Golftähti purjehtijaksi - Colin Montgomerie Volvo Ocean Raceen

Golftähti purjehtijaksi Colin Montgomerie Volvo Ocean Raceen Omassa lajissaan ennätyksiä rikkonut brittipurjehtija Emma Richards julkisti tänään lisätietoja seuraavasta suuresta purjehdusprojektistaan. 29-vuotias Richards aikoo osallistua vuoden 2005-2006 Volvo Ocean Raceen kumppaninaan America's Cupissa hyvin menestynyt Mike Sanderson. Purjehtijat ilmoittivat tänään Lontoossa, että heidän miehistöönsä liittyy myös skotlantilainen golflegenda Colin Montgomerie. Vuonna 2002 Euroopan voittoisassa Ryder Cup -golfjoukkueessa loistanut Montgomerie on innokas purjehduksen seuraaja. Hän purjehtii Richardsin ja Sandersonin aluksessa yhden Volvo Ocean Race -merietapin ajan. Koko kilpailun mitta on peräti 30 000 meripeninkulmaa. 40-vuotias Montgomerie oli golfin PGA European Tourin Volvo Order Of Merit -listan kärjessä seitsemän perättäistä vuotta. Hän pyrkii suhteidensa avulla löytämään purjehdusjoukkueelleen lisää sponsoreita. Miehistö käy parhaillaan neuvotteluja useiden monikansallisten yhtiöiden kanssa. Tavoitteena on solmia 17 miljoonan euron arvoinen kolmivuotinen sponsorisopimus. "Tuen innokkaasti kaikkia skottiurheilijoita. Ihailin valtavasti Emman viimevuotista yksinpurjehdussuoritusta maailman ympäri. On etuoikeus olla osa hänen ja Miken joukkuetta. Olen aikoinani maininnut, että haluaisin päästä nauttimaan Volvo Ocean Racen kaltaisen suuren purjehduskilpailun haasteista - mutten osannut kuvitellakaan, että haaveestani tulisi vielä joskus totta. Tämä kilpailu on yksi elämäni haastavimmista koitoksista, mutta aion nauttia siitä täysin rinnoin. Suunnitelmissani on purjehtia yksi merietappi ja osallistua mahdollisesti myös joihinkin ratakilpapurjehduksiin. Kaikki on lopulta kiinni aikataulustani. Yritän ennen kilpailun alkua auttaa Emmaa ja Mikea löytämään tarpeellisia sponsoreita. Emman osallistuminen Volvo Ocean Raceen on hieno asia brittiurheilulle. Kilpailu tarjoaa oikeille yhtiöille erinomaisia markkinointimahdollisuuksia", Colin Montgomerie kertoi. Emma Richards haluaa tehdä urheiluhistoriaa. Hänen tavoitteenaan on olla ensimmäinen naiskapteeni, joka on voittanut maailman kovimpana urheilukilpailuna pidetyn Volvo Ocean Racen. "Olemme hyvin iloisia siitä, että Colin tukee meitä projektissamme. Hänen neuvonsa sponsoriasioissa ovat todella arvokkaita. Olemme kokoamassa joukkuetta, jonka tarkoituksena on tarjota sponsorien sijoituksille kunnon vastinetta sekä kilpavesillä että niiden ulkopuolella. Lähtöviivalle ei ole asiaa ilman riittävää rahoitusta", Richards sanoi. Volvo Ocean Racen pääjohtaja Glenn Bourke kommentoi tilannetta Australiasta käsin seuraavasti: "Emman, Miken ja Colinin joukkue tuo kilpailuun erittäin jännittävän lisäsäväyksen. Richardsin ja Sandersonin purjehdusmeriitit ja Montgomerien menestys sekä golfkentillä että liikemaailmassa vetävät taatusti puoleensa yhtiöitä, jotka haluavat tulla yhdistetyiksi suuriin urheilupersooniin. Colin on halunnut jo pitkään osallistua kilpailuumme, ja nyt hänellä on tilaisuus nauttia ainutlaatuisesta urheilutapahtumasta, joka poikkeaa merkittävästi hänen omasta leipälajistaan. Colinista on varmaankin erittäin piristävää nähdä, kuinka lajimme oikein toimii. Golfin ja purjehduksen väliset eroavaisuudet ovat mielenkiintoisia, ja Colinilta vaaditaan paljon henkistä vahvuutta, jotta hän pystyy sopeutumaan joukkuelajin vaatimuksiin." Emma Richardsin parina ja toisena projektijohtajana toimii Uudesta- Seelannista kotoisin oleva Mike Sanderson, joka kantaa vastuuta kilpa- aluksen rakennus- ja kehitystyöstä. 32-vuotias Sanderson on voittanut vuoden 1994 Whitbread Round-The-World -purjehduskilpailun, joten hänen tietotaitonsa on joukkueelle merkittävä voimavara. Volvo Ocean Race käynnistyy 5.11.2005 Espanjan luoteisrannikolta Galiciasta. Kilpailu käsittää yhdeksän raskasta etappia, joiden lisäksi reittisatamissa järjestetään yhteensä seitsemän ratakilpapurjehdusta. Lisätietoja toimittajille: Emma Richards Emma Richards keräsi viime vuonna saavutuksillaan kansainvälistä huomiota. Hän on historian nuorin purjehtija, joka on selvinnyt maailmaa kiertävän, 29 000 meripeninkulman mittaisen Around Alone - yksinpurjehduskilpailun maaliin. Englannin kuningatar myönsi Richardsille tänä vuonna MBE-arvonimen. Mike Sanderson Mike Sanderson on tällä hetkellä yksi maailman parhaista kilpapurjehtijoista. Hän sijoittui vuonna 1994 Whitbread Round-The-World -kilpailun Maxi-sarjassa ykköseksi Grant Daltonin kipparoiman New Zealand Endeavour -aluksen miehistön kera. Sanderson on sittemmin osallistunut kolme kertaa America's Cupiin, jossa hänet on viimeksi nähty Oracle BMW:n joukkueessa. Mike toimii lisäksi Robert Millerin Mari Cha IV -aluksen kilpakapteenina. Alus rikkoi viime vuoden lokakuussa Atlantin ylitysennätyksen kahdella päivällä. Volvo Ocean Race · Volvo Ocean Race käynnistyy 5.11.2005 ratakilpapurjehduksella Espanjan Galiciassa. · Ensimmäinen merietappi käynnistyy Vigon kaupungista 12.11.2005. · Volvo Ocean Race on maailman kiertävä purjehduskilpailu, joka koostuu yhdeksästä etapista. Vuoden 2005-2006 tapahtumassa on mukana myös satamissa järjestettäviä ratakilpapurjehduksia. Lisätietoja ja kuvia: www.volvooceanrace.org & http://media.vemuk.com 9.1.2003 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/09/20040109BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/09/20040109BIT00700/wkr0002.pdf