BREAK JA SEDAN -VERSIOT TÄYDENTÄVÄT MÉGANE-MALLISTOA

BREAK JA SEDAN -VERSIOT TÄYDENTÄVÄT MÉGANE-MALLISTOA Vuoden 2003 Barcelonan autonäyttelyssä esitellään Méganen uudet Break- ja Sedan-mallit. Malliohjelmasta on heinäkuussa 2002 esitelty 3-ovinen Coupé- ja 5-ovinen Hatchback-versio sekä vuoden 2003 Geneven autonäyttelyssä Mégane Coupé-Cabriolet ja uusi Scénic, yhteensä siis kuusi omaleimaista korimallia vain yhdeksässä kuukaudessa. Ohjelma tulee käsittämään kaikkiaan seitsemän korimallia. Uudet Mégane-mallit vahvistavat entisestään Renaultin vahvaa asemaa keskikokoluokassa. Jokainen malli on suunniteltu alusta lähtien yksilölliseksi ja omaleimaiseksi perinteisesti konservatiivisessa markkinalohkossa. Mégane Break- ja Mégane Sedan -versioissa on kaikki uuden Mégane-malliston edut turvallisuuden, mukavuuden, ajettavuuden ja käsiteltävyyden osalta. Luokkansa parhaiden mittojen sekä huippuluokan varustelun ansiosta ne täyttävät niiden asiakkaiden toiveet, jotka haluavat autoltaan persoonallisuutta ja runsaasti tilaa. Mégane Break- ja Mégane Sedan -mallien yhtäaikaisen esittelyn myötä Renault pyrkii parantamaan edeltävän sukupolven mallien, eli lokakuussa 1996 esitellyn Mégane Classicin ja toukokuussa 1999 esitellyn Mégane Breakin, saavuttamaa tulosta. Vuoden 2002 loppuun mennessä näitä malleja oli valmistettu konsernin eri tehtailla yli 650 000 autoa. Uusien mallien tavoitteena on muodostaa yli kolmannes Renaultin myynnistä Länsi- Euroopan ulkopuolella. Tapa, jolla Mégane Break ja Mégane Sedan täydentävät toisiaan maantieteellisesti, on merkillepantavaa. Break-versiolla on erittäin hyvät markkinat Pohjois-Euroopassa ja Italiassa - alueilla, joissa farmariautot ovat hyvin edustettuina. Mégane Sedan on suunnattu ensisijaisesti Länsi-Euroopan ulkopuolelle, jossa arvostetaan perinteisiä "kolmen tilan" sedan-malleja. Mallit laajentavat Renaultin asiakaskuntaa ja puhuttelevat tehokkaammin perhe-asiakkaita kuin Mégane Coupé- ja Hatchback-versiot. Kahden uuden mallin kansainvälistä leimaa korostaa, että niitä valmistetaan Espanjassa ja Turkissa. Mégane Break -versiota valmistetaan Espanjan Palenciassa, yhdessä Coupé- ja Hatchback-versioiden kanssa. Mégane Sedan kootaan puolestaan Bursan tehtailla Turkissa. Selkeästä omaleimaisuudestaan huolimatta lähes 80 prosenttia uusissa versioissa käyttävistä komponenteista ovat samoja kuin Coupé- ja Hatchback- versioissa. ALUSTA LÄHTIEN YKSILÖLLISESTI SUUNNITELTU Mégane Break- ja Mégane Sedan -mallit poikkeavat farmari- ja sedan- markkinoiden sovinnaisista ja usein tavanomaisista malleista. Taustalla on jo Hatchback-version suunnittelun yhteydessä omaksuttu yhtenäinen muotoilufilosofia. Puhdaspiirteiset linjat, koripaneelien tarkka yhteensopivuus ja korin selväpiirteiset kaaret ovat selkeitä viestejä korkeasta laadusta. Kummankin version yksityiskohtainen ja selkeästi erottuva takaosan muotoilu on tasapainoinen ja poikkeaa huomattavasti eräiden kilpailijoiden farmari- ja sedan-mallien peräosista, jotka vaikuttavat "jälkikäteen liitetyiltä". Mégane Break -mallista on helppo havaita sen sukulaisuus Laguna Break - malliin, jolta se on perinyt virtaviivaiset piirteensä, huolimatta runsaasta tavaratilasta. Solakat linjat ja pystysuoran takavalosarjan linjakas muotoilu, 17-tuuman vanteet ja Rails-kattokaaret korostavat auton vahvasti dynaamista olemusta. Mégane Sedan on moderni ja omaleimainen tulkinta perinteisestä korimallista. Auton korkeuden, runsaiden säilytystilojen ja tilavan matkustamon ansiosta malli vaikuttaa kuuluvan ylempään markkinasegmenttiin. Sisätiloissa on sama korkealuokkainen viimeistelytaso ja säätimien "Touch Design"-muotoilu, joka löytyy jo Coupé- ja Hatchback-versioista. Auton yksilöllistäminen eri sisustusvaihtoehtojen (Authentique, Expression, Dynamique tai Privilège), varustetasojen (Pack tai Confort) sekä moottorivaihtoehtojen avulla noudattelee samoja linjoja kuin muissa uusissa Mégane- ja Scénic-malleissa. LUOKKANSA PARHAAT MITAT Ilmeikäs muotoilu ja tilavuus yhdistyvät Mégane Break- ja Sedan-mallien segmentissä ennen näkemättömällä tavalla. Autot tarjoavat luokkansa parhaat mitat ja tilat. Useimpien markkinoilla olevien farmari- ja sedanmallien akselivälit ja takaovien mitat ovat samat kuin malliston Hatchback-versioissa, mutta Mégane Break- ja Sedan-versioiden akseliväli on 61 mm pidempi kuin Hatchback-versiossa. Pidemmästä akselivälistä on suoraa hyötyä takamatkustajille. Polvitilat (230 mm) ovat segmentin parhaat ja selkeästi Mégane Hatchback -versiota suuremmat takaovet helpottavat takaistuimille kulkua. Lisäksi takaylitystä on lisätty Sedan-versiossa 228 mm ja Break- versiossa 230 mm Hatchback-versioon verrattuna. Muutoksen ansiosta tavaratilaa on 520 litraa, joka on edeltäviä malleja (+35 litraa Break- ja +10 litraa Sedan-versiossa) ja myös kilpailijoita enemmän. DYNAAMISEN KÄYTTÄYTYMISEN EDELLÄKÄVIJÄT Mégane Break- ja Sedan-mallien tehokkaat pito- ja jarrutusominaisuudet varmistavat hyvän hallinnan kaikissa ajotilanteissa. Uuden Mégane- ohjelman alustalle kehitetyissä kahdessa tulokkaassa on jousitusjärjestelmä, joka on osoittanut kelpoisuutensa jo Coupé- ja Hatchback-versioissa. Jousituksen säädöt on mukautettu erilaisten takaosien mukaan. Varustukseen kuuluu muiden muassa ABS-jarrut ja hätäjarrutustehostin sekä versiosta riippuen lilsävarusteena saatavat rengaspainevaroitin ja uuden sukupolven ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmä, jossa on aliohjautuvuuden hallintatoiminto. Sähköisen, nopeuden mukaan säätyvän ohjaustehostimen sekä kaikkiin ajotyyleihin mukautuvien ominaisuuksien ansiosta auton hallinta on tarkkaa. Mégane Break- ja Sedan-malleihin on heti esittelyn yhteydessä tarjolla laaja taloudellisten, mutta tehokkaiden moottoreiden valikoima sekä uuden sukupolven vaihteistot. Bensiinimoottoreita on kolme; 98 hevosvoiman 1.4 16V, 113 hevosvoiman 1.6 16V ja 134 hevosvoimainen 2.0 16V. Yhteispaineruiskutuksella varustettuihin diesel-moottoreihin kuuluvat 80- ja 100-hevosvoimaiset 1.5 dCi-moottorit sekä 120 hevosvoiman 1.9 dCi, jonka suurin vääntö on nostettu 300 newtonmetriin. Vaihteistona toimivat viisi- tai kuusiportaiset käsivalintaiset vaihteistot. 1.6 16V-, 2.0 16V- ja 100 hevosvoiman 1.5 dCi-moottoreihin saa myös flick-shift - toiminnolla varustetun Proactive-automaattivaihteiston. TURVALLISUUS UUDEN MÉGANE-MALLISTON YDIN Mégane Break- ja Sedan-mallit jatkavat Renaultin linjaa passiivisen turvallisuuden saralla ja tähtäävät luokkansa turvallisuusjohtajiksi. Hatchback-versio saavutti täydet viisi tähteä vuoden 2002 Euro NCAP- kolaritesteissä ja siitä polveutuvien uusien mallien suunnittelussa on hyödynnetty testeistä saatuja tuloksia. Break- ja Sedan-versioiden rakenteita on vahvistettu lisääntyneen takaosan massan johdosta. Rakenteisiin kuuluvat törmäysvoimia sitovat ja ennalta lasketulla tavalla kasaan painuvat törmäysvyöhykkeet, joten korin muodonmuutos on kolaritapahtumassa hallittua. Mitä matkustajien suojaamiseen tulee, autojen kolmannen sukupolven Renaultin suojajärjestelmässä (SRP3) on useita ominaisuuksia, joiden tehtävänä on taata maksimaalinen ja yhtäläinen suojaus kaikille matkustajille. HUIPPULUOKAN MATKUSTUSMUKAVUUS Kuten muutkin Mégane-mallit, myös Break- ja Sedan-versiot hyötyvät Renaultin osaamisesta mukavuuden ja nautittavan matkustamisen saralla. Sen voi havaita innovatiivisista ratkaisuista, esimerkiksi tasaisesta kaksoislattiasta. Sedan-mallissa on lisäksi 27 astetta loivempi takaistuimen selkänoja, eristetty tavaratila ja takahattuhyllystä esiin nostettavat aurinkosuojat. Molemmissa versioissa takaoviin asennetut aurinkosuojat täydentävät runsaan mukavuusvarustelun, joka nostaa Méganen ylemmän segmentin tasolle. Mégane Break ja Sedan-versioissa on kaikki huippuluokan malleista tutut tekniset innovaatiot. Lisävarusteena on saatavana versiosta riippuen käytön helppoutta ja mielenrauhaa lisääviä teknisiä ratkaisuja; ovien lukkojen ja auton käynnistyksen hands-free -toiminto, polttonestesäiliön läppään integroitu säiliön korkki, Carminat-navigointijärjestelmä, jossa on esiin taittuva laajakulmanäyttö, sadetunnistin sekä vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin. Lisätietoja: www.media.renault.com tai www.renault.com 24.4.2003 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/24/20030424BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/24/20030424BIT00150/wkr0002.pdf