Automaattiset ajojonot voidaan integroida muun liikenteen joukkoon perinteisillä moottoriteillä

SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) -projekti, jossa oli mukana seitsemän eurooppalaista yhteistyökumppania, on saatu onnistuneesti päätökseen vuonna 2012. Tämä ainutlaatuinen projekti korostaa ajoneuvojunien potentiaalia perinteisillä moottoriteillä automaattisten jonojen toimiessa muiden tielläliikkujien joukossa.

Volvo Car Corporationin ja muiden SARTRE-projektin yhteistyökumppanien ansiosta voit tulevaisuudessa irrottaa kätesi ohjauspyörästä ja silmät maantiestä ja jättää auton ajamisen huipputekniikan vastuulle.
- Ajoneuvojuna tarjoaa parhaat puolet kahdesta maailmasta. Voit nauttia julkisen liikenteen tarjoamista vapauksista omassa autossasi. Se täydentää erinomaisesti Volvolle ominaista aitoa ajonautintoa, kertoo Volvon tekninen asiantuntija Erik Coelingh.

Neljän metrin välit

Volvo on ainoa SARTRE-projektissa mukana ollut autonvalmistaja. Ajoneuvojuna koostuu manuaalisesti ohjattavasta johtoajoneuvosta, jota seuraa yksi kuorma-auto ja kolme Volvo-henkilöautoa (S60, V60 ja XC60).

Kaikki seuraavat ajoneuvot ajavat autonomisesti enintään nopeudella 90 km/h. Joissakin tapauksissa ajoneuvojen välinen etäisyys on vain neljä metriä. Tämä on mahdollista nykyisen ja uuden tekniikan yhteistyön ansiosta.
- Perusperiaate on, että seuraavat ajoneuvot toistavat johtavan ajoneuvon liikkeet. Tämän saavuttamiseksi olemme laajentaneet nykyisissä turvallisuus- ja tukijärjestelmissä, kuten mukautuvassa vakionopeudensäätimessä, City Safety -järjestelmässä, kaistavahdissa, BLIS-järjestelmässä ja pysäköintiavustimessa, käytettävää kamera-, tutka- ja lasertekniikkaa, Erik Coelingh sanoo.

Ajoneuvojen tärkeimmät uudet ominaisuudet ovat:

● Prototyyppiasteella oleva käyttöliittymä, joka sisältää kosketusnäytön, joka näyttää tärkeitä tietoja ja suorittaa pyyntöjä, kuten ajoneuvojunaan liittymisen tai siitä poistumisen.

● Prototyyppiasteella oleva ajoneuvojen välinen viestintäyksikkö, jonka ansiosta jonossa olevat ajoneuvot voivat viestiä toistensa kanssa.

Sujuvampi kuin julkinen liikenne

Pitkän tähtäimen visiona on luoda liikennejärjestelmä, jossa ajoneuvojunaan liittyminen on houkuttelevampaa ja mukavampaa kuin auton jättäminen kotiin ja julkisen liikenteen käyttäminen pitkillä matkoilla.
- Ajoneuvojunan tiedot ja toiminta integroidaan luonnollisesti Volvo Sensus -tieto- ja -viihdejärjestelmään, kun tekniikka on valmis tuotantoon. Ajoneuvojunaan liittymisen ja siitä poistumisen täytyy olla helppoa ja sulavaa. Toinen haaste on luoda järjestelmä, joka käsittelee kustannuspuolen. On loogista, että ajoneuvojunajärjestelmä sisältää palkkion tai maksun sen mukaan, omistatko johtoajoneuvon vai sitä seuraavan ajoneuvon, Erik Coelingh kertoo.

Useita etuja

Ajoneuvojuna tarjoaa useita muita tärkeitä etuja sen lisäksi, että voit tehdä autossa muita asioita ajon aikana:

● Se edistää turvallisempaa liikkumista. Ammattikuljettaja johtaa ajoneuvojonoa esimerkiksi kuorma-autossa. Ajoneuvojen väliset reaktioajat ovat erittäin lyhyitä koordinoidun tekniikan ansiosta.

● Ympäristölliset haittavaikutukset ovat vähäisemmät. Ajoneuvot ajavat lähellä toisiaan ja hyötyvät pienemmästä ilmanvastuksesta.

● Pienemmät nopeusvaihtelut parantavat liikenteen sujuvuutta ja tehostavat tien käyttöä.
- Energiansäästöpotentiaali on 10-20 prosenttia. Tämä tarkoittaa, että matka lomapaikalle ei ole ainoastaan mukavampi ja turvallisempi. Polttoainekustannuksista säästyvän rahan voi käyttää vaikkapa lounaaseen rannalla, Erik Coelingh naurahtaa.

Keskustelua eri sidosryhmien kesken

SARTRE-projektissa tunnustetaan, että ajoneuvojunatekniikan käyttöönotto Euroopan moottoriteillä ei ole ainoastaan tekninen haaste. Projekti sisältää myös tutkimuksen, jolla selvitettiin, mitä muutoksia tarvitaan, jotta automaattisista ajojonoista tulee todellisuutta.
- Ratkaistavana on useita asioita ennen kuin ajoneuvojunista voi tulla todellisuutta eurooppalaisilla maanteillä. Ajoneuvoturvallisuuden edelläkävijänä Volvo painottaa erityisesti hätätilanteita, kuten esteiden väistämistä tai äkkijarrutuksia. Olemme kuitenkin vakuuttuneita, että ajoneuvojunilla on paljon potentiaalia, Erik Coelingh sanoo.

SARTRE-projekti on lyhenne sanoista Safe Road Trains for the Environment. Se on osittain Euroopan komission rahoittama projekti Framework 7 -ohjelman alaisuudessa. SARTRE-projektia johtaa Ricardo UK Ltd, ja siinä ovat mukana seuraavat yhteistyökumppanit: Applus+ IDIADA ja Tecnalia (Espanja), RWTH Aachen -yliopiston Institut für Kraftfahrzeuge

(ika) (Saksa) sekä SP Technical Research Institute, Volvo Car Corporation ja Volvo Group (Ruotsi).

17.9..2012

Volvo Auto, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Lisätietoa ja korkearesoluutiokuvia:
www.media.volvocars.com
www.volvocars.com

Tämän lehdistömateriaalin tiedot ja kuvaukset koskevat Volvo Carsin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Autojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon tekninen asiantuntija Erik Coelingh