Koeperhe elää ympäristöystävällisesti elämänlaadusta tinkimättä

Jotta ilmastonmuutos voitaisiin pysäyttää, vuosittaisia kasvihuonekaasupäästöjä täytyisi vähentää merkittävästi nykyisestä seitsemästä tonnista/henkilö yhteen tonniin/henkilö.

Ruotsissa on alkamassa ainutlaatuinen koe, jossa pariskunta lapsineen yrittää saavuttaa yhden tonnin päästötason eläen samalla aivan normaalia elämää. One Tonne Life -projektissa ovat mukana kolme ruotsalaista yhtiötä: A-hus, Vattenfall ja Volvo Cars.

Kuvittele eläväsi ympäristöystävällisessä talossa, jonka katolla on aurinkokennot, joilla ladataan pihaan pysäköityä sähköautoa. Tämä on pian todellisuutta valitulle koeperheelle, jolla on pääosa One Tonne Life -projektissa.

- One Tonne Life esittelee konkreettisesti, millaista perhe-elämä voi olla pienellä hiilidioksidijalanjäljellä. Oikealla tietotaidolla, tekniikalla ja asenteella on mahdollista saavuttaa yhden tonnin päästötavoite jo nykypäivänä normaalista elämänlaadusta tinkimättä, kertoo energiayhtiö Vattenfallin Pohjoismaiden alueen toimitusjohtaja Torbjörn Wahlborg.

- Suurin osa tekniikasta ja ratkaisuista, joita perhe saa käyttöönsä, on jo yleisesti saatavilla tai tulee markkinoille lähitulevaisuudessa. Toisin sanoen, kyseessä ei ole mikään utopistinen tieteiskuvitelma, vaan hyödynnämme tehokkaasti jo nyt käytettävissä olevia mahdollisuuksia, Wahlborg lisää.

Ympäristöystävällinen yhteisö pienoiskoossa

One Tonne Life -projekti luo yhteistyössä kolmen yrityksen kanssa talouden, jossa koeperheen päästöt voidaan vähentää tasolle yksi tonni/henkilö vuodessa. Haaste on mittava, kun ottaa huomioon, että nykyinen kansainvälinen keskiarvo on noin seitsemän tonnia.

Chalmersin teknillisen yliopiston asiantuntijat osallistuvat projektiin varmistaakseen, että perheen hiilidioksidipäästöt lasketaan luotettavasti.

One Tonne Life -projekti koostuu kolmesta pääkomponentista:

• Energiatehokas talo, jonka on rakentanut puutaloasiantuntija A-hus arkkitehti Gert Wingårdhin piirrosten pohjalta.

• Akkukäyttöinen Volvo C30 DRIVe Electric -sähköauto, joka ladataan uusiutuvaa energiaa käyttämällä.

• Vattenfall varustaa talon uudella tekniikalla, joka mittaa perheen sähkönkulutusta reaaliajassa ja antaa tietoja, kuinka perhe voi käyttää energiaa mahdollisimman tehokkaasti ja taloudellisesti. Vattenfall toimittaa taloon myös tytäryhtiönsä kehittämää aurinkokennotekniikkaa sekä uusiutuvaa tuuli- ja vesivoimasähköä verkon kautta.

Koeperhe haussa

Taloa rakennetaan parhaillaan Hässelby Villastadiin, joka sijaitsee Tukholman länsiosassa. Nyt haussa on perhe, joka muuttaisi ja asuisi talossa kuusi kuukautta vuoden 2011 alusta lähtien.

- Puutalojen valmistajana meillä on suuri halu edistää ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden rakennusten kehitystä ja etsiä houkuttelevia konsepteja ostajille. One Tonne Life -projektissa käytettävä talokonsepti tulee pian julkisille markkinoille, ja tästä jännittävästä projektista keräämämme kokemukset ja tiedot ovat meille erittäin tärkeitä tulevaisuuden koteja kehitettäessä, toteaa A-husin toimitusjohtaja Peter Mossbrant.

Yhtä aikaa Hässelbyn uuden kodin kanssa rakennetaan kaksi taloa Göteborgin ja Tukholman alueelle näyttelykodeiksi. Tukholmassa uudet talot antavat oman lisämausteensa kaupungin rooliin Euroopan vihreänä pääkaupunkina 2010. Tukholman ympäristöasiantuntijat auttavat koeperheen hiilidioksidijalanjäljen laskemisessa yhdessä Chalmersin kanssa.

- Historia on täynnä esimerkkejä, kuinka ylittämättömiltä näyttäneet esteet on ylitetty ihmisten innovatiivisuuden ja päättäväisyyden ansiosta. Mikään teollisuudenala tai organisaatio ei kuitenkaan voi taistella ilmastohaasteita vastaan yksin. Tämän vuoksi One Tonne Life -kumppanuutemme on meille tärkeä. Se auttaa meitä etenemään yksittäisistä vähäpäästöisistä tuotteista kohti kokonaisvaltaista ympäristöystävällistä elämäntyyliä, kertoo Volvon

PR-osaston varapääjohtaja Olle Axelson.

Lisätietoja:

Petra Cederhed, A-hus, puhelin: +46 340 66 65 10, sähköposti: petra.cederhed@derome.se

Mikael Björnér, Vattenfall, puhelin: +46 730 54 82 29, sähköposti: mikael.bjorner@vattenfall.com

Malin Persson, Volvo Car Corporation, puhelin: +46 31 325 41 52, sähköposti: mperss58@volvocars.com

Käy myös osoitteessa www.onetonnelife.com.