Concept Recharge esittelee Volvo Carsin matkaa kohti kestävää liikkumista

Volvo Carsin tulevaisuutta esittelevä täysin sähköinen Concept Recharge -konseptimalli kertoo paljon muustakin kuin autonvalmistajan tulevasta muotokielestä ja tuotestrategiasta.

Concept Recharge antaa viitteitä askeleista, joita Volvo aikoo ottaa kaikilla täyssähköautojen kehityksen osa-alueilla vähentääkseen autojen ja koko yrityksen hiilijalanjälkeä. Volvo aikoo myydä vuoteen 2030 mennessä pelkkiä täyssähköautoja ja haluaa olla ilmastoneutraali kiertotalousyritys vuoteen 2040 mennessä.

Käyttämällä sisätiloissa ympäristöystävällisiä materiaaleja, varustamalla auton kierrätetystä ja uusiutuvasta materiaalista valmistetuilla renkailla ja parantamalla aerodynamiikkaa Volvo voi pienentää autojen hiilivaikutusta merkittävästi.

Kun nämä vaiheet yhdistetään puhtaan energian käyttöön koko toimitusketjussa, valmistusprosessissa ja auton käytössä, Volvolla uskotaan, että auton elinkaaren CO2-vaikutusta voidaan vähentää 80 prosentilla vuoden 2018 Volvo XC60 -malliin verrattuna. Ja tämä kaikki onnistuisi Volvolle tyypillisistä premium-ominaisuuksista tinkimättä.

Concept Rechargen koko elinkaaren CO2-vaikutus on alle 10 tonnia, kun autoa ladataan 100-prosenttisesti uusiutuvalla energialla.

“Siirtyessämme sähköautojen aikakaudelle toimintamatkan merkitys korostuu. Helppo tapa lähestyä tilannetta on lisätä akkuja, mutta se ei ole yhtä yksinkertaista kuin suuremman polttoainesäiliön lisääminen. Akut kasvattavat painoa ja hiilijalanjälkeä. Meidän täytyy sen sijaan parantaa kokonaistehokkuutta voidaksemme pidentää toimintamatkaa. Tutkimme Concept Recharge -mallin avulla energiatehokkuuden ja SUV-mallien tilavuuden, mukavuuden ja ajokokemuksen välistä suhdetta”, Volvon strategisen ja brändisuunnittelun johtaja Owen Ready sanoo.

Volvo on kestävien ja luonnollisten materiaalien käytön eturintamassa, ja Concept Recharge on jälleen yksi todiste yhtiön sitoutumisesta kestävään kehitykseen.

Auton sisustuksessa on käytetty runsaasti kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja, luonnonmateriaaleja ja kierrätettyjä materiaaleja, kuten vastuullisesti kerättyä ruotsalaista villaa, ympäristöllisesti vastuullisia tekstiilejä sekä kevyitä komposiittimateriaaleja, jotka on luotu luonnollisista lähteistä.

Vastuullisesti kerätty ruotsalainen villa muunnetaan täysin luonnolliseksi hengittäväksi kankaaksi, jossa ei ole lisäaineita. Tätä lämmintä ja pehmeää materiaalia käytetään istuinten selkänojissa ja kojetaulun päällä. Lattia ja ovien alaosat on päällystetty 100-prosenttisella villamatolla.

Istuintyynyt ja ovien kosketuspinnat on valmistettu ympäristöllisesti vastuullisesti materiaalista, joka sisältää Tencel™-kuituja selluloosasta. Tämä kangas on erittäin kestävää ja pehmeäntuntuista. Käyttämällä Tencel-kuituja, jotka on tuotettu vesi- ja energiatehokkaassa prosessissa, Volvon suunnittelijat ovat voineet vähentää muovien käyttöä auton sisätiloissa.

Istuimissa ja pääntuissa sekä osassa ohjauspyörää on uutta Volvon kehittämää materiaalia nimeltä Nordico. Se on pehmeä materiaali, joka on valmistettu biopohjaisista ja kierrätetyistä aineksista Ruotsin ja Suomen kestävän kehityksen metsistä. Materiaalin CO2-jalanjälki on 74 prosenttia pienempi kuin nahan.

Muualla sisätiloissa, kuten alemmissa säilytystiloissa, pääntuen takana ja jalkatuessa, on käytetty pellavakomposiittia, jonka Volvo on kehittänyt yhdessä alihankkijoidensa kanssa. Se sisältää pellavakasvin kuituja, jotka on yhdistetty komposiitteihin, ja muodostaa vahvan ja kevyen mutta samalla tyylikkään ja luonnollisen materiaalin.

Auton ulkopuolella myös etu- ja takapuskurit sekä helmalistat sisältävät pellavakomposiittia. Käyttämällä pellavakomposiittia sekä auton sisä- että ulkopuolella muovien tarve on vähentynyt merkittävästi.

“Olemme luoneet Concept Recharge -autoon mukavat ja toimivat tilat. Matkustamossa on hienostuneita muotoja, jotka syntyvät luonnonmateriaalien käytöstä sekä pintojen ja sävyjen harmoniasta. Kokonaisuus kuvastaa skandinaavisen muotoilun ajatonta eleganssia”, Volvon sisustusjohtaja Lisa Reeves kertoo.

Polttomoottorin väistyessä täysin sähköisen voimansiirron tieltä renkailla on entistä suurempi merkitys. Ne ovat tärkeä varuste turvallisuuden kannalta, mutta vaikuttavat myös auton toimintamatkaan. Tämä vuoksi sähköautojen renkaiden on aina oltava teknologian kehityksen etulinjassa.

Concept Recharge käyttää Pirellin valmistamia erikoisrenkaita, joissa ei ole lainkaan mineraaliöljyä. Renkaat on valmistettu 94-prosenttisesti fossiilittomista materiaaleista, kuten luonnonkumin, biosilikan, raionin ja biohartsin kaltaisista kierrätetyistä ja uusiutuvista materiaaleista. Tämä kuvastaa Volvon ja Pirellin jakamaa kiertotalousajattelua, jossa keskitytään resurssienkulutuksen ja ympäristövaikutusten vähentämiseen.

Kestävien materiaalien, sähköisen voimansiirron ja erikoisrenkaiden lisäksi Concept Recharge parantaa SUV-autojen ympäristöllistä suorituskykyä aerodynamiikan kautta.

Volvo visioi Concept Recharge -mallissa tulevaisuuden aerodynamiikkaa. Autossa on käytetty aerodynaamisia erikoisratkaisuja, kuten ilmavirtausta tasoittavia ulkoisia muotoilullisia yksityiskohtia, uutta vannemuotoilua, matalampaa kattoa sekä pystympää takaosaa.

Mallissa on yhdistelty perinteistä SUV-muotoa ja parannettua ilmavirtausta, joka pidentää toimintamatkaa. Konsepti tarjoaa lisäksi sähköauton matalan lattian mahdollistamia erinomaisia tilaratkaisuja.

“Asiakkaat haluavat edelleen nauttia SUV-mallien eduista, ja me haluamme valmistaa autoja, jotka tarjoavat odotettua turvallisuutta ja mukavuutta mutta vähentävät huomattavasti ympäristövaikutuksia”, Owen Ready toteaa.

24.11.2021

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400 441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Car Group vuonna 2020

Tilivuonna 2020 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 834,5 miljoonaa euroa (1 403,9 miljoonaa euroa vuonna 2019). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 25,8 miljardia euroa (26,9 miljardia euroa). Vuoden 2020 kansainvälinen myynti käsitti 661 713 (705 452) autoa, mikä merkitsi 6,2 prosentin laskua vuoteen 2019 verrattuna.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä. Yhtiön myynti oli vuonna 2020 yhteensä 661 713 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa vuodesta 2010 lähtien.

Volvolla oli vuoden 2020 joulukuussa keskimäärin 40 000 (41 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon APAC-alueen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa ja Amerikan pääkonttori Mahwahissa, New Jerseyssä. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina).

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Tämä näkyy yhtiön monissa liiketoimintatavoitteissa. Volvon tavoitteena on, että tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet yhtiön kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista, puolet myynnistä tapahtuu verkossa ja puolet ohjelmistosta kehitetään yrityksen sisällä. Volvo on myös sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen, ja sen tavoitteena on olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.