"ÄLYKKÄIDEN AUTOJEN" KEHITTÄMISESSÄ VOLVON TAHTIIN

"ÄLYKKÄIDEN AUTOJEN" KEHITTÄMISESSÄ VOLVON TAHTIIN Volvon henkilöautoilla on aina ollut suurena kunnianhimona tehdä autoilusta turvallisempaa. Ruotsalainen autonvalmistaja on kärjessä, kun autoihin suunnitellaan hienostuneita langattomia palveluja, jotta varmuus- ja turvallisuus lisääntyisivät. Autolla ajaminen on vallankumouksellisten muutosten edessä, kun Volvon insinöörit yhdistävät modernia informaatio- ja teletekniikkaa. Toiminnan tarkoituksena on kyetä valmistamaan autoja, jotka osaavat ajatella itse. Volvo tuo lähiaikoina markkinoille telematiikkaan perustuvia langattomia palveluja edistyneimpiin malleihinsa. Autoilijoiden lisääntynyt turvallisuuden tunne syntyy parantuneesta varmuudesta ja siitä, että he pystyvät ottamaan kontaktin autostaan. Langatonta viestintää Volvo käyttää hyväkseen telematiikkaa suunnitellakseen autoja, joissa toimii langaton viestintä. Sen tarkoituksena on auttaa välttämään jonoja ja liikenneruuhkia sekä pystyä kutsumaan nopeasti apua onnettomuustilanteissa tai teknisen ongelman tapahtuessa tai jäljittämään varastettu ajoneuvo tai hankkimaan internetistä nopeasti tärkeätä tietoa. - Tämän päivän perusnavigointitoiminnot, jotka näkyvät pienellä tietokoneruudulla, ovat vain ensimmäinen askel Volvon tiellä kohti älykästä autoa, sanoo Niklas Wahlberg, Volvon henkilöautojen telematiikkapäällikkö. Volvo tähtää siihen, että se pystyy tuomaan markkinoille palveluja, joista on hyötyä erityisesti onnettomuuksissa ja hätätilanteissa. Tulevaisuudessa kehitettävät ajoneuvojen turvallisuusjärjestelmät käsittävät kolarien välttämisen ja henkilöiden suojaamisen törmäyshetkellä ja myös järjestelmän, joka varoittaa edessä olevista vaaroista. - Ruotsissa osassa uusia malleja Volvon kojelauta sisältää automaattisen varoitusjärjestelmän, joka tunnistaa kuinka vakava kolari on ja kutsuu automaattisesti apua. Ainutlaatuista Volvo kehittämässä järjestelmässä on, että siihen kuuluu kojelautaan sijoitettu vara-akku ja ylimääräinen antenni, jotka alkavat toimia mikäli päävirtalähde ja antenni vahingoittuvat niin etteivät ne pysty lähettämään signaalia. Uutta turvallisuutta ja elämäntyyliä Niklas Wahlberg huomauttaa, että Volvon kiinnostus telematiikkaan on kasvanut halusta lisätä turvallisuus- ja varmuussovelluksia riippumatta teräskorista tai turvatyynyistä. Siksi Volvon uusi On Call -järjestelmä raportoi vastauskeskukselle onnettomuuksista myös silloin kun turvatyynyt eivät ole lauenneet. Vastauskeskus pystyy myös jäljittämään varastetun auton. Järjestelmä on esitelty sekä Ruotsissa että USA:ssa ja se esitellään myös muissa Euroopan maissa myöhemmin. - Mutta tämä on vain alkua, vakuuttaa Niklas Wahlberg. Telematiikka tekee mahdolliseksi uuden "elämäntyylin" samaan tapaan kuin internet ja kännykkä ovat tehneet. Kunnianhimoinen tavoitteemme on toimia niin, että Volvon asiakkaiden elämänlaatu paranee telematiikan ansiosta. Asiakkaiden tarpeet ohjaavat älykkään auton kehittämistä. Vaikka Volvo onkin enimmäkseen kiinnittänyt huomiota niiden palvelujen parantamiseen, jotka liittyvät hätätilanteisiin ja onnettomuuksiin, Niklas Wahlberg painottaa, että yrityksen telemaattisilla ratkaisuilla on positiivinen vaikutus myös muilla alueilla. Ne auttavat esimerkiksi autoilijaa välttämää jonoja ja liikenneruuhkia ja sitä kautta vaikuttaa myös polttoaineen käytön ja ympäristöpäästöjen vähenemiseen. Valtavat mahdollisuudet Volvon insinöörit ovat sitä mieltä, että tämän alueen mahdollisuudet ovat valtavat. Niiden autojen osalta, jotka yhä suuremmassa määrin käyttävät elektroniikkaa, pitäisi Volvon telematiikan tehdä mahdolliseksi ympäri vuorokauden toiminnassa oleva yhteys. Komponenttien toiminnan jatkuvasti aktiivinen hereillä olo ja valmius päivittää ohjelmistoja, saavat aikaan ongelmien välttämisen. Viestintä- ja viihdepuolella voidaan telematiikan avulla eräänä kauniina päivänä ladata musiikkia suoraan internetistä auton musiikkilaitteisiin, jolloin CD-levyt ja kasetit jäävät vähemmälle käytölle. - Telematiikka kehittyy jatkuvasti, mutta Volvo tähtää tulevaisuudessa infotainment-elektroniikkaan autoissa, jolloin niistä muodostuu todellisia viestintäkeskuksia, sanoo Niklas Wahlberg. Volvolle telematiikka on rakennussarja, joka tekee mahdolliseksi entistä parempien asiakaspalveluiden kehittämisen. Loppujen lopuksi se tarkoittaa sitä, että autotehtaiden on muutettava ajattelutapaansa tuotesuuntautumisesta asiakaslähtöisyyteen. Se on kokonaan uusi liiketoimintamalli. - Volvon uusimmissa autoissa on hyödynnetty täysin nykyajan älykästä teknologiaa, joka ulottuu autojen turvallisuuteen. Olemme ajatelleet pysyä kehityksen johdossa myös tulevaisuudessa, sanoo Niklas Wahlberg. - 1.8.2003 www.media.volvocars.com www.volvocars.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/01/20030801BIT01000/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/01/20030801BIT01000/wkr0002.pdf