja tietoja.
Valittavana on kolme eri teemaa: Elegance, Eco ja Performance.
Elegance-oletustilalla on klassinen ulkoasu.
Eco-tilassa on vihreä väriteema, ja se on suunniteltu rohkaisemaan taloudelliseen ajotapaan. Vasemmalla oleva Eco-mittari näyttää polttoaineen kulutustietoja, ja taloudellinen ajo palkitaan vihreällä E-valolla.
Performance-teema sisältää punaisen valaistuksen. Käyntinopeusmittari korvaa Elegance- ja Eco-versioiden nopeusmittarin. Ajonopeus esitetään digitaalisesti. Oikealla puolella on tehomittari, joka näyttää, kuinka paljon moottorin tehoa on käytettävissä. Tämä on erittäin hyödyllinen työkalu ohitustilanteissa.

Rentouttavampaa ajamista pimeällä
Aktiivinen kaukovalojen ohjaus auttaa kuljettajaa käyttämään kaukovaloja tehokkaammin. Se tarjoaa myös mahdollisuuden vaihtaa kaukovaloista lähivaloihin automaattisesti oikealla hetkellä.

Matkustamossa uusi tunnelmavalaistus parantaa ajokokemusta pimeällä. Se valaisee avaintoimintoja, kuten mukitelineitä, ovenkahvoja, istuimen säätimiä ja tavara- ja säilytystiloja. Automaattivaihteistolla varustetuissa autossa on myös uusi vaihdekepin nuppi pianon mustalla koristuksella.

Lämmitettävä tuulilasi
Sadetunnistimella varustettuihin autoihin on saatavana sähköisesti lämmitettävä tuulilasi, joka poistaa jään ja huurteen nopeasti kylminä talvipäivinä.

Lämmitettävä ohjauspyörä ja ohjauspyörään asennetut vaihdevivut
Kolmipuolaiseen ohjauspyörään on nyt saatavana lämmitystoiminto, joka lisää kuljettajan mukavuutta kylmällä säällä. Automaattivaihteistolla varustettuihin autoihin on saatavilla ohjauspyörään asennetut vaihdevivut, joilla kuljettaja voi vaihtaa vaihdetta manuaalisesti pitämällä samalla molemmat kädet ohjauspyörässä.

IntelliSafe-järjestelmät tukevat kuljettajaa
IntelliSafe on Volvon käyttämä termi kaikista aktiivisista turvallisuusjärjestelmistä. Se on tärkeä osa S80-, V70- ja XC70-mallien ihmiskeskeistä lähestymistapaa.

Maailman ensimmäinen City Safety -tekniikka kuuluu vakiovarustukseen. Tämä kehittynyt turvallisuusjärjestelmä toimii nyt nopeuteen 50 km/h asti. Jokaiseen kolmeen malliin on saatavilla myös jalankulkijoiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella, joka tarkkailee auton reitille kulkevia ihmisiä.

Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tukee kuljettajaa näyttämällä liikennemerkit mittariston näytöllä.

- Olemme autoturvallisuuden johtajana pienentäneet riskiä onnettomuuteen joutumisesta tai loukkaantumisesta uusissa automalleissamme noin 50 prosentilla vuodesta 2000. Esittelemällä jatkuvasti uusia ennaltaehkäiseviä ja suojaavia järjestelmiä etenemme tasaisesti kohti visiotamme, jonka mukaan kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvo-autossa vuonna 2020, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Thomas Broberg.

6.9.2013

Lisätietoja: Volvo Car Finland

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.