Kolmipisteturvavyö on pelastanut yli miljoona ihmistä – ja voi jo vuosittain säästää yli sata tuhatta henkeä

Hengen pelastaminen voi olla erittäin yksinkertainen toimenpide: ota kiinni, venytä ja lukitse. Jos käytät turvavyötä, mahdollisuutesi selviytyä kolarista ovat 50 prosenttia suuremmat. Kolmipisteturvavyö on nyt ja tulevaisuudessa auton tärkein yksittäinen turvallisuusominaisuus. Liikenteessä säästyisi yhä useampi ihmishenki, jos turvavyön käyttö lisääntyisi.

- Kolmipisteturvavyö on ainutlaatuinen varuste, sillä se parantaa kaikkien autossa olijoiden turvallisuutta kaikentyyppisissä onnettomuuksissa. Monet puhuvat usein turvavyön suojaavista ominaisuuksista nokkakolareissa, mutta vyö auttaa lisäksi estämään kuljettajia ja matkustajia paiskautumasta ulos autosta ympärikierähdyksessä, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Hans Nyth.

Turvavyön tärkein tehtävä on pitää henkilö kiinni istuimessa. Peräti 75 prosenttia ihmisistä, jotka paiskautuvat ulos autosta onnettomuuden aikana, menehtyy kolarissa. Turvavyö pienentää vakavien loukkaantumisten ja liikennekuolemien riskiä noin 50 prosentilla.

Tehokkain hengenpelastaja
On mahdotonta määrittää, kuinka monta ihmishenkeä kolmipisteturvavyö on vuosikymmenten saatossa pelastanut, sillä globaalisti koordinoituja liikenneturvallisuustilastoja ei ole olemassa. Arvioiden mukaan määrä on hieman yli miljoona henkeä. Ja luku moninkertaistuu, kun huomioon otetaan kerrat, jolloin kuljettajat ja matkustajat ovat turvavyön ansiosta välttyneet vakavilta vammoilta.
Euroopassa turvavyön arvioidaan vähentävän liikennekuolemia vuosittain noin 40 prosentilla. EU:ssa vuonna 2005 arviolta 11 700 kuljettajaa selvisi liikenneonnettomuudesta yksinomaan siitä syystä, että he olivat käyttäneet turvavyötä. Saksan osuus lukemasta oli 2 000 henkeä. Jos nämä henkilöt eivät olisi käyttäneet turvavyötä, liikennekuolemien määrä Saksassa olisi kyseisenä vuonna ollut kaksinkertainen.

Vastaavat arviot USA:ssa vuodelta 2004 kertovat, että turvavyö pelasti 15 200 henkeä ja toi yhteiskunnalle 50 miljardin dollarin säästöt.

Yhä huomattavaa potentiaalia
Turvavyön käyttö vaihtelee merkittävästi eri puolilla maailmaa. Joissakin maailman kolkissa, kuten Sakhalinin saarella Venäjällä, turvavyön käyttöaste on vain 3,8 prosenttia. Korkeimmat käyttöasteet ovat maissa, joissa ihmisten keskiansiot ovat korkeammat (esimerkiksi Ranskassa, Saksassa, Ruotsissa, Australiassa ja Kanadassa). Näissä maissa keskimäärin 90 - 99 prosenttia etumatkustajista ja 80 - 89 takamatkustajista käyttää turvavyötä.

USA:ssa käyttölukemat ovat perinteisesti olleet matalammat, sillä maan lainsäädäntö on tässä asiassa hieman jälkeenjäänyt. USA:ssa kuitenkin saavutettiin vuonna 2008 uusi ennätys, kun keskimäärin 83 prosenttia etumatkustajista käytti turvavyötä.

Vuonna 2004 maailmassa oli rekisteröitynä 620 miljoonaa autoa, joista Euroopan osuus oli noin 270 miljoonaa ja USA:n noin 202 miljoonaa autoa. Vuoden 2008 lopussa kansainvälisen kokonaisluvun odotettiin lähestyvän kaikkiaan 800 miljoonaa autoa. Liikennekuolemien lukumäärän uskotaan nousseen vuonna 2008 peräti 1,2 miljoonaan henkilöön. Suurin osa uusien autojen ja kuljettajien lukumäärän kasvusta tapahtuu Euroopan ja USA:n ulkopuolella.

- Suuri ongelma runsasautoisissa maissa on se, että liian moni ihminen päättää olla käyttämättä turvavyötä. Turvavyöllä on nykyaikaisessa liikenteessä eniten potentiaalia pelastaa ihmishenkiä, Hans Nyth lisää.

USA:ssa on arvioitu, että jokainen prosentin lisäys turvavyön käytössä pelastaisi vuosittain 270 henkeä. Tutkimukset Euroopassa osoittavat, että liikenteessä säästyisi 7 000 henkeä lisää, jos kaikissa EU-maissa olisi yhtä suuri turvavyön käyttöaste kuin johtavissa jäsenvaltioissa.

Turvavyö sisältää yhä huomattavaa potentiaalia, jota ei ole hyödynnetty teollisuusmaissa, joissa autoja on käytetty jo pitkään. Vielä enemmän potentiaalia piilee osissa Aasiaa, Etelä-Amerikkaa ja Afrikkaa, joissa autojen lukumäärä kasvaa erittäin nopeasti.

Jos vyön käyttö näillä alueilla lähestyisi Euroopan tasoa, ihmishenkiä voisi pelastua vielä kymmeniä tuhansia lisää. Tämä puolestaan nostaisi vuosittaiset globaalit pelastuslukemat selvästi yli sadan tuhannen rajan.

Lisäponnisteluja tarvitaan
Volvo on 1960-luvulta lähtien tehnyt ankarasti töitä lisätäkseen turvavyön käyttöä. Nils Bohlin järjesti pitkän esittelykiertueen samoihin aikoihin, kun kolmipisteturvavyö esiteltiin USA:ssa kertoakseen mahdollisimman suurelle yleisölle vyön tarjoamista eduista.

Viime vuosina Volvo on ollut mukana erilaisissa turvavyökampanjoissa ja samalla jatkanut vyön kehitystyötä, jotta varuste olisi entistä tehokkaampi ja mukavampi käyttää. Tästä huolimatta lisäponnisteluja kaivataan yhä sekä julkisilta viranomaisilta että yksityisiltä yrityksiltä, jotta turvavyön käyttöaste olisi korkea ympäri maailmaa.

Tapoja lisätä turvavyön käyttöä
Mukavammat turvavyöt ja turvavyön muistuttimet ovat osoittautuneet tehokkaiksi käyttöä lisääviksi tekijöiksi. Turvavyön käytön kasvun päätekijät ovat kuitenkin lainsäädäntö, sakot, kampanjat ja tarkastukset. Pakollinen turvavyön käyttö on todennäköisesti menestyksekkäin menetelmä, jota viranomaiset voivat soveltaa pelastaakseen ihmishenkiä maanteillä. Lainsäädäntö, joka vaati kaikkiin autoihin turvavyöt, alkoi levitä jo 1960-luvulla. Ensimmäiset turvavyön käyttöä koskevat lait kuitenkin astuivat voimaan vasta vuonna 1971. Tämä tapahtui Victorian osavaltiossa Australiassa. Liikennekuolemat putosivat heti ensimmäisenä vuonna 18 prosentilla.

Erinomaisista tuloksista huolimatta kului vielä muutama vuosi ennen kuin suuri osa Euroopan maista alkoi ottaa Australiasta esimerkkiä. USA on liittynyt rintamaan vasta viime vuosina. Monissa maissa ei vieläkään ole takaturvavöiden käyttöpakkoa, millä on ollut negatiivinen vaikutus sekä vyön yleiseen käyttöön että takamatkustajien suojaan.

Maat, joissa on matala turvavyön käyttöaste, voivat päästä ajan tasalle hyvin nopeasti. Esimerkkinä käy Costa Rica, jossa vuosina 2003 - 2004 koordinoitiin erittäin menestyksekkäästi lainsäädäntö, tiedotuskampanjat ja tarkastukset teollisuusmaiden oppien mukaisesti. Kuljettajan vöiden käyttö nousi 24 prosentista 82 prosenttiin kampanjavuoden aikana.
Etelä-Koreassa turvavyökampanjat yhdessä poliisin ratsioiden ja suurempien sakkojen kanssa nostivat kuljettajien vyön käyttöä dramaattisesti 23 prosentista 98 prosenttiin alle yhdessä vuodessa.

Vyömyytit ovat voimissaan
Miksi kaikki eivät sitten käytä turvavyötä, jos sen vaikutukset ovat niin erinomaiset? Yksi syy on vyötä kohtaan edelleen vallitsevat ennakkoluulot: jotkut luulevat, että vyön pitäminen voi olla vaarallista, jos autoon jää jumiin ylösalaisin. Lisäksi voidaan kuvitella, että vyö rikkoo vaatteet tai on epämukava tai että ohjauspyörä tai turvatyyny tarjoaa jo riittävää suojaa onnettomuudessa. Vastalauseista huolimatta perussääntö on, että vyön käyttäminen on joka tilanteessa kaikissa nopeuksissa parempi vaihtoehto kuin käyttämättä jättäminen (paitaan muodostuvista pikku rypyistä huolimatta).
Turvavyö on elintärkeä elementti hitaissa nopeuksissa kaupunkiliikenteessä tapahtuvissa törmäyksissä, jotka ovat eri onnettomuustyypeistä yleisimpiä. Hitaissa nopeuksissa tapahtuvien törmäysten voimat ovat huomattavasti suurempia kuin voisi kuvitella. 50 kilometrin tuntivauhdissa tapahtuva kolari vastaa kerrostalon kolmannesta kerroksesta putoamista. Henkilö, joka on varautunut iskuun, pystyy suojautumaan enintään 7 km/h nopeudessa tapahtuvalta törmäykseltä. Tämän vuoksi turvavyötä tulisi käyttää kaikissa tilanteissa. Turvatyyny on erinomainen lisäsuoja, mutta se ei voi koskaan korvata turvavyötä.

Kuinka vyö tulee asetella
Jotta turvallisuustaso olisi optimaalinen, vyö täytyy asetella oikein. Rintakehän yli kulkeva hihna tulee asettaa mahdollisimman lähelle niskaa. Tämä varmistaa vyön oikean kulman, jotta hartia ja rintakehä voivat ottaa vastaan suurimman voiman törmäyksessä. Alahihna tulee sijoittaa lonkkaluun poikki alas reisiä kohti eikä vatsan päälle. Vyö täytyy kiristää lukitsemisen jälkeen. Mitä lähempänä vyö on kehoa, sitä parempaa suojaa se tarjoaa. Vyötä ei saa vääntää tai vahingoittaa.

Raskaana olevien naisten tulee käyttää vyötä myös raskauden loppuvaiheessa. Vyö tulee asetella kireälle olkapäätä vasten ja rintojen välistä vatsan sivulle. Lantio-osan tulee olla reiden sivua vasten ja mahdollisimman alhaalla vatsan alapuolella, eikä se saa koskaan päästä luiskahtamaan ylöspäin.

Kun lapsi istuu turvakorokkeella tai turvaistuimella ja käyttää kolmipisteturvavyötä, häntä koskevat samat perussäännöt kuin aikuista. Vyö saa levätä niskaa vasten, mutta se ei missään tapauksessa saa kulkea lapsen käsivarren alta, sillä tämä saattaa aiheuttaa vakavia vammoja onnettomuustilanteessa.

Lähteet:
1. European Transport Safety Council (ETSC), "Increasing seat belt use", 2007
2. http://www.preventioninstitute.org/traffic_seatbelt.html
3. European Transport Safety Council (ETSC), "Increasing seat belt use", 2007
4. Volvon tekemä arvio perustuen yleiseen ja omaan onnettomuustutkintaan ja tilastoihin turvavyön käytöstä.
5. European Transport Safety Council (ETSC), "Increasing seat belt use", 2007
6. National Center for Statistics and Analysis (NHTSA), Traffic Safety Facts, 2007
7. Global Road Safety Partnership (GRSP)
8. National Center for Statistics and Analysis (NHTSA), Traffic Safety Facts, 2007
9. Society of Motor Manufacturers and Traders, 2004
10. The World Wildlife Foundation (WWF)
11. World Health Organisation (WHO)
12. National Center for Statistics and Analysis (NHTSA), Traffic Safety Facts, 2007
13. Global Road Safety Partnership (GRSP)
14. Global Road Safety Partnership (GRSP)
15. The Swedish National Society for Road Safety (NTF)

8.1.2009

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Lisätietoja:
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325