Carlos Ghosn Renaultin pääjohtajaksi

Carlos Ghosn on nimitetty Renaultin uudeksi pääjohtajaksi 1. toukokuuta alkaen. Louis Schweitzer, joka toimi pääjohtajana vuodesta 1992, siirtyy samalla hallituksen puheenjohtajaksi.

Carlos Ghosn nimitettiin vuonna 1996 Renaultin varatoimitusjohtajaksi. Vuonna 1999, jolloin Renaultin ja Nissanin välinen allianssi perustettiin, Ghosn nimitettiin Nissan Motor Co:n markkinointijohtajaksi ja kaksi vuotta myöhemmin Nissanin toimitusjohtajaksi. Uuden toimensa ohella Ghosn jatkaa edelleen myös Nissanin pääjohtajana. Uusi Renaultin pääjohtaja on syntynyt Brasiliassa 1954, mutta opiskeli insinööriksi Pariisissa. Hän oli 18 vuotta rengasvalmistaja Michelinin palveluksessa ensin tehtaanjohtajana ja myöhemmin Etelä-Amerikan aluejohtajana. Vuonna 1990 Ghosn nimitettiin Michelinin toimitusjohtajaksi vastuualueenaan Pohjois-Amerikka. Louis Schweitzerin ura 62-vuotias Louis Schweitzer aloitti uransa Renaultilla 1986 talous- ja strategiajohtajana. Toukokuussa 1992 hän siirtyi pääjohtajaksi ja hallituksen puheenjohtajaksi. Hänen johdollaan Renault siirtyi valtion yhtiöstä pörssiyhtiöksi ja lisäksi Schweitzer oli Renault-Nissan allianssin pääsuunnittelija. Schweitzerin johdolla Renault on läpikäynyt voimakkaan kasvuvaiheen. Yrityksen tuloskunto on kohentunut 40 prosentilla, tuotanto on kasvanut 20 prosentilla ja samanaikaisesti työntekijöiden lukumäärä on pienentynyt 10 prosentilla. Myös osakkeenomistajien osingot ovat kolminkertaistuneet tänä aikana. 4.5.2005 www.media.renault.com www.renault.com